airco (ECC) doet vreemd bij vollast; trucje werkt bij mij niet... maar nu toch wel!!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2011 21:12 #1086441 door V700 register
Sinds enige tijd heb ik last van een airco die ogenschijnlijk uitvalt bij vollast. Nader onderzoek na reedpleging van enkele topics alhier. wees uit dat de airco niet uitvalt maar (vol) gaat blazen bij de voetenruimte. Ik heb gelezen dat meerderen daar last van hebben/hadden. Ook las ik dat een vacuumlek bij de vacuummotoren die de kleppen van de ventilatie aansturen mogelijk de oorzaak is. Het trucje waar over gesproken wordt, namelijk het afdoppen van de gele of blauwe vacuumleiding (met een fietsventieldopje!), geeft bij mij niet het gewenste resultaat. Ik heb inmiddels ook de twee andere vacuumleidingen (een rode en een met een vage kleur) afgedopt maar ook dat helpt niet.
Update 12 april 21.30 uur:
Ik heb een en ander toch maar opnieuw geprobeerd, ik kon namelijk niet hebben/accepteren dat het bij anderen wel werkt en bij mij niet. Een ander, iets dikker, fietsventieldopje bleek de oplossing. Kennelijk lekte het toch nog iets langs dat dunnere dopje. Ook bij mij lekte het bij de doos waar de gele leiding op zit. Ik hoorde daar steeds gesis, zoals vele anderen kennelijk ook. Met het nieuwe dopje is dit weg en.... bij accelereren blijven alle kleppen van de ventilatie eindelijk gewoon normaal staan. De aanhouder blijkt dus weer te winnen.
Het enige minpunt is dat de achterpassagiers nu geen lucht meer krijgen maar dat kan me eerlijk gezegd niet zoveel boeien. Vervangen van de lekkende vacuummotor (die met dubbele aansluiting) is voorlopig geen prioriteit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2011 09:30 #1312786 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic ECC
Bij een ECC wordt op basis van temperatuur bij acceleratie de koppeling gespaard en schakelt de ventilator en aircopomp uit.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
12-04-2011 13:54 #1312792 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic dit komt
dit komt omdat er geen vacuum meer is waarop het kachel systeem werkt.
als de terugslag klep(pen) goed is(zijn) dan blijft deze langer werken, maar uiteindelijk gaat deze dan ook uit.
het vacuum komt vanuit het inlaat spruitstuk en als je volgas geeft is dit er niet mee.
bij een turbo heb je er zelfs overdruk.
als er een terugslag klep defect is en er turbo drukopgebouwd wordt is de druk direct weg en vallen alle kleppen dicht.
of bij een ecc kan je zelfs in zommige gevallen brandstof ruiken vanuit het interieurlampje.
daar zit een sensor en om de meting goed te laten verlopen wordt daar lucht langs gezogen. 

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2011 10:41 #1312898 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic jfitters schreef: Vervangen

jfitters schreef : Vervangen van de lekkende vacuummotor (die met dubbele aansluiting) is voorlopig geen prioriteit.

Heel verstandig, want als het wel prio zou hebben, dan heb je nog een fijn klusje voor de boeg . Je moet zo ongeveer je hele middenconsole+relaisbak etc uitbouwen.  De ontwerpers hebben namelijk, heel handig, de vacuummotor aan de binnenkant van het luchtverdeelhuis vastgezet. Ik heb al 4 of 5 jaar zo'n vacuummotor (nieuw!) in mijn onderdelen kistje liggen maar kan me er niet toe bewegen omdit een keer te doen. Het afdoppen fungeert na al die jaren nog steeds uitstekend!
Misschien dat ik het een keer doe als ik mijn kachelradiator moet vervangen, je bent dan namelijk al een heel stuk op weg

Moderators: Jerry Stam