Volvo 960 houdt in

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2011 22:42 #1085982 door V700 register
Volvo 960 houdt in is gemaakt door V700 register
Hallo,

Ik wil jullie iets voorleggen want ik ben intussen ten einde raad.
Ik rij een Volvo 960 station van 1993 sinds november 2008. Er is toen bij een km stand van 210.000 km (motor was gereviseerd) een G3 LPG installatie ingebouwd. De auto is nu intussen 70.000 km verder.
Al lange tijd houdt de auto soms in, net alsof het gas op is. Dit deed hij zowel op benzine als gas en heel erg onregelmatig d.w.z. soms gaat het dagen/weken goed en dan ineens treedt het weer op en houdt de motor even in (stotteren). Soms even en soms iets langer maar nooit continue. Weersinvloeden waren hier niet op van toepassing en ook maakte het geen verschil met koude of warme motor. 
De auto is al meerdere malen bij de garage geweest maar altijd natuurlijk net als de motor gewoon goed loopt dus probeer de storing dan maar eens te vinden. In eerste instantie zaten de lambda sondes los in de uitlaat. Alles is doorgemeten en daar waar nodig zijn deze vervangen. Dit echter zonder resultaat. Het vermoeden bestond toen dat er wellicht een bobine niet goed werkte. Deze zijn echter in de tussentijd ook allemaal uitgewisseld maar ook dit zonder resultaat.
Vorige week liep de auto niet meer op gas, d.w.z. ik trapte me gaspedaal in maar kwam niet meer voorruit. De motor hield in en had geen vermogen meer en sloeg soms gewoon af. Hij was wel weer opnieuw te starten maar het vermogen was eruit. Onder de auto kwam er een rammeld geluid vandaan alsof er iets los zat in de uitlaat met af en toe een knal zodra ik het gaspedaal dieper intrapte. Zodra ik overschakelde op benzine had ik weer vermogen terug. Eindelijk dacht ik, heeft het toch iets te maken met de LPG installatie. De auto is bij het LPG inbouwstation geweest en daar is vastgesteld dat de LPG pomp was vastgelopen (en dat al naar 70.000 km??)
Onderweg naar huis had ineens ook de motor geen vermogen meer op benzine met als resultaat dat ik langs de weg kwam te staan. De auto is opgehaald door de garage en daar is vastgesteld dat de katalysator helemaal verstopt zat. De demper is eruit gehaald en ik moest het maar weer proberen. Heb vandaag toch weer kilometers op gas gereden dus volgens mij kan het dan de pomp niet zijn. Weer een aantal kilometers later hield de motor weer in op gas en bij overschakelen op benzine zat de gang er weer in, echter lekker lopen op benzine doet hij ook nog niet.
De motor is eerder uitgelezen en deze geeft een defecte bdp sensor aan. De garage gaat zich nu hierover buigen maar ik heb er een hard hoofd in.
Mijn vraag is, zijn dit herkenbare klachten en heeft iemand hier ervaring mee. Alles bij elkaar heeft dit allemaal al een hoop geld gekost maar ben ik er nog niets mee opgeschoten. Wie weet raad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2011 01:03 #1309643 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic vonkversterker?
heb al bij meerder 960's de vonkversterkers vervangen die op de zijkant van het inlaatspruitstuk geschroeft zitten. Wanneer deze gaan disfunctioneren krijg je ook allerlei "klachten".
Verder ga ik bij auto's met gas er eerst voor zorgen dat ze op benzine weer goed rijden. Dus gaszekeringen eruit. Dan kan je meer gericht zoeken.
Groetjes Bouke

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2011 09:26 #1309654 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic LPG pomp
Ik heb een V90 en daar is in juli 98 een Vialle LPI installatie ingebouwd.
In het voorjaar van 2010 begon de auto op gas soms (onregelmatig) in te houden.
In juli 2010 (op de laaste dag van de garantie) is er door de LPG-inbouwer onder garantie een stukje stuurelectronica voor de LPG-pomp vernieuwd. Daamee leek het probleem even opgelost maar kwam later toch weer terug. Het werd steeds erger tot de pomp er in november helemaal mee ophield, na 50.000 km. Zowel de LPG-inbouwer als Vialle wilden niets doen omdat buiten garantie. Ik had geen zin in gezeur en heb via Wytze de naam van een meneer in Weert (wil niet met naam en tel. nummer op internet) gekregen die deze pompen reviseert. Is een hele aardige en deskundige gepensioneerde techneut die een hele installatie in zijn garage heeft om LPG veilig over te pompen. Die man heeft mijn LPG-tank leeg gepompt, de LPG-pomp in mijn tank gedemonteerd en opgengemaakt waar ik bij stond. Hij constateerde dat de pomp was vastgelopen en langere tijd helemaal zonder smering had gedraaid en dat de slijtage aan de lagers zodanig was dat hij er aan twijfelde of de motor ooit wel van smering was voorzien; misschien vergeten in de fabriek.
Hij heeft een gereviseerde LPG-pomp gemonteerd en mijn oude pomp achtergehouden om te reviseren voor een volgende klant. Kosten Euro 225,-. Sinds die tijd rijdt mijn V90 weer perfect op LPG. Ook valt op dat na starten het omschakelen van benzine op LPG véél sneller gebeurt als ooit tevoren: als de motor warm is al na 10 seconden en als de motor koud is na 500-800 meter.
Dus dit wat betreft jouw LPG pomp, die kan best na 70.000 km defect zijn.
Maar eerst je problemen op benzine oplossen natuurlijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2011 20:59 #1309910 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ontsteking?
Hallo volvo 760 met een 960.
het mooie van een auto met gas is dat je 2 brandstof systemen hebt en dat is heel handig bij het storings zoeken.
Als het probleem er zowel bij gas als benzine is, dan zou ik zeggen je ontsteking.
Het inhouden van de motor had ik ook, dan wel bij vochtig weer, (oa mist). Het schoonmaken van de stekkers op weerstand en op bobine enz was voor mij de oplossing. Zat dus in stroom toevoer waardoor onsteking niet goed werkte.
Misschien even nakijken, is makkelijk te doen.
Groeten,
Andre

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2011 21:52 #1309920 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vervolg

Hallo, bedankt voor jullie reacties maar .......
Ik ben gisteren heen en weer naar Tilburg gereden vanuit Hoofddorp ( circa 250 km) en eigenlijk weer zonder problemen op gas gereden. Heel af en toe als ik diep het gaspedaal intrap en de motor op toeren jaag houdt hij in maar over het algemeen zonder prblemen. Dan heb ik toch de indruk dat het niet aan de LPG pomp ligt die zou vastzitten.
De auto staat vervolgens een kwartier stil. We willen er weer mee wegrijden en wat denk je, hij houdt weer in op gas. Dus maar weer overgeschakeld op benzine.
Vanmorgen naar Den Haag gereden op gas en ook weer zonder problemen. Schiet mij maar lek maar ik krijg er een .... van.
Zou het iets met de bdp sensor te maken kunnen hebben? De garage heeft de motor bij een eerder bezoek uitgelezen. Dit gaf aan dat de bdp sensor defect zou zijn. Heeft dit iets met de klacht te maken??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2011 06:50 #1309932 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dit
Dit LPG systeem gebruikt een groot deel van het benzinesysteem als "input". Daarom heeft het geen zin om naar storingen op LPG te kijken als je niet zeker weet of het benzinedeel goed is en de storingen daar niet vandaan kunnen komen.BDP sensor geeft aan wat de stand van de krukas is, belangrijk voor de juiste timing van de ontsteking. De kabels van deze sensoren gaan nog wel een stuk en de juiste werking kan beinvloed worden door een beschadigde isolatie. Rijd je LPI tank overigens nooit leeg maar laat er altijd een paar (>10) liter in zitten voor smering/koeling van de pomp.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2011 21:51 #1310030 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leegrijden LPG tank
Mijn LPG tank leegrijden doe ik dus regelmatig. Ik wist dat niet en is me ook nooit verteld. Moet ik dus nog vaker naar de pomp want hij lust wel een slokkie. Zou het  dan toch nog hierdoor iets met de niet goed werkende LPG pomp te maken kunnen hebben. Wat ik me alleen afvraag is waarom, als de pomp zou vastzitten, je er toch nog op gas mee kunt rijden en het niet gewoon einde oefening is. Of hij doet het of hij doet het niet maar niet de ene keer wel en de andere keer niet. Of heb ik het mis?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2011 23:45 #1310040 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Normaal
Normaal gesproken zou je zeggen "vastgelopen is vastgelopen". Het systeem schakelt volgens mij ook pas over op LPG als de druk van het LPG in het systeem op de juiste waarde is. De pomp heeft 2 toerentallen, misschien schakelt hij niet juist over naar het hogere toerental als dat nodig is ? 

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2011 00:00 #1310043 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic relais.
Volvo 760, controleer ook de relais die je gasinjectoren aansturen. Vaak geven deze na verloop van tijd de problemen die jij hier beschrijft. Met mijn eerste S90 met LPI heb ik hetzelfde gehad. Op willekeurige momenten ineens inhouden en soms ging dan ook mijn Lambda-sonde lampje branden. Vervangen van de relais ( na een enorme zoektocht) bleek uiteindelijk de oplossing voor dit vervelende probleem.
Succes, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2011 21:50 #1310731 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt
Bedankt voor jullie suggesties. Ik leg het de garage wel voor en hoop dat er wat uitkomt.
Het is overigens mijn laatse jaar dat ik deze volvo rij. Ik rij hem namelijk zakelijk als youngtimer met bijna geen, immers deze is gebaseerd op de dagwaarde en die is niet veel meer.
Ik hoop dat ik hem dus t/m december aan de praat hou. Overigens wel jammer want de auto (bouwjaar 93) heeft nog weinig gelopen (in Volvo termen dan) De motor is bij 200.000 km volledig gereviseerd, bij 210.000 km vorzien van de LPG installatie en de auto als geheel verkeert, nu 80.000 km verder, nog in prima staat. Hij heeft alle onderhoudsbeurten netjes gehad en de auto bevalt me tot nog toe prima afgezien van de laatste problemen dan. 
Mocht het tot december goed gaan is er misschien dan nog wel iemand die nog een mooie Volvo 960 zoekt. Mocht het eerder zijn laat ik het wel weten.  
Ga trouwens nog wel contact zoeken met Vaille aangezien ik het niet normaal vindt dat je bij 70.000 km al problemen hebt met een nieuw ingebouwde gasinstallatie.

Moderators: Jerry Stam