Koelvloeistof verdwijnt ?? (940 uit 1996, LPG)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2011 17:18 #1087777 door V700 register
Koelvloeistof verdwijnt ?? (940 uit 1996, LPG) is gemaakt door V700 register
laatste tijd veel koelvloeistof moeten bijgooien zonder direct een lekkage te zien of een plas onder de 940 uit 1996
het zal ongeveer een liter per keer zijn, eens in de 3 weken

heeft iemand een idee hoe dit kan, waar het aan ligt of waar ik moet beginnen met zoeken?
(slangen al nagekeken), iemand zei dat het aan de waterpomp kan liggen als die draait, hoe kan ik dst testen?

gr

wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2011 17:21 #1321281 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Lek kachelkraantje
Lek kachelkraantje?
Hoe loopt de motor? rookt ie veel?
Voor de waterpomp: gewoon met koude motor starten en laten lopen en kijken of je het ergens ziet lekken rondom de waterpomp en het pijpje.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2011 17:23 #1321282 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Binnen
Staat niet bij om welke type Volvo het gaat ?
Heb je al eens de vloerbedekking opgetild, meestal aan de bestuurderskant , omdat aan die kant ook de kachelkraan zit  en die wil ook wel eens gaan lekken.
In het schuim onder de vloerbedekking kan heel wat vloeistof gaan zitten en daarbij ook nog eens je bodem op den duur krokant gaan maken .
ha die Gerben was me net voor .

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2011 19:40 #1321290 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vochtverlies
Onlangs had ik hetzelfde. Er bleken twee slangen(klemmen) niet goed meer: één rechts onder het vaatje voor de koelvloeistof. De klem had de slang beschadigd. Oplossing: de klem losgedraaid, de slag iets verder over de koperen leiding geschoven, klem weer vastgedraaid en voor de zekerheid een tweede klem erbij gezet. En één van de klemmen van de koeling van de LPG-pomp was bij de installatie blijkbaar niet voldoende aangedraaid. Even aangehaald.
Ik kon trouwens ook aan de witte aanslag op de motoronderdelen in de buurt van het lek zien waar het zat.
Het probleem is nu volledig opgelost.
Groet,
R.

• Jan Jaap van der Dussen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2011 11:03 #1322222 door Jan Jaap van der Dussen
Beantwoord door Jan Jaap van der Dussen in topic Verdwijnen koelvloeistof
Had bij mijn 940 hetzelfde probleem maar bij mij bleek te bovenste rubber pakking van de waterpomp het probleem te zijn. Nieuw pakkingsetje erin gezet en probleem weg. Ik kwam erachter doordat ik na een kort ritje de motorkap opentrok om het een en ander te controleren en bij de waterpomp koelvloeistof zag. Bij een warme motor verdampt het natuurlijk en zie er niets meer van terug.
Groet,
Jan Jaap

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2011 23:26 #1322300 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koelvloeistof verdwijnt
Gevonden. Inderdaad de waterpomp. Vermoedelijk een rubber want hij drupt onderaan. As zaterdag gaat er voor de zekerheid een nieuwe pomp en rubbers in.

Bedankt voor de reacties en tips.!

• Jan Jaap van der Dussen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2011 16:04 #1322346 door Jan Jaap van der Dussen
Beantwoord door Jan Jaap van der Dussen in topic Verdwijnen koelvloeistof
Ik zou beginnen met de pakkingen, de pomp zal wel goed zijn. Alle vlakken goed schoonmaken met een pakking schraper voordat je de boel weer monteert. Ik ben er een uurtje mee bezig geweest. Radiator kan blijven zitten, alleen fan met plastic omhulsel verwijderen (eerst plastic omhulsel losmaken zodat je bij de boutjes van van fan kan) en bovenste kap distributieriem (zit 1 boutje van waterpomp onder). Stuurbekrachtigingspomp riem wat losser zetten zodat je het v snaar wiel van de waterpomp af kan halen (niet vergeten weer te spannen en vast te zetten als je klaar bent!).
Succes,
Jan Jaap

Moderators: Jerry Stam