Stuurstang rubber-hoes gescheurd. APK.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-08-2011 17:01 #1088533 door Gerben Mol
Stuurstang rubber-hoes gescheurd. APK. is gemaakt door Gerben Mol
Hallo Volvisti,
Ik heb een wagen die binnenkort voor de APK moet.
Na een kleine controle (door mij zelf) heb ik wat puntjes, maar een van die puntjes is een gescheurde stuurstang rubber-hoes aan de rechterzijde (passagierzijde)
Dat "slurf" rubber zeg maar dat in en uitveert op de stuurstang bij sturen,hij is op meerdere plaatsen gescheurd en "vergaan". De linker (bestuurder) is nog wel erg goed.
Volgens mij is dit een APK Afkeurpunt (als ik het goed heb) hij moet dus vervangen worden!
Hoe gaat dit in zn werk? moet alleen het rubber eraf? is het een stuurstang compleet met rubber? wat zijn de werkzaamheden die er bij komen te kijken, welke volgorde? Etc..etc.
Ik wil hem dus zelf gaan vervangen, maar heb dat dus nog nooit gedaan.
Waar kan ik trouwens het beste een nieuw rubber en/of stuurstang-rubber combinatie vandaan halen?
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• W. Slijkerman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2011 19:01 #1326604 door W. Slijkerman
Beantwoord door W. Slijkerman in topic Stuurstang rubber
Dag Gerben
Laat ik nu in de veronderstelling zijn gezien de vele adviezen dat jij toch alles maar dan ook alles van volvo weet.
Nu hebben we een niet zo spannend iets en dan vraag je om hulp, nou een mens
kan ook niet alles weten en dat is maar goed ook.
Vervang ze aan beide zijde je bent toch bezig maar maak de borgmoer waarmee
de sporing versteld wordt het eerste los een halve slag (Let op is het linkse of rechtse
draad) Dan maak je de borgmoer van de stuurstang helemaal los en demonteer
de kogelverbinding ( met 2hamers  valt de verbinding los) GOED DE
 OMWENTELINGEN TELLEN Zie CHRIS  B en moet het lukken
Veel Succes Gr W.Slijkerman.
PS : AUTO MATERIAAL ZAKEN OF  VOLVO ???  

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2011 19:35 #1326596 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic niet zo moeilijk
als ik het goed heb is het niet zo'n moeilijk klusje. Nieuw hoesje halen bij iemand, gebruikt of nieuw. (denk dat je de vele adressen wel kent).
Dan krikje en bokje eronder, wiel eraf, stuurkogel los en erafdraaien -> aantal keren tellen dat deze erop gedraaid zit <- kapot hoesje eraf en goed hoesje erom. Even hoesje vastzetten met twee tyrips en presto.
Dat zou het volgens mij moeten zijn.
groeten,
Chris
Edit: en natuurlijk nog even afmonteren... heb trouwens vakantie, kan je ermee helpen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2011 19:55 #1326613 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic KLopt.

gerryberrie schreef : Volgens mij is dit een APK Afkeurpunt (als ik het goed heb) hij moet dus vervangen worden!

Dat is sinds de laatste wijziging in keuringseisen, inderdaad 100% zeker het geval.Elke lekkage van olie aan de onderkant, is afkeur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2011 20:28 #1326617 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en stang goed tegenhouden
Misschien ten overvloede maar je kunt de stang zelf het beste ook even markeren met een witte stift ofzo, want als ie per ongeluk meedraait terwijl je de stuurkogel eraf schroeft dan klopt het aantal omwentelingen niet meer die je geteld hebt. Op de stang zitten nokjes daar kun je een sleuteltje opzetten om hem tegen te houden. En meneer Slijkerman ik zou dat hoesje dat niet stuk is mooi laten zitten. Scheelt weer een paar tientjes en wat tijd... 

• W. Slijkerman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2011 20:51 #1326622 door W. Slijkerman
Beantwoord door W. Slijkerman in topic kostenplaatje
Verkeerde zuinigheid noemt men dit beide hoezen zijn misschien even oud.
Jij maak liever de ander over 4 maanden MAARTEN  G want komen doet hij
dat staat vast.
Onderhoud kost geld  Verkeerde zuinigheid nog meer
Gr: W. Slijkerman

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2011 21:01 #1326625 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat valt nog te bezien
In dit geval maakt het niet uit. Gerben sleutelt zelf aan de auto, dus hoeft niet speciaal een afspraak te maken bij een garage ofzo. De handelingen die je moet verrichten om de linkerhoes te vervangen zijn bijna een verdubbeling van die van de rechter. Alleen als de auto op een brug staat, scheelt het je de handeling van opkrikken. Bij mijn auto zijn beide hoezen niet gelijke oud, dus wie weet is dat bij die van Gerben ook het geval en is die linker hoes al een keer vervangen en dus relatief veel nieuwer. Het lijkt mij eerder de moeite om te kijken of de stuurkogel nog wel goed is, het zou sneu zijn als je het hoesje vervangt, de oude kogel erweer opschroeft met precies hetzelfde aantal omwentelingen en dan van de keurmeester te horen krijgen dat er speling opzit... Er is wel iets anders, bedenk ik me. Als je de hoezen per post bestelt en je koopt er maar eentje per keer, en die andere gaat stuk, dan heb je dubbele verzendkosten. Dat pleit er wel voor om ze gelijktijdig te vervangen. Hmmm. Toch zou ik hem laten zitten, we worden het niet eens op dit punt denk ik. Is ook niet erg, toch?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2011 21:43 #1326638 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wellicht
Je zou nog kunnen overwegen om beide in één keer te vervangen en dan de uitlijning te laten controleren. Uitlijning controleren (en zonodig stellen) is vaak goedkoper dan afstellen incl. stuur rechtzetten. Als je nieuwe banden nodig hebt worden het pas echt dure hoezen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2011 22:10 #1326644 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic manier
Manier die ik als 1e monteur vaak bij trucks gebruik:

Gewoon ergens op de stang een kerfje tikken met een beitel (een v tje)
Vervolgens een zelfde V tje op de arm waar de kogel inzit.
Deze afstand meet je exact op.
Na vervangen van de kogel moet dit exact hetzelfde zijn!!!
Als je dit goed doet hoef je hem allen nog uit te lijnen omdat de kogel misschien wat speling had en nu niet meer.
Verder maar kijken wat je doet ,dit werk t in mijn ogen het beste dan zit ik er in ieder geval nooit naast!

Groet Chris

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-08-2011 22:30 #1326647 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Veel en weinig
Allen bedankt!
Het is me helemaal duidelijk!
De stuur en fussee kogels zijn al eens eerder vervangen en zien er nog als nieuw uit.
De linkerzijde stuurhoes ziet er ook nog 'als nieuw' uit en mankeert niks, terwijl de rechter echt helemaal vergaan is.
Mogelijk dat ik toch allebei doe..al lijkt het me niet echt nodig.
Eerst maar eens ff kijken wat het kosten gaat en of ik misschien een goede 2e hands bij Hunter kan scoren. :)
Ik heb inderdaad geen brug en moet alles met de krik doen.
Trouwens: Ik weet veel maar ook echt niet alles! en qua stuurinrichting en ophanging moet ik nog veel leren!
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam