Als ik 's ochtends rustig achteruit de parkeerplek uitrij en rem, grijpt de ABS in?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2011 23:37 #1087799
door Mathy van Nisselroy
Als ik 's ochtends rustig achteruit de parkeerplek uitrij en rem, grijpt de ABS in? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti,
Mijn 16V heeft een vreemd "tikje", als ik 's ochtends achteruit wegrijd uit de parkeerplaats (soms wel met een flinke bocht!) en ik rem, grijpt de ABS in? mijn rempedaal begint vrolijk te 'trillen' en drukt mijn voet omhoog...Ook al ga ik nog geen 3 KMH..
Het is wel met een redelijk flinke bocht, en dus ook een voor de ABS merkbaar flink verschil in snelheid tussen links en rechts.
Maar..doe ik later op de dag, datzelfde bochtje achteruit nogmaals..dan is er totaal geen probleem.
ABS meldt GEEN foutcodes, geen ABS lampje dat brandt (wel bij contact aan zonder lopende motor natuurlijk) en functioneert perfect.
Opzich stoor ik me er niet aan, maar vond het wel 'opvallend'
Groeten,Gerben
Mijn 16V heeft een vreemd "tikje", als ik 's ochtends achteruit wegrijd uit de parkeerplaats (soms wel met een flinke bocht!) en ik rem, grijpt de ABS in? mijn rempedaal begint vrolijk te 'trillen' en drukt mijn voet omhoog...Ook al ga ik nog geen 3 KMH..
Het is wel met een redelijk flinke bocht, en dus ook een voor de ABS merkbaar flink verschil in snelheid tussen links en rechts.
Maar..doe ik later op de dag, datzelfde bochtje achteruit nogmaals..dan is er totaal geen probleem.
ABS meldt GEEN foutcodes, geen ABS lampje dat brandt (wel bij contact aan zonder lopende motor natuurlijk) en functioneert perfect.
Opzich stoor ik me er niet aan, maar vond het wel 'opvallend'
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2011 23:46 #1321420
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Ackermann
Waarschijnlijk staat het binnenste voorwiel, even, helemaal stil tijdens het langzaam achteruit rijden.
Of het toerental verschil is te groot tussen beide voorwielen.
De oorzaak is dat het Ackermann principe niet klopt bij onze Volvo's
Of het toerental verschil is te groot tussen beide voorwielen.
De oorzaak is dat het Ackermann principe niet klopt bij onze Volvo's
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2011 23:52 #1321421
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic He hoi,
geen idee of het
He hoi,
geen idee of het het zelfde is, maaaaar
ik heb 4 jaar een mercedes 406D gehad.
als in in de ochtend weg reed, iets roest op de trommels,
eerste keer remmen, neus tegen de voorruit.
Was de vliegroest er af ,dan weer normaal remmen.
misschien ook bij jou volvo?
geen idee of het het zelfde is, maaaaar
ik heb 4 jaar een mercedes 406D gehad.
als in in de ochtend weg reed, iets roest op de trommels,
eerste keer remmen, neus tegen de voorruit.
Was de vliegroest er af ,dan weer normaal remmen.
misschien ook bij jou volvo?
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-06-2011 00:01 #1321422
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Niet remmen
Mijn neus komt niet tegen de vooruit (voor de opletters, oa Mathy, nee ook niet tegen de achteruit, en nee mijn achterhoofd komt ook niet tegen de achteruit.
)
de ABS grijp in, omdat die ziet dat er een flink verschil in snelheid is tussen het linker voorwiel en het rechtervoorwiel, namelijk omdat ik scherp stuur en achteruit rijd (zoals Andre hierboven al zei, staat mogelijk 1 wiel zelfs even stil, terwijl het andere flink draait), maar de ABS 'ziet' dit als 'slip'(wielblokkering door te hard remmen) en de ABS grijpt dus in, en verlaagt de remdruk, waardoor het slippen en de wielblokkering opgeheven zouden moeten worden.
Mijn remmerij word dus ZWAKKER, en mijn pedaal begint door de ABS dus lekker te trillen en de ABS drukt het rempedaal (en mijn voet) dus omhoog om de remdruk te VERLAGEN.
Ik zal dus niet gauw met mijn neus tegen de achterruit zitten, maar misschien wel in de bosjes, omdat de ABS verhinderd dat ik 'hard' kan remmen.
Waarschijnlijk inderdaad veroorzaakt door het Ackermann effect, dat bij onze Volvo's wat vreemd inmekaar zit.
Groeten,Gerben
de ABS grijp in, omdat die ziet dat er een flink verschil in snelheid is tussen het linker voorwiel en het rechtervoorwiel, namelijk omdat ik scherp stuur en achteruit rijd (zoals Andre hierboven al zei, staat mogelijk 1 wiel zelfs even stil, terwijl het andere flink draait), maar de ABS 'ziet' dit als 'slip'(wielblokkering door te hard remmen) en de ABS grijpt dus in, en verlaagt de remdruk, waardoor het slippen en de wielblokkering opgeheven zouden moeten worden.
Mijn remmerij word dus ZWAKKER, en mijn pedaal begint door de ABS dus lekker te trillen en de ABS drukt het rempedaal (en mijn voet) dus omhoog om de remdruk te VERLAGEN.
Ik zal dus niet gauw met mijn neus tegen de achterruit zitten, maar misschien wel in de bosjes, omdat de ABS verhinderd dat ik 'hard' kan remmen.
Waarschijnlijk inderdaad veroorzaakt door het Ackermann effect, dat bij onze Volvo's wat vreemd inmekaar zit.
Groeten,Gerben
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2011 00:37 #1321426
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Snelheid en afstand. En spellingscontrole!
Hallo Gerben
Volgens mij zou het ABS pas vanaf een bepaalde beginsnelheid mogen werken. Maar ik kan me vergissen.
Enuh, nu je me toch uitdaagt: Je hoofd zal misschien niet tegen de achteruit botsen, maar wellicht wel tegen de achterruit. Al lijkt me, dat je dan je bestuurdersstoel eens goed moet nakijken. Of je achterruit beter vast moet zetten.
groetjes
Mathy
Volgens mij zou het ABS pas vanaf een bepaalde beginsnelheid mogen werken. Maar ik kan me vergissen.
Enuh, nu je me toch uitdaagt: Je hoofd zal misschien niet tegen de achteruit botsen, maar wellicht wel tegen de achterruit. Al lijkt me, dat je dan je bestuurdersstoel eens goed moet nakijken. Of je achterruit beter vast moet zetten.
groetjes
Mathy
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2011 00:59 #1321427
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic 3 signalen
Het is een combinatie van 3 ABS/puls signalen; 1 X vanaf de achteras, 2 X vanaf de voorwielen.
De ABS weet niet dat je achteruit rijdt.
Hij constateerd een te groot toeren verschil en grijpt in.
De ABS weet niet dat je achteruit rijdt.
Hij constateerd een te groot toeren verschil en grijpt in.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2011 18:00 #1321477
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic ABS toch altijd paraat ?
Volgens mij is de ABS altijd paraat ongeacht de snelheid? Heb ooit eens een topic gelezen dat bij bepaalde snelheden het systeem niet meer zou werken maar bij de volvo ( gaat natuurlijk zo hard) geen optie?
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2011 20:15 #1321483
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Sensoren
Het houd inderdaad een keer op met de snelheid van de sensoren op de wielen.
Maar zolang de snelheids meter het doet, weet tie het toch een signaal uit te halen..........
Maar zolang de snelheids meter het doet, weet tie het toch een signaal uit te halen..........
Moderators: Jerry Stam