brandstofpomp demonteren
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben bezig met het vervangen van de brandstofpomp in de tank van mijn volvo 940 estate ('96 2.3 I.C. 480.000km.)
Ik heb van de buitenkant nu bijna alles los behalve het electriciteitskabeltje. In het Haynes werkplaatshandboek staat dat je hem bij de eerstvolgende stekkerverbinding moet loskoppelen en dan terug moet leiden. Nu kan ik dit volgens mij niet doen omdat het stekkertje niet door de diverse openingen past.
Volgens Haynes moet je dan als dat niet lukt, hem losmaken bij de buitenplaat van het vlotterhuis/brandstofpomp. Alleen dit lijkt mij 1 gegoten stekker die op de plaat vastzit.
Hoe nu verder?
groet Johan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
[edit: Ik zie net dat die alleen voor leden is, maar dit stukje is voor jou interessant, denk ik:
"Tenslotte de voedingkabel van de pomp losmaken en zover mogelijk terugtrekken. Kabel hoeft er niet uit, maar als je de pomp binnenshuis wil vervangen, of naast de auto, is het wel zo makkelijk.Als je dat doet, moet op dit punt de beide delen van de laadvloer omhoog en de kabel kan teruggevoerd worden tot bungelend onder de auto."]
- V700 register
- Nieuw lid
-
Doe het verwijderen van de unit uit de tank precies zoals omschreven want anders gaat het niet.
Het luisterd heel nou, het gaat om milimeters afentoe, ook de draaingen van de unit.
als de unit uit de tank is zal je zien dat je het kabeltje op het pompje los kan maken.
Gr John
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zal proberen de ring los te draaien en hopelijk wijst het zich dan vanzelf.
ik laat de afloop nog wel even horen.
groet, Johan
- John Dutman
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is echt niet nodig, de stekker, de originele stekker aan de rood ommantelde kabel, past door het gat wat er ontstaat als je de rubber tule verwijderd en de connector losneemt in de linker-wielbak.jdutman schreef : Als je de hele unit incl vlotter wilt vervangen, even de stekkers uit de connector wippen met een klein schroevendraaiertje of een stekkertrekker.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Ik kan eventueel morgenavond wel een paar foto's maken om je een fly by wire te geven.
gr Chris
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb inderdaad de juiste stekker al losgehaald, ben blijven steken bij het eerste doorvoerpunt. Ik wilde het zwarte metaal erboven al verwijderen (dat kan volgens mij door de bodemplaat boven de gastank eraf te schroeven), maar ik zal nu eerst even kijken of dat op jouw manier ook lukt.
Ik had het kabeltje al aangetrokken tot dat eerste obstakel, waardoor ik al veel meer speling had, ik vroeg me alleen al af of dat voldoende was om de hele unit uit de tank te kunnen halen. Het rubber dopje had ik ook al los, ik kwam alleen nog een soort klemmetje tegen (ong. 5 cm naast de grote zwarte ring) waar de kabel ook nog doorheen loopt. Omdat ie daar onder het metaal loopt, kan ik niet zien (wel voelen) of dat een gesloten klemmetje is of niet. In het eerste geval past de stekker daar natuurlijk ook niet doorheen. Maar ik zal nog wat beter voelen hoe het zit.
Het meest makkelijke leek mij namelijk wel om de hele unit buiten de auto van een nieuwe pomp te voorzien. Maar als ik het kabeltje niet los krijg, zal het toch in de auto moeten gebeuren.
Verder kostte het ook redelijk wat moeite alle slangen los te krijgen van het deksel. De eerste 2 gingen nog wel, maar diegene rechtsboven met een knik van plastic (zat om een metalen pijpje) ging vrij zwaar (door een inwendig plastic rood klemmetje zag ik later) en de onderste heb ik uiteindelijk af moeten snijden, omdat ik een scheurtje had getrokken in het voorste stukje. Gelukkig is dit slangetje nog lang genoeg om hem er straks gewoon weer op te drukken.
Het blijft wel een gepriegel!
Nadat ik tenslotte met veel moeite de grote draairing eraf heb getikt (met een stukje hout), ben ik eerst gestopt, omdat het al laat was en ik niet de hele nacht de tank open wilde laten door dat grote ronde gat.
De deksel van de unit zit er trouwens nog aardig vast op, ondanks dat de draairing er nu af is. Nog suggesties om dat er makkelijk (lees zonder beschadigingen) af te halen? Zit er nog zoiets als een rubberen ring/pakking tussen? Zo ja, kan die dan straks weer opnieuw gebruikt worden of moet er een nieuwe op? Ik heb van Timen begrepen (daar heb ik de nieuwe pomp vandaan) dat er verder niets nodig was.
Ik zal morgen nog even een paar foto's mee sturen om een en ander te verduidelijken.
Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe!
Groet, Johan
- André Struis
- Nieuw lid
-
Morgen even doen, start alleen nog maar als ik een onwijze dreun tegen te tank aan geef.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Dus de vlotter maar los gemaakt, beugeltje van het veertje losgeschroefd, draden vlotter doorgeknipt.
In twee delen krijg ik hem er wel uit.
Nwe Pomp erin, draden weer vastgesoldeerd.
De nieuwe pomp is overigens kleiner als de pomp uit '95.
En je moet er nieuwe stekkers aan knijpen, omdat de elektrische aansluiting anders is.