Wat is normale olietemperatuur?
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-08-2011 01:35 #1088444
door Gerben Mol
Wat is normale olietemperatuur? is gemaakt door Gerben Mol
Hallo Volvisti,
Wat is een normale olietemperatuur?
Als ik 'gewoon' rijd, snelweg of binnendoor is mijn olietemp meestal rond de 70-80 graden, maar laat ik hem stationair loeien of moet ik file-rijden dan stijgt dit al (erg) gauw naar de 100 graden.
de KVS tempmeter blijft wel vrolijk in het midden staan.
Ga ik daarna weer rijden (snelweg of niet), dan zakt de olietemperatuur ook Niet meer terug naar de 70 a 80 maar blijft rond de 100 hangen.
Alleen als ik hem afzet zakt de olietemperatuur weer relatief snel terug tot de 70 graden. (binnen 10 minuten)
Ik vind een stijging van 20+ graden in de olietemperatuur toch best wel aardig fors, met alleen maar stationair loeien, met een caravan erachter kan ik het begrijpen, maar met alleen maar stationair loeien vind ik het wel opvallend, ...dus is Dit toelaatbaar?Ik ga er maar vanuit van wel, en heb de olietemperatuur ook wel eens op 110 en 120 graden gehad. (en zelfs een(1) keertje op 140 graden toen ik met volle belading en 4 man een 18% heuveltje op moest scheuren, daarna wel meteen afgezet want dat vond ie niet leuk.)
Ik vind het alleen zo vreemd dat de temperatuur niet meer terugzakt naar de 70 a 80 of zelfs 90 zodra ik weer ga rijden..
Ik heb ook wel ondervonden dat verschillende olien verschillende effecten hebben.Met goedkope action olie word ie een stuk warmer en ook een stuk sneller warmer en koelt ie moeilijk weer af.
Met duurdere high-grade olie, duurt het wat langer voordat ie op temperatuur is en blijft ie ook veel koeler, hij koelt ook sneller en makkelijker weer af.
Met dunnere olie word ie ook een stuk warmer.
In ALLE gevallen bleef mijn KVS tempmeter wel gewoon in het midden staan.
Het gaat trouwens om mijn 16V.
Groeten,Gerben
Wat is een normale olietemperatuur?
Als ik 'gewoon' rijd, snelweg of binnendoor is mijn olietemp meestal rond de 70-80 graden, maar laat ik hem stationair loeien of moet ik file-rijden dan stijgt dit al (erg) gauw naar de 100 graden.
de KVS tempmeter blijft wel vrolijk in het midden staan.
Ga ik daarna weer rijden (snelweg of niet), dan zakt de olietemperatuur ook Niet meer terug naar de 70 a 80 maar blijft rond de 100 hangen.
Alleen als ik hem afzet zakt de olietemperatuur weer relatief snel terug tot de 70 graden. (binnen 10 minuten)
Ik vind een stijging van 20+ graden in de olietemperatuur toch best wel aardig fors, met alleen maar stationair loeien, met een caravan erachter kan ik het begrijpen, maar met alleen maar stationair loeien vind ik het wel opvallend, ...dus is Dit toelaatbaar?Ik ga er maar vanuit van wel, en heb de olietemperatuur ook wel eens op 110 en 120 graden gehad. (en zelfs een(1) keertje op 140 graden toen ik met volle belading en 4 man een 18% heuveltje op moest scheuren, daarna wel meteen afgezet want dat vond ie niet leuk.)
Ik vind het alleen zo vreemd dat de temperatuur niet meer terugzakt naar de 70 a 80 of zelfs 90 zodra ik weer ga rijden..
Ik heb ook wel ondervonden dat verschillende olien verschillende effecten hebben.Met goedkope action olie word ie een stuk warmer en ook een stuk sneller warmer en koelt ie moeilijk weer af.
Met duurdere high-grade olie, duurt het wat langer voordat ie op temperatuur is en blijft ie ook veel koeler, hij koelt ook sneller en makkelijker weer af.
Met dunnere olie word ie ook een stuk warmer.
In ALLE gevallen bleef mijn KVS tempmeter wel gewoon in het midden staan.
Het gaat trouwens om mijn 16V.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2011 07:36 #1326110
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Meen dat die rond de 90 graden licht, als hij eenmaal de 100 heeft bereikt houd hij deze heel erg lang vast zolang je de motor belast, echter zodra hij weer stationair draait zou hij weer terug moeten zakken rond de 90, Heb je er ook een olie koeler op zitten trouwens?? want dan moet hij hem zeker terug brengen anders zit je systeem denk ik verstopt, bij een non koeler blijft hij wel vaker wat hoger maar dan moet hij bij stationair toch terug zakken.
Tom.
Tom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2011 09:48 #1326124
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toelaatbaar
De tweede SAE viscositeitsklasse (dus het getal achter de 'W' in 'SAE xxWxx') van motorolie wordt vastgesteld bij temperaturen van 100 en 150 °C, dus in dat licht gezien hoef je je over een bedrijfstemperatuur van 100 à 120 °C geen zorgen te maken.
Wel grappig dat je verschil meet tussen goedkope en dure olie. Ik vraag me af of de koelende eigenschap van een olie ook opgenomen is in de ACEA of API normeringen.
Wel grappig dat je verschil meet tussen goedkope en dure olie. Ik vraag me af of de koelende eigenschap van een olie ook opgenomen is in de ACEA of API normeringen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2011 10:14 #1326127
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duitsland
Met z,n heuvels en dalen liet onze olietemp.meter op 120C uitkomen
Dit was nieuwe olie 10W40 4 mensen in de auto en de kofferbak vol.
Buitentemp. op 20C.
V6 AW 71 B28E
Dit was nieuwe olie 10W40 4 mensen in de auto en de kofferbak vol.
Buitentemp. op 20C.
V6 AW 71 B28E
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2011 10:39 #1326128
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oliekoeler in radiator
Volgens mij zit er een oliekoeler gecombineerd in de waterradiator. (bij mij wel althans)
Water komt hierdoor lekker snel op temperatuur en neemt dan de olie gelijk mee om versneld op werktemperatuur te komen.
Het zou kunnen zijn dat jouw watertermostaat iets aan de hoge kant staat waardoor de olie ook hoog in temperatuur blijft houden.
Dat verhaal van dure en goedkope olie klopt.
Het kan zo maar 10 tot 15 graden schelen bij gelijke belasting met dure of goedkope olie. Indertijd getest met Mobil One v.s. goedkope handel.
Jan zelf
Water komt hierdoor lekker snel op temperatuur en neemt dan de olie gelijk mee om versneld op werktemperatuur te komen.
Het zou kunnen zijn dat jouw watertermostaat iets aan de hoge kant staat waardoor de olie ook hoog in temperatuur blijft houden.
Dat verhaal van dure en goedkope olie klopt.
Het kan zo maar 10 tot 15 graden schelen bij gelijke belasting met dure of goedkope olie. Indertijd getest met Mobil One v.s. goedkope handel.
Jan zelf
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-08-2011 11:16 #1326228
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Verdere uitleg.
Het is een B234F, 16V redblockje dus, zonder oliekoeler, ook niet in de radiateur.
De warmte van de olie word dus uitgewisseld met de KVS in de kop-kanalen.
Als ik hem belast, maar snelheid kan houden, blijft ie netjes rond de 80-90 hangen.Maar laat ik hem stationair stilstaand lopen, dan zakt ie echt niet en gaat ie rustig op de 100 staan.(stijgen dus)
Ga ik dan weer rijden, dan zakt de olietemperatuur ook eigenlijks Niet meer terug naar de 90.
Thermostaat is al aangepakt en dr zit een flink gat ingeboord, eigenlijk iets te groot want hij bereikt de bedrijfstemperatuur niet meer eens, de KVS temp blijft op 50-60 graden steken. Had voorderest Geen effect op de olietemperatuur, maar als ik hem stationair laat staan en de olie gaat richting de 100 dan gaat ook de KVS weer mooi naar de 90.
Ga ik dan weer rijden, dan zakt de KVS temperatuur aardig rap maar de olie behoudt zn temperatuur.
Ik heb er nu wat goedkope olie inzitten en ga zekerdeweten weer terug naar de duurdere high-grade olie want ik vind dit maar niks.
Groeten,Gerben
De warmte van de olie word dus uitgewisseld met de KVS in de kop-kanalen.
Als ik hem belast, maar snelheid kan houden, blijft ie netjes rond de 80-90 hangen.Maar laat ik hem stationair stilstaand lopen, dan zakt ie echt niet en gaat ie rustig op de 100 staan.(stijgen dus)
Ga ik dan weer rijden, dan zakt de olietemperatuur ook eigenlijks Niet meer terug naar de 90.
Thermostaat is al aangepakt en dr zit een flink gat ingeboord, eigenlijk iets te groot want hij bereikt de bedrijfstemperatuur niet meer eens, de KVS temp blijft op 50-60 graden steken. Had voorderest Geen effect op de olietemperatuur, maar als ik hem stationair laat staan en de olie gaat richting de 100 dan gaat ook de KVS weer mooi naar de 90.
Ga ik dan weer rijden, dan zakt de KVS temperatuur aardig rap maar de olie behoudt zn temperatuur.
Ik heb er nu wat goedkope olie inzitten en ga zekerdeweten weer terug naar de duurdere high-grade olie want ik vind dit maar niks.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-08-2011 11:50 #1326234
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tja
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-08-2011 11:56 #1326235
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Oliekoeler?
Zit inderdaad ja nog wel veilig en binnen de "marges" maar toch vertrouw ik het niet helemaal en ben ik er ook niet zo blij mee. het varieert me net wat te veel.
En inderdaad ja, een oliekoeler is voor mij wel een handige set. hahaha.
Eigenlijk wil ik dan zo'n turbo aansluit unit voor op het oliefilter, zoals bij de Dieseltjes en de Turbo Redblocks, waarbij het oliefilter onder een andere hoek komt en er vaak ook al een oliekoelert bij op zit aangesloten.
(Alleen dan wel ff de turbo-olie aansluiting afdoppen)
Groeten,Gerben
En inderdaad ja, een oliekoeler is voor mij wel een handige set. hahaha.
Eigenlijk wil ik dan zo'n turbo aansluit unit voor op het oliefilter, zoals bij de Dieseltjes en de Turbo Redblocks, waarbij het oliefilter onder een andere hoek komt en er vaak ook al een oliekoelert bij op zit aangesloten.
(Alleen dan wel ff de turbo-olie aansluiting afdoppen)
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-08-2011 12:07 #1326237
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic miss
ja je hebt nu geen koeler en als de olie dan de 100 berijkt heeft blijft hij warm omdat de alles ook warm is, maar op zich moet hij wel redelijk koud blijven als je de motor stationair laat draaien.
Mischien heeft Jan die dingen ook wel liggen (hebb ze niet gezien maar je weet het niet)
BTW, kom zo die kant op.
Tom.
Mischien heeft Jan die dingen ook wel liggen (hebb ze niet gezien maar je weet het niet)
BTW, kom zo die kant op.
Tom.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-08-2011 12:39 #1326243
door Gerben Mol
Maar je gaat het niet vinden :PGroeten, Gerben
Beantwoord door Gerben Mol in topic Isgoud
Helemaal goed! Geef ff een belletje/sms als je er bent, de bende is namelijk verplaatstst, zo'n 500 meter.TGTF schreef : BTW, kom zo die kant op.
Tom.
Maar je gaat het niet vinden :PGroeten, Gerben
Moderators: Jerry Stam