hulpveren / zwaardere dempers / zwaardere veren?? ivm LPG

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2011 14:49 #1087528 door V700 register
Hallo,

Aangezien ik een grote UFO gastank (70liter, bruikbaar 67...) heb ingebouwd hangt mijn 740 estate uit 1985 aardig achterover.
Ik ben dus op zoek naar iets om het extra gewicht op te vangen.
Zelf zat ik te denken aan hulpveren en/of zwaardere dempers oid.
In ieder geval de meest goedkope en snelle oplossing, dus geen montage van nivomats, gecombineerde schokdempers met veren maar gewoon een gebruikt setje of een ongebruikt setje dat ergens in de hoek van de schuur ligt ;)
Wie heeft er nog wat liggen dat ik zou kunnen gebruiken?

groet Ruben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2011 16:48 #1319737 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Monroe
Hoi Ruben,
Ik heb nog een setje Monroe oppompbare schokbrekers onder m'n 940 (sedan) zitten. Kan vanavond (laat) het typenummer wel opzoeken en je een link sturen.Heb ze ingebouwd vanwege doorhangen van mijn auto vanwege een gastank.
Montage was heel eenvoudig, setje moet nog wel gedemonteerd worden (en dan zou ik graag jouw schokkers terugzetten op de mijne (de 940 staat voor sloop/ophalen, maar toch)).Het is het systeem met één ventiel en twee metertjes in bijvoorbeeld de kofferbak, bij te vullen via normaal autopompventiel.
Laat maar weten als je er iets mee wilt. Dacht aan €75,-, maar nog niet gekeken naar de normale marktwaarde ;-)Groeten,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2011 20:15 #1319777 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb zwaardere veren
Ik heb zwaardere veren achter, omdat er een gastank in de auto moest komen.

Misschien kunnen we ruilen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2011 20:36 #1319779 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic veren of schokdempers
Ik zie nu 2 oplossingen, wat doet de één en wat doet de ander?
Schokdempers vangen de schokken op (oneffenheden) en veren zorgen o.a. voor de wagenhoogte?????
wie het weet.......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2011 12:36 #1319812 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet echt...
Veren zijn de grootste bepalende factor in wagenhoogte en vangen de schokken op. Schokdempers dempen de beweging van de veren en spelen een kleine rol in de wagenhoogte.

Stel dat je oppompbare schokdempers koopt (vaak Monroe's) dan geven die een kleine extra kracht naar buiten, met de veer mee, waardoor de auto hoger ligt en zwaarder gedempt wordt.

Worden de veren veel zwaarder belast dan zijn zware veren echter belangrijker. Deze voorkomen dat de auto hard doorklapt bij zware belasting.

Bij een toename van de aslast is primair een zwaardere veer dus altijd aan te raden. Het enige nadeel dat deze met zich meebrengen is dat met het afnemen van de aslast deze niet 'minder strak' te stellen zijn. Bij een permanente gastank heb je daar geen nadeel van, bij een tijdelijke zware belasting op vakantie bijvoorbeeld wel.

Oppompbare schokdempers en nivomats hebben het voordeel amper comfortverlies te geven bij lichte belasting en toch opgewassen te zijn tegen zware belasting.

Zelf ben ik nog opzoek naar zwaardere achterveren (estate-veren) voor mijn sedan trouwens, die met volle achterbak continue door zijn as heen klapt. ;)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2011 14:25 #1319816 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic veren dus
Alwood,

Dank voor dit heldere, uitgebreide antwoord.
Ik denk dat het dus voor mij het beste is om zwaardere veren te monteren ivm gastank.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2011 15:01 #1319817 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dus we kunnen ruilen
Dus we kunnen ruilen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2011 15:08 #1319818 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ruilen?
Hmm ruilen, wel oppassen want verzwaarde veren voor een sedan zijn dus standaard veren voor een station. Het kan ook zijn dat je verzwaarde station-veren onder je sedan hebt zitten.
Mocht die ruil niks worden dan wil ik anders ook wel met je ruilen. Ik heb nu vrij standaard sedan-veren eronder liggen bij mij. Niks nagemeten maar ze zijn te flexibel naar mijn mening. Wel heel nieuw, komen onder een 940 sedan met 140k op de teller vandaan.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2011 17:26 #1319825 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic 940 veren?
Ik heb nog een setje redelijke veren liggen van de 945 voor niets op te halen maar eerlijkheid gebied te vertellen dat die ook al aardig doorzakten. Ik denk dat je het beste verzwaarde veren bij bv. Wytze kan kopen. Hulpveren hebben in mijn beleving gauw de neiging om het ook op te geven.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2011 21:01 #1319843 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic houdbaarheid veren
Hoe lang gaan veren gewoonlijk mee?
ik weet dat schokdempers op een gegeven moment lek zijn of gewoon op.
Maar veren??
Als ze al langere tijd meegaan dan lijkt me nieuwe wel beter, weliswaar duurder maar tja....
groet ruben

Moderators: Jerry Stam