Nieuwe achtervering korter dan oude vering?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2011 09:33 #1087250 door V700 register
Nieuwe achtervering korter dan oude vering? is gemaakt door V700 register
Hallo,
Aangezien mijn 940 estate erg doorzakte heb ik besloten om mijn actervering te vervangen door verzwaarde vering. Gister bij het monteren viel mij op dat deze zware vering een stuk korter (ca 5 cm)zijn dan mij oude "slappe vering". Klopt dit?
Na het monteren van de vering heb ik wel het idee dat de auto rechter is komen te staan maar ik ben zelf een beetje bang dat mijn vering uit de draagarm springt (heb ik al ervaring mee...), de vering zit namelijk niet vast aan de draagarm maar enkel aan de bovenzijde. Klopt dit?
Wat adviseren jullie?
Alvast bedankt
Groeten Jelmer

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2011 09:55 #1318146 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic klopt
Ze zijn inderdaad korter. Bij mij zitten ze er al ongeveer 10 jaar onder. Er wordt aardig wat afgecrost over slechte wegen met de auto en hard ook. Ze zullen er niet uit springen.
Ben wel benieuwd naar je bevindingen over het veergedrag  met onbeladen auto.
Daar wil ik nl nog wat aan verbeteren.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
28-05-2011 10:23 #1318147 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic klopt
de veren zitten alleen aan de bovenzijde vast
en aan de onderzijde zit er alleen een lipje aan de draagarm.
doordat je de schokdemper plaatst kan deze niet uit de schotel (over het lipje) schieten
@adrian

Adrian schreef : Ben wel benieuwd naar je bevindingen over het veergedrag met onbeladen auto.

met een lpg tank is het veer gedrag beter omdat je altijd gewicht achterin heb.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2011 10:25 #1318148 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic RE
Bedankt voor de snelle reactie.
Oke, dat ze korter zijn dat klopt dus, dat is een geruststelling.
Ik heb er gister al een klein stukje mee gereden, en vond de auto een stuk strakker op de weg liggen. Iets wat ik persoonlijk wel prettig vind.
Nu durf ik straks ook weer met een wagen vol over een drempel. Ik zat de laatste tijd al met kromme tenen als ik een kratje bier achterin had staan...

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2011 10:34 #1318149 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Korter

Jelmer schreef : Bedankt voor de snelle reactie.
Oke, dat ze korter zijn dat klopt dus, dat is een geruststelling.
Ik heb er gister al een klein stukje mee gereden, en vond de auto een stuk strakker op de weg liggen. Iets wat ik persoonlijk wel prettig vind.
Nu durf ik straks ook weer met een wagen vol over een drempel. Ik zat de laatste tijd al met kromme tenen als ik een kratje bier achterin had staan...

Als je de auto op een tweekoloms brug zet kijk dan of je de veren er onder tussenuit kunt krijgen. Tussen diverse merken schokdempers zit wel wat lengte verschil. Omdat met de kortere veren de auto toch weer wat meer achteroverhangt is het om dit te verhelpen nodig om  verhoogblokken aan de bovenzijde van de veer te monteren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2011 12:28 #1318152 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Korter
De auto hangt nu minder achterover dan met de oude vering. Dus wat betreft de hoogte ben ik nu wel tevreden, ik was/ben alleen bang dat de vering eruit springt omdat deze korter zijn.
 Ik heb een setje monroes als schokbrekers, maar daar heb je vast ook vele verschillende maten van.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2011 21:10 #1318184 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Klopt
Maar maak je geen zorgen. Ik dacht ook dat ik mischien een fout had gemaakt bij montage maar ze zijn echt korter maar vallen er niet uit. De kont kwam ca. 5 cm omhoog , hij veerde iets stugger maar de wegligging was veel beter geworden. Toen ik mijn nieuwe krik ging halen met wat andere spullen in de achterbak (ca.100kg totaal) lag ie helemaal als een plank op de weg. Even wennen maar man wat een verschil!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2011 11:21 #1318214 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic interessant
Hé dat is is interessant. Ik heb met mijn 940 hetzelfde probleem. De kont zakt behoorlijk door bij belasting achter. Zelfs al als er twee mensen achterin zitten. Ondanks de nivomats komt ie tijdens he rijden ook niet meer omhoog. Bijkomend vervelend effect is dat de aandrijving deze stand ook niet fijn vindt. Deze resoneert en trilt bij het wegrijden.Zouden de zwaardere veren een oplossing kunnen zijn of moeten er ook nieuwe schokdempers onder? Nieuwe nivomats vind ik wel erg prijzig worden. En waar kopen jullie dit soort onderdelen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2011 21:29 #1318428 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic re interessant
Ik heb zelf geen ervaring met de nivomats, maar ben wel dik tevreden over verzwaarde vering.
Ik heb ze besteld via een webshop, op de meeste site's waar ze onderdelen verkopen kun je ze wel vinden.
Bedankt voor alle reacties! Groeten Jelmer

Moderators: Jerry Stam