niet uitschakelen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2011 23:40 #1087948 door V700 register
niet uitschakelen is gemaakt door V700 register
Als ik mijn volvo 740 (B230K) wil uitschakelen blijft de motor stampen stampen (met stampen bedoel ik het geluid dat je ook zou maken als je stilvalt door in een te hoge versnelling te starten). Als ik dan de sleutel in stand 2 terug zet schakelt hij terug aan zonder naar stand 3 te gaan. Weet iemand hier een oplossing voor?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-07-2011 00:28 #1322472 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Na-Dieselen.
B230K is dacht ik een carburateurmotor.
Het verschijnsel waar jij denk ik last van hebt is bekend als "Na-Dieselen"Waar vooral (volgens mij ook alleen) carburateurmotoren last van hebben.
Dit is als je het contact afzet, maar de motor nog een tijdje blijft na-pruttellen/stampen.
Dit komt door kool-resten in de motor, kop, die gaan 'gloeien' door de verbrandings-warmte.
Zet je nu de motor af, dan krijgen de bougies geen vonk meer, maar de motor krijgt nog wel lucht en wat brandstof, dit ontbrand door de gloeiende koolstofresten in je motor, waardoor hij weer een slag krijgt en blijft lopen.
Maar dit is willekeurige onsteking en niet volgens het moment waarop de bougie vonkt, en dus bonkt/stampt de motor flink.
Maar hij kan zo wel een tijdje blijven lopen.
Zet je nu het contact weer aan, terwijl de motor aan het na-dieselen is, dan gaat alles weer goed, en via het moment van de vonk van de bougie.
En hoef je inderdaad de startmotor geen slinger te geven..omdat de motor nog liep..
Oorzaak? een luie motor of een lui bereden-gebruikte motor.
Oplossing? eens flink hard laten werken> toeren in jagen, de koolstof eruit branden en een reiniger gebruiken.Vervang ook je bougies eens voor een nieuw setje.

"nadieselen` na - die - se - len [-z ` -] (dieselde na, h. nagedieseld) even blijven doorlopen van de motor van een motorvoertuig nadat deze is afgezet
"

"Lucht gemengd met benzine kan bij samendrukking in de cilinder spontaan explosief ontbranden, dus voordat de bougie een vonk geeft. De oorzaak kan gezocht worden in gloeiende kooldeeltjes of hete plekken in de verbrandingskamer, bijvoorbeeld een bougie die te heet wordt. Het fenomeen is vergelijkbaar met het 'nadieselen' van een benzinemotor nadat die uitgezet is. Deze explosies kunnen extra schadelijk zijn omdat de zuiger tegen de explosierichting in moet werken.:
Groeten,Gerben

• W. Slijkerman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2011 21:16 #1322570 door W. Slijkerman
Beantwoord door W. Slijkerman in topic motor loopt door
Is het stationaire toerental niet te hoog B230K is 850 toeren
 Aan de voet van de carburateur zit volgens mij een statinaire afsluiter.
Krijgt deze wel spanning.Deze sluit ook de toevoer af als je het contact uit zet
May be
Gr W.Slijkerman 740 gl 1986 lid no 1254

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2013 20:50 #1393344 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo,   Wat is precies een
Hallo,

Wat is precies een stationaire afsluiter?
Nooit van gehoord!
Heb ook probleem met nadieselen met 740 met pierburg carb.
Dit is niet toevallig het klepje dat bovenin de carb zit?

Moderators: Jerry Stam