cruise control heeft wat afstelling nodig...hoe?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2011 20:26 #1087011 door V700 register
cruise control heeft wat afstelling nodig...hoe? is gemaakt door V700 register
Mijn cruise control (Volvo 940 ic turbo - 1997) is de afgelopen jaren zo ongeveer tot de -voor mij- meest begeerde luxe geworden van mijn 940. De optie schakelt tot nu toe altijd feilloos in en heeft haar bedrijfszekerheid al lang bewezen. Er is echter een klein verbeterpunt gewenst, bij inschakelen zit er namelijk enige vertraging tussen het oppakken door de cruisecontrol. Anders gezegd: als ik met 120 km/u de cruise control inschakel zakt hij eerst iets terug in snelheid (hooguit een paar km/u overigens), en moet daarna heel even werken om weer op 120 te komen. Ik had al beredeneerd dat dit vast aan de kabel lag, die wellicht wat strakker zou kunnen worden afgesteld. Zo gezegd, zo gedaan, echter ik merk geen verschil. Op het blote oog zie ik geen lekkages in de vacuumleidingen of de balg. De CC van de V70 (1999) van mijn vader is weliswaar vast anders van constructie, maar die pakt direct op. Wat zie ik over het hoofd?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2011 20:30 #1316470 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Grote
Als je op de knop op het uiteinde van de stengel drukt duurt het zeker ook even voordat je de auto voelt versnellen ? Dat duidt op een klein vacuumlek, mogelijk bij één van de pedaalschakelaars.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2011 20:40 #1316473 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pedaalschakelaars?

henk 940LPT schreef : Als je op de knop op het uiteinde van de stengel drukt duurt het zeker ook even voordat je de auto voelt versnellen ? Dat duidt op een klein vacuumlek, mogelijk bij één van de pedaalschakelaars.

Henk,

Dat klopt, al hebben we het over fracties hoor. Het is nog geen seconde vertraging, maar het is niet zo direct als het gevoelsmatig hoort. Hoe kom ik bij die pedaalschakelaars? Moet ik echt bij koppelings- en rempedaal in de buurt zoeken?
Wouter
  lidnummer 718 Volvo 940 Estate Turbo i.c. (1997, MY1998) - B230FK (@ 0.7 bar) - Vialle LPi (G3) - ABS - cruisecontrol

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2011 21:25 #1316479 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja
Die zitten bovenaan de pedalen, schopplaat verwijderen is voldoende. Echter als ik hoor dat je nog geen seconde hoeft te wachten denk ik dat alles wel in orde is. Het is een ouderwets systeem, dat pneumatisch/mechanisch werkt. Dat heeft gewoon even tijd nodig. Past bij het karakter van de auto, om het zo te zeggen. Ouderwets bedoel ik in tegenstelling tot de elektronische cruise controls die via de ECU werken.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2011 23:05 #1316503 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vacuum opbouwen
Hallo Volvisti
Volgens mij loopt het vacuumpompje niet continu.  Dus op het moment dat je de CC bedient, zal het pompje eerst de leidingen en het balgje leeg moeten zuigen.  Dat duurt even.
groetjes
Mathy   (ie het rustig inkomen van z'n CC wel kan waarderen, na eerdere ervaringen met moderne CC's)

Moderators: Jerry Stam