toerental veranderd na opnieuw monteren distributieriem?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2011 19:57 #1086668 door V700 register
Beste mede volvo liefhebbers,
De krukaspoelie van mijn volvo (940 2.3. I.C. '96 480.000km) slingerde al een tijdje (zie mijn andere item). Ik vond bij mij in het dorp een 1 mans garagebedrijfje, waar ik op zo'n tijd kon afspreken, dat ik zelf ook mee kon kijken (en evt. helpen). Het loshalen van de poelie bleek al een groot probleem. Na de bout losgedraaid te hebben, bleek de poelie muurvast te zitten. Pas na het plaatsen op de brug, kon de monteur hem zo wrikken dat ie uiteindelijk loskwam.
Wat bleek? Het spietje, die normaal op het distrubutietandwiel hoort te zitten, is er blijkbaar tijdens de laatste keer distrubutieriem vervangen uitgevallen, maar de poelie is er daarna zo vast opgedraaid dat de spie compleet dwars door het aluminium van het tandwiel is gedrukt. Hij zat er gewoon ingedrukt! Dit veroorzaakte een bobbel, waardoor de poelie niet meer recht op het tandwiel paste. Vandaar dus dat ie slingerde! (ik ga hier nog wel mee naar mijn garage die de distrubutie riem heeft vervangen!)
Goed, de bobbel is op de draaibank weer afgeslepen en de boel draait weer zoals het hoort. Omdat ie de boel toch los had, heeft ie ook de voorste keerring meteen vervangen op mijn verzoek, omdat hij daar wat olie lekte.
Wat mij nu wel erg opviel, is dat de toerenteller nu iets meer aangeeft bij het stationair lopen en veel sneller de hoogte in schiet (tenminste voor mijn gevoel dan) dan in de 4 jaar hiervoor. de teller geeft 2000 toeren aan bij 65km/u in z'n vier en 80km/u in z'n vijf. Ook met het optrekken schiet ie veel sneller naar boven.
Ik de betreffende monteur er daarstraks naar gevraagd, maar het enige wat hij kon verzinnen was dat, doordat hij de distrubutieriem weer opnieuw heeft gemonteerd en nu misschien beter op tijd (of strakker dan de vorige keer) heeft gezet, dit nu een ander toerental geeft. Ook zou het aan de dynamo kunnen liggen zei hij.(daar heb ik de massakabel net van vastgedraaid, omdat hij niet meer goed oplaadde).
Of ligt het aan de teller zelf? Ik hoor nl niet zoveel verschil aan de motor zelf als ie loopt. (behalve dat ie misschien soepeler, lees sneller, reageert op het gaspedaal)
Heeft iemand een idee? Is het al die tijd niet goed geweest, of is er nu iets niet goed gemonteerd?

Laat het me weten!

groet, Johan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-04-2011 20:13 #1314171 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Kan kloppen
Het kan kloppen, als de riem er een tandje naast zat dat hij nu veel vlotter-reactiever is dan eerst, en gretiger oppakt.
Stationair zal die dan ook wat stabieler lopen, maar moet zo rond de 950 liggen.
(Misschien CISklep(stationairregelaar) eens (laten) schoonmaken, daar koekt vaak vuiligheid in aan, wat de stationair loop beinvloedt)
De toerenteller krijgt zijn signaal van de onsteking.Alleen de Diesel uitvoeringen krijgen het signaal van de Dynamo.Dus een massakabel van de dynamo kan geen effect op je toerental hebben gehad (sinds je een 2.3 IC hebt)
Wat wel een mogelijkheid is: als je distributieriem een tandje ernaast stond, past de onsteking zich hier ook aan aan (die gaat ook een tandje naast) mogelijk dat daardoor de toerental weergave wat anders is.
Aan de toerenteller zelf zal het niet liggen, het kan wel aan je snelheidsmeter liggen dat je een verschillend toerental bij verschillende snelheden ziet.
Andere bandjes eronder gezet laatst? (winter>zomer)
Ook kan de km-teller een afwijking hebben. (wat ze vaak wel hebben)
Opzich is 2000 toeren bij 80 kmh wel correct.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2011 01:08 #1314219 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan Kloppen
Na een wat langere rit heb ik inderdaad het idee dta de motor een stuk soepeler loopt; eigenlijk loopt ie denk ik beter dan ooit tevoren.
Het idee dat ie meer toeren maakt komt inderdaad vanwege het feit dat ie gretiger oppakt. Stationair schommelt ie tussen de 800/900 toeren. Dat is volgens mij wel een ietsiepietsie meer dan eerder, maar als dat normaal is, klopt het dus wel. Bij 120km/u in z'n vijf zit ie op 3000 toeren. Volgens mij deed ie dat vroeger ook. Ik ben nu wel weer gerustgesteld.
Het onregelmatige stationair lopen zal waarschijnlijk verbeteren na het schoonmaken van de CISklep (ga ik zo snel mogelijk doen)
Ik heb geen banden verwisseld recentelijk, dus daar kan het niet mee te maken hebben.
We zullen een aantal dagen verder tuffen; ben nieuwsgierig of hij nu ook zuiniger loopt, dan is het bewijs helemaal geleverd dat de motor beter afgesteld staat, lijkt mij.
Aankomend weekend zal ik een poging wagen de brandstofpomp uit de tank te vervangen; na 3 jaar een constant gezoem geproduceerd te hebben, brandde vorige week ineens de zekering door. Waarschijnlijke oorzaak: drooglopen van de brandstofpomp (ondanks regelmatige controle/overschakeling van het benzine niveau in de tank. Hierna maakt hij veel meer lawaai en de zekering blijft heet worden.
Ik hoop op nog een aantal andere reacties op het toerental.
Maar Gerben, in ieder geval bedankt!
groet, Johan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2011 06:44 #1314222 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als je Vialle LPi hebt en het LPG niveau wordt weergegeven via de benzinemeter kun je het benzineniveau controleren door m even op contact te zetten. De meter geeft dan altijd het benzineniveau aan. Hoef je niet op benzine te rijden. Tijdens het overschakelen geeft hij trouwens al LPG aan volgens mij, dus als je 's ochtends start ook al (aannemende dat je m altijd op LPG hebt staan).

Moderators: Jerry Stam