uitlijning voor gevorderden

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2011 23:32 #1086957 door Chris Boessenkool
uitlijning voor gevorderden is gemaakt door Chris Boessenkool
Hopelijk zijn er hier een paar mensen die me op weg kunnen helpen...
sinds dat ik de auto heb is er een aantal keren gewerkt aan de voorwielophanging, voornamelijk omdat de rubbers versleten waren en later ivm fusees. Alles is dus vervangen.
Iedere keer is de wegligging er wel op vooruit gegaan maar nog steeds is de huidige 940 nog niet zo stabiel en rustig als de vorige. Met name wielvlucht en askanteling aan de voorzijde zijn niet goed en de laatste keer kreeg ik zelfs te horen dat mijn achteras er scheef onder zou zitten!
Nu heb ik bij deze post de twee laatste uitlijnrapportjes gevoegd. Ik zit dus met het volgende:
1) zit mijn achteras er scheef onder? Kan ik dat ook zelf controleren?
2) Wat kan ik doen om de voorzijde goed te krijgen, wielvlucht en askanteling zijn namelijk niet stelbaar bij de 940. Met de wielvlucht rechts ben ik vorig jaar al bezig geweest door de gaten wat op te boren. Deze was namelijk -0,33 graden.
Daarnaast ben ik met de auto bij twee schadeherstellers geweest om te onderzoeken of de auto misschien een schadegeval was. Dit blijkt gelukkig niet zo te zijn...
Ben benieuwd, zou graag een 100% strak sturende 940 willen hebben.
Gr. Chris
Edit: na de laatste lessen natuurlijk wel even de topictitel corrigeren...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2011 07:51 #1316152 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Camber?
Als ik me goed herrinner kan je het camber bij de latere versies regelen door de veerschotel 180 graden te draaien. Het bovenste montagepunt van de veerpoot is niet centrisch. Voor het stellen als het dan nog niet goed is kom ik in de volvo boeken ook de methode met de boor/vijl tegen voor de boutgaten.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2011 00:11 #1316228 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic KaplHenke
Of goed doen en <a href=" www.trianglesunlimited.com/ " target="_blank">hier wat bestellen. Wart heeft er ervaring mee, met deze techneuten. Kost wat maar dan heb je ook wat.

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2011 13:38 #1316265 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Uitleg
Vandaag ben ik even goed de theorie ingedoken en ik heb via Google erg duidelijk cursusmateriaal gevonden.
Dit cursusmateriaal heb ik even beschikbaar gezet in de documentatie:
www.volvo700vereniging.nl/node/38488
Hoofdstukken 1 en 3 missen nog ivm de max bestandsgrootte van 1mb, hopelijk kan een moderator mij even helpen.
Aan de hand van dit cursusmateriaal ben ik eruit wat betreft de voorzijde. Camber linksvoor moet een halve graad naar buiten (naar de + kant), hier vraag ik me dus af wat het effect is van het 180 graden verdraaien van de veerschotel.
Wielvlucht rechts nog een halve graad naar achteren (naar de + dus). Met een dremeltje moet dit te doen zijn...
Het enige wat me dus niet lukt is om die graden naar een afstandseenheid om te rekenen, hoeveel millimeter de bovenkant van de veerpoot moet verschuiven. Misschien dat een van jullie dat kan aanvullen.
Als laatste zit ik nog met de achteras, volgens het laatste rapport zit deze er scheef onder, volgens de eerdere rapporten niet. Nog even doorzoeken dus naar een makkelijke methode om dit zelf te controleren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2011 17:50 #1316298 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stuur
Stuur H1 en H3 maar naar moderatorenteam kringelding volvo700vereniging punt nl, dan zetten wij m er wel bij.Is de afwijking van de achteras niet minimaal en veroorzaakt door wat speling/meetfout ? Zou me voor kunnen stellen dat de achteras er wat anders onder staat als je met een bocht de brug op bent gereden ipv recht. Als het inderdaad in de speling zit, zou ik er niets aan doen, behalve rubbers vervangen als die echt te slap zijn geworden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2011 18:12 #1316303 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Staan
Staan er bij !

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2011 12:29 #1316409 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoi
Bedankt voor deze info.
Succe met het 'lijnen'
Gr.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2011 19:30 #1316455 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Slobgat vijlen

Chris B schreef : .
Wielvlucht rechts nog een halve graad naar achteren (naar de + dus). Met een dremeltje moet dit te doen zijn...
Het enige wat me dus niet lukt is om die graden naar een afstandseenheid om te rekenen, hoeveel millimeter de bovenkant van de veerpoot moet verschuiven. Misschien dat een van jullie dat kan aanvullen.

De lengte van de veerpoot t.o.v. het draaipunt fusee is ± 700mm.
Wil je 1 graad verstellen dan zul je 3.14*1400/360 =  12 mm moeten verplaatsen.

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2011 21:48 #1316485 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Volgens mij
had ik mijn wiskunde niet zo snel moeten laten vallen tijdens de middelbare school... Nooit meer gedacht aan Pi... samen met de lengte van de veerpoot is het raadseltje zo opgelost.
Bedankt!
Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2011 21:48 #1316483 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wart

Chilm schreef : Of goed doen en <a href=" www.trianglesunlimited.com/ " target="_blank">hier wat bestellen. Wart heeft er ervaring mee, met deze techneuten. Kost wat maar dan heb je ook wat.

Wart hier op 't forum heeft wat van dat spul onder z'n 780 meen ik.

Moderators: Jerry Stam