Uitlaatspruitstuk draadeinde gebroken op cilinder 1
- V700 register
- Nieuw lid
-
vorige week heb ik mijn volledige uitlaat vanaf de kat naar achteren vervangen. Fluitje van een cent. de oude was zo krokant dat ik hem er bijna vanaf kon breken. Nieuwe gehaald en gemonteerd dat ging allemaal best. Nou had ik aan de voorkant bij cilinder 1 ook een kleine lekkage aan het uitlaatspruitstuk door een uitgelopen pakking. Ik dacht slim te zijn en ben al twee weken braaf met kruipolie bezig geweest op dat spruitsuk om alles voor te weken. Paar dagen geleden was het zover en ja hoor de eerste de beste draadeinde waar ik de moer vanaf wil halen sneuvelt al meteen en niet eens met kracht zetten. Ik zet de sleutel erop draai een klein beetje en hij breekt zo af. Waarschijnlijk is deze al langer aan de slechte kant geweest want in die hoek lekt het spruitstuk ook. Nou ben ik maar even gestopt voordat ik er nog 7 mol. Eerst verse draadeinden en moeren bestellen en dan opnieuw beginnen. Ik kan wel redelijk sleutelen dus het zal wel goed komen maar toch.
Nu zal het spruitstuk er volledig afmoeten denk ik om het oude draadeinde te verwijderen uit de kop. Wat moet er allemaal los van het spruitstuk. Mijn inschatting:
Turbo downpipe los
Achterkant spruitstuk zit een leiding die om het blok loopt (detox ?) moet deze los
Moet de turbo eraf of kan die aan het spruitstuk blijven zitten ?
heb ik nog meer onderdelen, pakkingen etc. nodig dan de uitlaatspruitstukpakkingen, draadeinden en moeren ???
hopelijk weet iemand raad.
Benno
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Succes,
Robert
PS: als het draadeind er uiteindelijk uit is en je draad in de kop niet meer OK is, moet je een nieuwe overmaatse draad tappen of een helicoil plaatsen. PS: zelfde is mij ook een keer overkomen bij de V6 in mijn 760 bij vervanging van de pakking van het uitlaatspruitstuk. Erg vervelend als je het stuk draait, vooral als de bout breekt in de kop. Kan zo maar, en je laat dan een knoop vallen, maar het kwaad is al geschied. Op zo'n moment moet al je handigheid van pas komen De motor lag er in mijn geval al uit, dus dat scheelde.
Tip: niet in paniek raken. Het draadeind komt wel los uiteindelijk, en misschien zul je een nieuwe draad moeten tappen (wel haaks!) in de kop... Nou èn? Zo moeilijk is dat laatste niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik weet dat Timen smit in Vaassen hier erg handig in is en er een speciaal hulpstuk voor heeft,ik bedoel om het afgebroken tapeind eruit te boren.
Groeten
Peter
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is cylinder #4 dan mr. Borrie, niet cylinder #1.Cylinder #1 is de cylinder die het dichtst bij de radiateur zit.Wilde ik toch efkes kwijtMr.Borrie schreef : uitboren en opnieuw tappen, heb ik ook al eens moeten doen op mijn turboblok ook cylinder 1 trouwens. Niet zo gek want die kant zit bij de downpipe in de buurt
- V700 register
- Nieuw lid
-
groet,
Benno
- V700 register
- Nieuw lid
-
<a href="/node/32048" target="_blank"> www.volvo700vereniging.nl/node/32048
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het draadeind is een stuk harder dan de cilinderkop, dus als je eenmaal scheef gaat boren wordt het al snel een boel ellende.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Benno
- V700 register
- Nieuw lid
-