RX of andere roestpreventie middeltjes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2011 20:37 #1323691 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En hoe kan ik het beste de
En hoe kan ik het beste de steenslag plekjes, zeer dof geworden plaatwerk (achterspatbord) en parkeerschade (coorscherm) behandelen?
Is het te doen om deze delen bij te spuiten? Of wordt het dan niet mooi?
De auto helemaal spuiten is geen optie. (ook al wordt hij dan het mooist)

Wie heeft ervaring in het conserveren van de dorpels en overige holle ruimten?
Hoe kan ik dat het beste aanpakken? (zonder brug, op de oprit)

De auto heeft volgens mij al eens eerder een behandeling gehad, de hele bodem zit nl. in een soort wax (kleverig) maar eronder op sommige plaatsen wel enige roest.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-07-2011 14:14 #1323775 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Roestpreventie
Uiteraard is het van belang te achterhalen waar de roest vandaan komt, van een beschadiging aan de zichtzijde of de niet zichtzijde (in dit geval zal de niet zichtzijde de binnenkant van de wielkast zijn).
Wat kan je er tegendoen? Ik zou niet gaan beginnen met zogenaamde roestomvormers, etc (deze zijn, naar mijn mening, niet echt effectief) maar gaan voor het echt kaal maken tot het blanke metaal. De pitting'(de kleine roestpuntjes die je niet kan afschuren) zou ik, wanneer je over een compressor beschikt / kan beschikken (doe het zelf garage?) met een (recycle) straalpistool bewerken.
Wanneer je dat niet kan/wil kan je altijd nog deze roest verwijderen op de meer chemische weg. Bijvoorbeeld de roestplek enige tijd 'bestrijken' via een tamponeerkwastje gedoopt in zoutzuur. Roest wordt dan weggevreten, net als het niet aangetaste metaal, maar dat gaat langzamer. Maar pas wel op! Zoutzuur is erg agressief, ook voor jezelf!. De behandelde plek moet na de bewerking met het zuur wel worden geneutraliseerd, bijvoorbeeld door een base zoals ammoniak. Dus alleen gebruiken op plaatsen waar je het zuur ook weer goed kan verwijderen! De dampen die bij de gehele behandeling vrij komen zijn niet echt gezond, dus in de buitenlucht doen (liefst met enige wind). De chemische reactie die vervolgens achterblijft eraf schuren en het achterblijvende schoon gebeten metaal verder behandelen zoals het verfsysteem aangeeft (liefst natuurlijk weer eerst verzinken), zijn diverse behandelingen voor mogelijk (via zinkhoudende verf, maar ook via doe het zelf chemisch verzinken (e-zinc)).
Voor meer informatie over bijvoorbeeld chemisch ontroesten zie www.rostschutz-forum.de/showthread.php?tid=663  . Gehele site is trouwens goed. Daarnaast een site, wederom in Duits, van een bedrijf wat zeer veel verschillende materialen kan leveren en daarbij in hun catalogus aangeeft wat het inzetbereik is van de diverse anti-roestmiddelen: www.korrosionsschutz-depot.de/pdfs/katalog.pdf  
Verder kan je dof geworden lak / verweerde lak weer 'oppoetsen' via polijstmiddelen. Daarvan bestaan er diverse soorten en merken met even zoveel meningen. Bekend en vrij goedkoop polijstmiddel is Commandant. Wel oppassen met de lager(e) nummers want haalt vrij snel veel (verweerde) lak weg.
Bij het oppoetsen van verweerde metalic lakken wordt het allemaal stukken laster, want deze worden voorzien van een laag blanke lak.
Conserveren van de holle ruimten zijn ook diverse produkten voor (en dito meningen over). Zie oa. ook de eerder genoemde catalogus. Zou zelf voor een combinatie van Fluid Film met Mike Sanders gaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2011 21:48 #1323848 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hallo Coen,   erg duidelijk
hallo Coen,

erg duidelijk en goed beschreven.
Heeft iemand ook een idee hoe ik het beste IN de holle ruimten kan komen?
Ik zou nl graag de holle ruimten eerst eens goed willen bekijken (endoscoop oid) en dan bekijken / beslissen wat noodzakelijk is/
Ik heb de werkbeschrijving van Mike Sanders vet gelezen, zijn er mensen die dit al gedaan hebben? en Hoe is dan mjn grote vraag.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2011 08:57 #1323890 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic endoscoop
toevallig zag ik vandaag net deze endoscoop in de folder: <a href=" www2.conrad.nl/goto.php?artikel=123305 "> www2.conrad.nl/goto.php?artikel=123305

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2011 10:13 #1323902 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MS vet rules

ruspek schreef : Ik heb de werkbeschrijving van Mike Sanders vet gelezen, zijn er mensen die dit al gedaan hebben? en Hoe is dan mjn grote vraag.

Hoi,

De betreffende gaten zoeken, anders gaten maken.
Dan goed uitspoelen met water.
Goed laten drogen.
Ik heb zelf een oude MLbus die ik aan een spuitlans kan schroeven. Aan die lans zit een halve meter slang. De bus is goed geïsoleerd.
Dan heb ik een oventje (oude frituurpan is ook goed) en daar heb ik een steelpannetje in. Als het vet warm genoeg is, giet ik het in de ML bus en schroef de lans erop. Dan maak ik de slang en lans goed warm met een verfbrander fhön.
Dan slang door het gat in de ruimte en spuiten maar.
Ik heb wat oude placemats naast me liggen en alwaar het gaat lekken gooi ik die er onder. Met een plamuurmes kan je zo weer afschapen en hergebruiken.
MS vet gebruik ik alleen in de kokerbalken, rond spatborden en onderzijde binnekant portieren en plekken die ook zo aangevallen worden door roest.
Waar MS vet zit, of over roest zit, stopt het oxide proces.
Op sommige plekken die wat poreus zijn, smeer ik eerst wat lijnolie en laat dat eerst drogen. Het MS vet, lekt er dan minder snel door.

Succes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2011 12:09 #1324980 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie
vroeger i.p.v tectyl spoten ze de hele onderkant en deuren (boorden kleine gaatjesaan de onderkant) en de balken vol met dood gewone motorolie 1x per jaar voor de winter en ze gingen eeuwig mee .
niet goed voor mamma natuur wel goed voor auto :}
ik heb een mercedes gehad die zijn levenlang deze behandeling heeft gehad (vorige eigenaar)en echt waar geen roestplekje te vinden niet onder in of op de auto.
en dat wil wat zeggen mercedes roest normaal sneller als ik hier typen kan :}
groet will

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2011 06:31 #1325069 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voordeel MS vet
Dat is dan het voordeel van MS vet, de zelfde bescherming, maar je hoeft de behandeling niet elk jaar te herhalen ...

Moderators: Jerry Stam