orifice / airco expantieventiel

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2011 09:39 #1086321 door Ton Visser (GAST)
orifice / airco expantieventiel is gemaakt door Ton Visser (GAST)
Goedemorgen,
Ik ben in Vadis op zoek geweest naar het expantieventiel ook wel orifice genoemd. Deze staat in een apart vakje afgebeeld in Vadis, maar ik kan nergens een afbeelding vinden waar hij precies gemonteerd zit in het sysyeem.
Ik vermoed zelf in één van  de leidingen die over de rechter balk naar voren lopen, maar kan iemand mij daar zekerheid over geven, zo mogelijk met een afbeelding?
Groeten,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2011 09:51 #1311985 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Expansiebuis.
Zoek anders even op expansiebuis in VADIS.
Ik vond hem en de afbeelding was naar mijn idee redelijk helder.
Ding zit in de binnenste van de twee aircoleidingen, als ik me niet vergis, is dat de hogedrukleiding.
Je hebt (maar wellicht overbodig te vermelden) een leeg aircosyateem nodig als je hem wilt vervangen, R134 is niet zo fris, zeg maar....

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2011 11:56 #1312002 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Expansiebuis

Bas,
Ik heb alleen de afbeelding in het onderdelenboek gevonden, nummer 29, expansion valve, onderdeelnummer 3545086.
Maar dat plaatje maakt niet met zekerheid duidelijk waar hij zit en hoe te vervangen. En meer heb ik over dat ding niet kunnen vinden in Vadis.
En ja, het systeem gaat morgen leeg, dat ding vervangen en weer afvullen, ik hoop dan dat ik de oorzaak  heb gevonden van het te hoge druk opbouwen, alles is al gecontroleerd en zo nodig vervangen, dit was het laatste, vorig jaar gewoon over heen gekeken.
Groeten,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2011 12:28 #1312005 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet de persleiding
Het expansie ventiel bevindt zich voor de verdamper aan de zuigzijde. De perskant is de leiding die naar de condensor gaat.
De te hoge druk opbouw kan er mee te maken hebben dat de condensor te weinig warmte kan afvoeren. Hierdoor zal de installatie op hogedruk storing uitvallen. Dit heeft dus weinig te maken met het expansieventiel. Deze regelt de hoeveelheid vloeibare Freon (R134A) naar de verdamper (lage druk zijde)
R134A is niet giftig, maar kan verstikkingsgevaar opleveren omdat het de zuurstof verdrijft.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2011 12:51 #1312006 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet?

VolvoS90 schreef : R134A is niet giftig, maar kan verstikkingsgevaar opleveren omdat het de zuurstof verdrijft.

Ligt een beetje aan je definitie van giftig, denk ik.Nee, je gaat er niet dood van, direct, maar inademing veroorzaakt hartritmestoornissen, ademnood, narcose en misschien wel het belangrijkste, dooie vingers, als je ze niet op tijd wegtrekt. (net als bij autogas, zeg maar)Smeltpunt ligt bij (ong.) -100, op zich geen punt, maar het kookpunt, dus als het uit de pijp komt, is -26.(Bij LPG is dat grofweg -20 voor de zomermix)
Daarnaast is het HEEL erg slecht voor het milieu.Laat het liever afzuigen door een STEK erkend bedrijf, voor je ermee aan de gang gaat, kost vaak niks, als je aangeeft hem daar ook weer te laten vullen.

Moderators: Jerry Stam