Kachelunit "tuutje" ingedrukt, lekt KVS.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2011 23:20 #1088577
door Gerben Mol
Kachelunit "tuutje" ingedrukt, lekt KVS. is gemaakt door Gerben Mol
Hallo Volvisti,
Bij mijn 764 GLE TD "Kan Harder Toch" is het tuutje van de (ik dacht) retour kachelaansluiting in de motorruimte "in elkaar gedrukt".
Het tuutje is dus niet meer rond, er zit ook een forse deuk in.
Hoe dit gekomen is..geen idee...was al zo toen ik de wagen kocht...iniedergeval: de leiding past er nog wel omheen en op, maar aandraaien is zinloos..en er blijft KVS lekken.
Ik heb het al volgespoten met vloeibare pakking, ter noodoplossing, maar dit helpt ook voor geen meter.
Ik verlies dus KVS door dit "scheve" tuutje.
Hoe kan ik dit het beste oplossen? zonder de complete kachelunit eruit te moeten slopen..is namelijk een MCC unit volgens mij, zonder kachelkraan, maar vacuum gestuurd...
Groeten,Gerben
Bij mijn 764 GLE TD "Kan Harder Toch" is het tuutje van de (ik dacht) retour kachelaansluiting in de motorruimte "in elkaar gedrukt".
Het tuutje is dus niet meer rond, er zit ook een forse deuk in.
Hoe dit gekomen is..geen idee...was al zo toen ik de wagen kocht...iniedergeval: de leiding past er nog wel omheen en op, maar aandraaien is zinloos..en er blijft KVS lekken.
Ik heb het al volgespoten met vloeibare pakking, ter noodoplossing, maar dit helpt ook voor geen meter.
Ik verlies dus KVS door dit "scheve" tuutje.
Hoe kan ik dit het beste oplossen? zonder de complete kachelunit eruit te moeten slopen..is namelijk een MCC unit volgens mij, zonder kachelkraan, maar vacuum gestuurd...
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2011 23:39 #1327015
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic creativiteit
Bij een DS heb ik een keer een koperen kachelaansluiting gerepareerd door met dreveltjes/drevels van oplopende diameters erin te tikken de boel weer rond te krijgen. Eigenlijk alles wat conisch is en wat in de buurt komt van de diameter van de aansluiting kun je gebruiken.
Rustig aan werken van kleiner naar groter, liefst aantikken met een kunststof of houten hamertje en stukje bij beetje weer rond kloppen door de drevel loodrecht erin te steken. Zou trouwens oppassen met de lengte van de punt, straks heb je een recht tuutje en een lekke kachelradiateur...
Ben benieuwd!
Chris
Rustig aan werken van kleiner naar groter, liefst aantikken met een kunststof of houten hamertje en stukje bij beetje weer rond kloppen door de drevel loodrecht erin te steken. Zou trouwens oppassen met de lengte van de punt, straks heb je een recht tuutje en een lekke kachelradiateur...
Ben benieuwd!
Chris
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2011 23:54 #1327026
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic solderen of 2 componenten
Tuutje zou wel eens van messing of verkoperd kunnen zijn. Dan met soldeer de deuk opvullen. Andere optie is 2 coponenten lijm of -nog beter- 2 componenten kauwgum (kneedbaar staal in de volksmond). Enige nadeel is dat dit spul bij echt hoge temperaturen vervormt, maar da's niet erg er zit toch een slang omheen. Hoe dan ook ruim opbrengen en daarna netjes rond schuren of vijlen. Baat het niet dan schaadt het ook niet!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2011 23:59 #1327028
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tuitje
Rustig warm maken met een feun of iets in die geest en dan de oplossing van Chris(hoe wast bij t zeilen vandaag?)
En rustig en voorsichtig doen, hoe dit is ontstaan ik zou het niet weten, heel mischien is het gebeurt bij het blok er in hangen? maar kan het niet met zekerheid zeggen, BTW er hoort wel een kachelkraan op te zitten,
Nu ik dit lees schoot het mij te binnen, die zit nog op LB op die doorlus die we gemaakt hebben, als je volgende week ff tijd heb kun je dan bij LB de interne monteren heb jij je kraan ook weer terug.
Tom.
En rustig en voorsichtig doen, hoe dit is ontstaan ik zou het niet weten, heel mischien is het gebeurt bij het blok er in hangen? maar kan het niet met zekerheid zeggen, BTW er hoort wel een kachelkraan op te zitten,
Nu ik dit lees schoot het mij te binnen, die zit nog op LB op die doorlus die we gemaakt hebben, als je volgende week ff tijd heb kun je dan bij LB de interne monteren heb jij je kraan ook weer terug.
Tom.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2011 00:05 #1327031
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Toch werkt mn kachel...
Ahh..daar is die andere vacuumleiding dus voor!
Heb ze nu allebei op de vacuumpomp aangesloten..en dat werkt goed..ook mn kachel-warmte schuif werkt gewoon goed!
Als ik hem naar koud schuif..word het koud..schuif ik hem naar warm..dan word het warm..exact zoals het hoor! tussenstanden ook!
Vreemd zaak..ook wel grappig...dat dat toch goed werkt..zonder dat kachelkraantje.
Iniedergeval:
Ik ga voor de combi van Tom en Chris..eerst lekker warm maken..dan "iets" ronds erin steken.
Is inderdaad van messing/koper. best wel zacht spul.
Volgende week, savonds, tijd zat.
Heb jij je kachelkraantje weer intern en ik de mijne weer extern..zoals het hoort
Groeten,Gerben
Heb ze nu allebei op de vacuumpomp aangesloten..en dat werkt goed..ook mn kachel-warmte schuif werkt gewoon goed!
Als ik hem naar koud schuif..word het koud..schuif ik hem naar warm..dan word het warm..exact zoals het hoor! tussenstanden ook!
Vreemd zaak..ook wel grappig...dat dat toch goed werkt..zonder dat kachelkraantje.
Iniedergeval:
Ik ga voor de combi van Tom en Chris..eerst lekker warm maken..dan "iets" ronds erin steken.
Is inderdaad van messing/koper. best wel zacht spul.
Volgende week, savonds, tijd zat.
Heb jij je kachelkraantje weer intern en ik de mijne weer extern..zoals het hoort
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2011 00:07 #1327034
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic jep
Ja het liefst heb ik hem ook buiten hangen (krijg ik nooit natte voeten van een lekkende kachel kraan) maar dan moet ik te veel aanpassen, en daar hek ff geen zin, mischien ooit als hij van zn pensioen mag genieten en alleen met mooi weer mag rijden.
maar voorlopig niet hahaha.
Tom.
maar voorlopig niet hahaha.
Tom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2011 07:04 #1327045
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hebben
Zou inderdaad gaan voor combinatie warm maken en iets ronds gebruiken. (hard)solderen en andere middelen zou ik achter de hand houden om eventuele scheurtjes die kunnen ontstaan bij corrigeren te dichten. Met voorkeur voor hardsoldeer.
Hebben ze bij de bouwmarkt geen conische houten pluggen ? Zou hier ideaal voor zijn... Gelukkig greep kan nog een watersportzaak zijn, in de boten/schepen wereld worden ze wel gebruikt om lekken mee te kunnen dichten.
Hebben ze bij de bouwmarkt geen conische houten pluggen ? Zou hier ideaal voor zijn... Gelukkig greep kan nog een watersportzaak zijn, in de boten/schepen wereld worden ze wel gebruikt om lekken mee te kunnen dichten.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2022 17:11 #1470696
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic simpel denken
Je kunt er een iets groter buisje omheen schuiven dat je vast set met Silicone Blue. Of beetje Silicone Blue aan de buitenkans van het tuutje en den de slang er op schuiven. Even wachten, dan is het dicht en kun je er voorzichtig een klem op zette. De kit blijft soepel. Ik dicht er ook uitlaten mee af. en heb er inlaaluchtslangen met succes mee gerepareerd.
Je moet de kachel alleen niet warmer stoken dan 200 graden, daar kan het spul niet tegen.
Je moet de kachel alleen niet warmer stoken dan 200 graden, daar kan het spul niet tegen.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-05-2022 20:47 #1470711
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic zo
heb ik het ook eens gedaan zoals Jur beschrijft in optie 2 met een scheef tuutje. Maar dan met Silicon Red
. Wel een dag gewacht met KVS bijvullen voor de zekerheid.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2022 16:42 #1470740
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic red
Dat rode spul is ook erg goed voor Volvo's. Hittebestendig tot 300 graden. Maar minder goed voor de chauffeur, het is zo kankerverwekkend als de pest. Zie ook de waarschuwing op de verpakking.
Je kunt rustig eerder bijvullen, je draait de klem aan en het is bovendien vochtafstotend. Bij een uitlaat wacht ik een kwartier, daarna laat ik de wagen 10 minuten stationair draaien, en dan kan-ie weer va de brug.
Je kunt rustig eerder bijvullen, je draait de klem aan en het is bovendien vochtafstotend. Bij een uitlaat wacht ik een kwartier, daarna laat ik de wagen 10 minuten stationair draaien, en dan kan-ie weer va de brug.
Moderators: Jerry Stam