Nieuw expansievaatje

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2011 13:59 #1087915 door Ries van Lomwel
Nieuw expansievaatje is gemaakt door Ries van Lomwel
Leden en passanten,
Net mijn nieuwe expansievaatje voor de koelvloeistof binnen en ook een nieuwe dop 150Kpa, want die deed het niet jofel meer. Ik vroeg me af hoe ik alle KVS eruit krijg? Onderste radiator slang lijkt me de beste plek om vervolgens de KVS in een bak uit te laten lopen maar hoe krijg ik de rest eruit?
Bedankt vast voor de tips 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
05-07-2011 14:21 #1322334 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic aftap plug
er zit onderin het blok aan de kant van het uitlaat spruitstuk een aftapplug

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2011 15:04 #1322340 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic KLopt.

asatter schreef : er zit onderin het blok aan de kant van het uitlaat spruitstuk een aftapplug

En specifieker, aan die twee slangetjes, onder je oliewarmtewisselaar, die ik je bij Sallabas aanwees.Overigens, heb ik nog zo'n plug, maar dan aan de bijrijderskant aan de radiator.
Als de boel er toch uit is, ook een verse thermostaat?
Succes.
(ps: bij mijn wissel, had ik de onderste slang los, met platbektang erop, vaatje tegen de klok in gedraaid.Nieuwe tankje aan de losse slang, oude met de klok mee in het nieuwe leegkieperen en de ander slangen overzetten.Bijna geen verlies.)

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2011 16:50 #1322348 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic klinkt logisch
Misschien een keer voordoen zodat ik dat voortaan ook kan? Kan ik gelijk je platbektang (nog nooit van gehoord) lenen want die heb ik niet. Thermostaat heb ik niet aan gedacht maar is niet echt oud kan ik me herinneren. Ik heb mijn kleppen gesteld vandaag en toch de distributieriem en spanrol ook maar gelijk gedaan. Na de koppakking en alle keerringen, verdeelkap, bougies, uitlaat vanaf de kat enz enz heb ik best wel veel geld uitgegeven uiteraard voor het goede doel maar dacht dat ik nu maar eens moest stoppen (eventjes) althans volgens mijn vrouw. De waterpomp had nog geen speling en heb alleen de pakking vervangen. (Bluekens had de pomp sowiezo uiteraard niet op voorraad) 
Bedankt voor de tips heren!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2011 20:46 #1322372 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aftapplug op turbo
Onderaan de turbo in de koelwaterslang die daarheen leidt zit ook een handig aftappunt. Dan krijg je alleen niet de laatste restjes onder uit het blok. Maar ik begrijp dat je de kvs er al uit hebt als je de pakking van de waterpomp hebt vervangen. Dus als je dan alles eruit wilt hebben dan moet het met die aftapplug lijkt me. Maar die kan wel eens goed vast zitten... Je kunt ook gewoon weer helemaal afvullen met verse kvs, dat mengt dan wel weer met die +/- 1000 cc oude kvs die er nog inzit. Scheelt een hoop gedoe...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2011 11:25 #1322776 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog effe.
Zoals per PB aangegeven, hoop ik genoeg uitleg om zo min mogelijk te knoeien...;-)
Je expansievaatje, zit in een sleufgat.De theorie van communicerende vaten zegt, dat als je een open eind hoger houd, dan het tot dan to hoogste punt, er niets uit zal lopen.
Dus, dat expansievaatje, zit in een sleufgat, en kan je dus rechtstandig omhoog bewegen.Zorg dan de slang aan de onderkant, boven je kleppendeksel uit komt (wat net kan, als je het vaatje, staand voor de auto, tegen de klok in beweegt.Je kunt voor de zekerheid een lijmtang (met twee afgeronde MDF plaatjes) om te slang knijpen, voor de zekerheid, maar eigenlijk, is dat niet nodig.
Nu kan je de oude dikke slang verwijderen.
Deze oude, dikke slang, zet je, aan het nieuwe vaatje.
Het nieuwe vaatje klik je in het sleufgat, op zijn plek.
Nu draai je het oude vaatje weer terug, en mikt de uitloop van het oude vaatje waar de dikke slang aan zat, in het nieuwe vaatje.
Als deze leeg is, knijp je de klem in van de dunne slang, en zet je die over.
Controleer peil en vul aan, indien nodig.
Wel handig, is van die spinnen (die elastieken dingen met haak, die je vroeger op de fiets had, of installatie draadjes, om de zaak omhoog te houden, want je komt ergens een hand tekort...;-)
Uiteraard ben je van harte welkom (met een bus remmenreiniger, als ie nog lekt...;-) ) om het hier te doen, maar dan staat er druk op en is het nogal warm, natuurlijk.........
ik verneem het wel.

Moderators: Jerry Stam