'Antieke' airco opstarten resulteerde in veel stank

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2011 20:03 #1088772 door V700 register
<!--[if gte mso 9]><xml> <w:WordDocument> <w:View>Normal</w:View> <w:Zoom>0</w:Zoom> <w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone> <w:Compatibility> <w:BreakWrappedTables /> <w:SnapToGridInCell /> <w:WrapTextWithPunct /> <w:UseAsianBreakRules /> </w:Compatibility> <w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel> </w:WordDocument> </xml><![endif]--><!--[if gte mso 10]> <mce:style><! /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman";} --> <!--[endif]--><p class="MsoNormal">Hallo, <p class="MsoNormal">  <p class="MsoNormal">Wie weet er meer over het volgende; <p class="MsoNormal">Vandaag was het eens tijd om mijn v –snaren van de stuurbekrachtiging eens te vervangen. <p class="MsoNormal">Twee, omdat de airco er tussen zit. <p class="MsoNormal">Die airco staat volgens mij al zo’n 4 jaar en was al niet veel soeps meer. <p class="MsoNormal">  <p class="MsoNormal">Het aircosysteem is later ingebouwd, dus geen origineel Volvo. <p class="MsoNormal">Na wat gepruts was duidelijk dat de koppeling van de pomp werkte. <p class="MsoNormal">Stroomgebeuren van relais schoongemaakt en nagekeken. <p class="MsoNormal">Auto gestart en maar kijken wat er gebeurt, nu bleek er een pulsje te missen die volgens mij van een <p class="MsoNormal">schakelaar van de ‘droger’ moest komen. <p class="MsoNormal">Dan maar by-passen. <p class="MsoNormal">  <p class="MsoNormal">Jawel de pomp begon te werken en de boel draaide goed. <p class="MsoNormal">Helaas ongelofelijke stank in de auto ipv de gewenste koelte. <p class="MsoNormal">Volgens mij is het gebeuren in de auto lek en wordt het ‘drijfgas’ nu in de auto gepompt door de druk die nu aanwezig is. <p class="MsoNormal">  <p class="MsoNormal">Jammer toch stuk? <p class="MsoNormal">  <p class="MsoNormal">Gr. Eelco

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2011 22:10 #1328708 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic schakelaar op droger
Deze schakelaar controleert de druk.
De compressor zal niet ingeschakeld worden wanneer de druk te laag is, geen druk op het systeem. Je mist dan het koudemiddel en de olie. Dan kun je de compressor beter niet aanzetten.
Bij een gevuld systeem zal de compressor uitgeschakeld worden wanneer de druk te hoog wordt.
Dit effect merk je wanneer je de airco aan zet, de compressor zal aan- en afslaan binnen het werkingsgebied.
Door de drukschakelaar te bypassen zul je te hoge druk hebben opgebouwd. Dan komen de aanwezige gassen er ergens uit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2011 22:17 #1328709 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Te hoog
Adrian, bedankt voor je info.
Ik vraag me dan af, hoe ik in die paar minuten een te hoge druk heb kunnen opbouwen??
Of staat zo'n compressor continue te schakelen?
Zit er geen beveiliging op het systeem, raar dat ie dan in de auto 'afblaast'.
Zit er dan iets verstopt, of heb ik nu een lek gecreëerd.
Gas zat er blijkbaar dus nog in.

Gr. Eelco

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2011 22:41 #1328714 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als er nog koudemiddel in zit
worden op zijn minst de leidingen ijskoud > Ook na 1 min.

Gedurend een zeer korte periode zal je systeem het echt wel overleven.Maar niet te lang. Als niets koud wordt, is er te weinig koudemiddel, dus mogelijk ook te weinig olie om te smeren.

Groet Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2011 09:41 #1328735 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schakelen

Ecleo schreef : Of staat zo'n compressor continue te schakelen?

Hij schakelt met tussenpozen, tijdens rijden te voelen aan schokjes in het gaspedaal. Als de druk te laag wordt, schakelt de compressor in en draait eventjes. Paar minuten denk ik. De compressor draait totdat de druk hoog genoeg is, dan schakelt de compressor uit. Dan duurt het weer een aantal minuten voordat de druk gezakt is tot de ondergrens en schakelt de compressor opnieuw in. Bij te weinig koelmiddel gaat hij sneller schakelen. Overigens ook als de magneetkoppeling niet goed staat. Bij te hoge druk zou het koelmiddel via een afblaas in de motorruimte moeten ontsnappen. Bij een antieke airco kan ik me voorstellen dat die afblaas vast/dicht is gaan zitten en dat een ander deel van het systeem juist verzwakt is.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2011 16:22 #1328751 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic airco

Ecleo schreef : Adrian, bedankt voor je info.
Ik vraag me dan af, hoe ik in die paar minuten een te hoge druk heb kunnen opbouwen?? kan hoog zijn geweest, of het iets kapot heeft gemaakt, is nog de vraag.
Of staat zo'n compressor continue te schakelen? Nee staat dan continue aan
De beveiliging heb je uitgeschakeld door het contact door te verbinden
Zit er dan iets verstopt, of heb ik nu een lek gecreëerd. niks verstopt, mischien niet
Gas zat er blijkbaar dus nog in.

In ieder geval wat om de rook te veroorzaken

Gr. Eelco

Wil je de airco weer werkend hebben dan kun je het beste een goedkope aircoboer opzooeken. Die vacumeert het systeem, test het op lekken en na reparatie vult hij het systeem opnieuw met olie en koudemiddel.
Wat je in ieder geval kwijt bent is het bedrag voor een nieuwe droger en een pressostaat, dat ding dat de druk regelt. Aan onderdelen zo'n 100 euro. Dan het afvullen en het werk. Ook in ieder geval zo'n 100 euro. Wanneer je opgeeft in welke buurt je woont dan is er vast wel iemand die je verwijst naar een goedkoop en goed adres.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2011 20:52 #1328830 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt
Hallo,

Bedankt allen voor jullie tips en info.
Ik ga er over nadenken, gezien deze zomer had ik hem eigenlijk niet nodig.

Eerst nog even wat ander onderhoud en wie weet.

Moderators: Jerry Stam