Airco Radiator lek

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2011 20:20 #1086266 door V700 register
Airco Radiator lek is gemaakt door V700 register
vandaag blijkt dat er een lek zit in de airco-radiator van mijn 760 uit 1996 (met het mooie weer opkomst wel vervelend)
heeft iemand ervaring met het dichten hiervan of moet er een andere in?
gr
wouter verweij

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Salomons
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2011 20:25 #1311592 door Salomons
Beantwoord door Salomons in topic Bij mij ook
760 uit 1996?Of bedoel je misschien 1986.
Ik kan zelf niet inschatten of je het lekken kan dichten. Bij mij is mijn airco-radiator vorige maand vervangen, kosten 145 euro voor de radiator, als ik het mij niet vergis.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2011 21:12 #1311601 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De condensor
Je bedoelt denk ik de condensor, voor/achter de radiateur van het koelwater in de neus ?Ik zou een gloednieuwe halen en niet gaan klooien met middeltjes of gebruikte. Er heerst daar best wel een hoge druk (minimaal een bar of 6). Middeltjes zijn hier denk ik niet tegen bestand en verlengen de levensduur maar even. Hooguit een jaartje. Gebruikte zijn vaak net zo slecht en dus ook binnen no-time lek. Ik heb een nieuwe gehaald voor mijn 940, voor € 150. Nadat mijn systeem leeggemaakt was zelf geinstalleerd en weer laten vullen. Daarvoor moest ik nog ongeveer 100 euro betalen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2011 22:24 #1311606 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die van mij lekt ook, maar
Die van mij lekt ook, maar ik kan niet zien waar. Weet ook niet of het de condensor is.  Kun je dat lekken zien of komt het er in gastoestand uit?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2011 22:46 #1311610 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als er eerder fluoriserende kleurstof aan het koudemiddel is toegevoegd kun je dat met zo'n UV lamp zien.Je systeem zal nu wel leeggelekt zijn. Oplossing is dan af laten personen met stikstof en met zeepsop kijken of je belletjes ziet. Bij de condensor zou je dat kunnen zien omdat je die gemakkelijk kunt bekijken (grille er even af).Ik heb met mijn systeem, samen met iemand van PTC, het lekje via de UV lamp gezien. Daarna afgeperst en minimale belletjes. Nadeel van mijn systeem (ECC) was dat het alleen een nippel in het lagedruksysteem heeft. Dat gaat normaal tot zo'n 6 bar, we hebben het afgeperst op 12 bar. Hoger durfden we niet te gaan. De condensor krijgt normaal hogere drukken te verduren (tot zo'n 24 bar dacht ik) maar zover durfden we niet te gaan om het lagedruk systeem niet te beschadigen. We konden met 12 bar het lekje ook al zien, dus dat was voldoende bewijs om de condensor te vervangen. Ik ben blij dat ik het vervangen zelf heb gedaan, was er toch wel een paar uurtjes mee bezig. Er zat een stalen bout goed vastgerot in een stuk aluminium, dat heb ik er uit moeten zagen. Makkelijkst is (bij een 940 met ECC in ieder geval) om de bumper te verwijderen. Let op dat je bij montage speciale O-ringen voor airco's gebruikt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2011 23:18 #1311612 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic airco
typo: moet een 740 zijn uit 1996, waar heb je hem laten repareren?
gr
wouter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2011 10:02 #1311631 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Juiste type

wverweij schreef : typo: moet een 740 zijn uit 1996, waar heb je hem laten repareren?

Met de opmerking over type en bouwjaar werd wat anders bedoeld: de 740 en 760 zijn tot begin jaren '90 geleverd, de 940 en 960 zijn in '90 geintroduceerd. Een 740 uit '96 kan niet, dat zou dan een 940 moeten zijn.
Zoals gezegd heb ik mijn systeem laten afpersen en vullen bij de plaatselijke Profile Tyre Center in Drachten. Ik heb een <a href=" www.nrf.nl/nl_NL " target="_blank">NRF condensor gekocht. Ze leveren niet aan particulieren maar als je ze even belt of mailt (vermeld even je woonplaats) krijg je keurig de gegevens van een dealer bij jou in de buurt. Daar heb ik m dus gekocht. Let wel op dat je het juiste type bestelt. Montagemateriaal heb ik de Volvo dealer gehaald.

Moderators: Jerry Stam