Uitlaatspruitstuk draadeinde gebroken op cilinder 1

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2011 19:26 #1085957 door V700 register
chips, chips en nog een keer chips.
vorige week heb ik mijn volledige uitlaat vanaf de kat naar achteren vervangen. Fluitje van een cent. de oude was zo krokant dat ik hem er bijna vanaf kon breken. Nieuwe gehaald en gemonteerd dat ging allemaal best. Nou had ik aan de voorkant bij cilinder 1 ook een kleine lekkage aan het uitlaatspruitstuk door een uitgelopen pakking. Ik dacht slim te zijn en ben al twee weken braaf met kruipolie bezig geweest op dat spruitsuk om alles voor te weken. Paar dagen geleden was het zover en ja hoor de eerste de beste draadeinde waar ik de moer vanaf wil halen sneuvelt al meteen en niet eens met kracht zetten. Ik zet de sleutel erop draai een klein beetje en hij breekt zo af. Waarschijnlijk is deze al langer aan de slechte kant geweest want in die hoek lekt het spruitstuk ook. Nou ben ik maar even gestopt voordat ik er nog 7 mol. Eerst verse draadeinden en moeren bestellen en dan opnieuw beginnen. Ik kan wel redelijk sleutelen dus het zal wel goed komen maar toch.
Nu zal het spruitstuk er volledig afmoeten denk ik om het oude draadeinde te verwijderen uit de kop. Wat moet er allemaal los van het spruitstuk. Mijn inschatting:
Turbo downpipe los
Achterkant spruitstuk zit een leiding die om het blok loopt (detox ?) moet deze los
Moet de turbo eraf of kan die aan het spruitstuk blijven zitten ?
heb ik nog meer onderdelen, pakkingen etc. nodig dan de uitlaatspruitstukpakkingen, draadeinden en moeren ???
hopelijk weet iemand raad.
Benno

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2011 20:21 #1309481 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benno,
Dat is allemaal niet te zeggen! Je hebt gewoon zware pech dat er een draadeind afbrak. Met wat geluk kun je hem met een tang losdraaien of door er een staaf op te lassen... Boor hiertoe bijvoorbeeld eerst een gat in de staaf en las het draadeind zo netjes vast aan de staaf. Of een bout lassen op het draadeind die je dan met een ratel probeert los te draaien. Anders, als het draadeind in de kop op gegeven moment breekt (dat kan!!!), het draadeind uitboren. Motor uittakelen.... Je hebt daar trouwens handige "tappensets" voor. Die hebben tegengestelde tapsedraad en dan draai je op gegeven moment het rotte draadeind eruit. Wel veel geduld en kijken wat er gebeurt als je aan de slag bent. Niks overhaast doen. Het zijn vervelende en tijdrovende klussen die je heel af en toe treft als je veel sleutelt. Tja.. het hoort er soms bij 
Succes,
Robert
PS: als het draadeind er uiteindelijk uit is en je draad in de kop niet meer OK is, moet je een nieuwe overmaatse draad tappen of een helicoil plaatsen. PS: zelfde is mij ook een keer overkomen bij de V6 in mijn 760 bij vervanging van de pakking van het uitlaatspruitstuk. Erg vervelend als je het stuk draait, vooral als de bout breekt in de kop. Kan zo maar, en je laat dan een knoop vallen, maar het kwaad is al geschied. Op zo'n moment moet al je handigheid van pas komen  De motor lag er in mijn geval al uit, dus dat scheelde.
Tip: niet in paniek raken. Het draadeind komt wel los uiteindelijk, en misschien zul je een nieuwe draad moeten tappen (wel haaks!) in de kop... Nou èn?  Zo moeilijk is dat laatste niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2011 22:33 #1309504 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic www.timensmit.nl
Hallo Benno
ik weet dat Timen smit in Vaassen hier erg handig in is en er een speciaal hulpstuk voor heeft,ik bedoel om het afgebroken tapeind eruit te boren.
Groeten
Peter

• Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2011 23:45 #1309511 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic uitboren en opnieuw tappen,
uitboren en opnieuw tappen, heb ik ook al eens moeten doen op mijn turboblok ook cylinder 1 trouwens. Niet zo gek want die kant zit bij de downpipe in de buurt

Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2011 01:08 #1309521 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic cylinders

Mr.Borrie schreef : uitboren en opnieuw tappen, heb ik ook al eens moeten doen op mijn turboblok ook cylinder 1 trouwens. Niet zo gek want die kant zit bij de downpipe in de buurt

Dat is cylinder #4 dan mr. Borrie, niet cylinder #1.Cylinder #1 is de cylinder die het dichtst bij de radiateur zit.Wilde ik toch efkes kwijt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2011 11:59 #1309536 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk dat ik zelf handig
Ik denk dat ik zelf handig genoeg ben om e.e.a. op te lossen maar vraag me vooral af wat er allemaal nog meer vanaf moet om het weer te repareren. Ik heb van een 940 nog nooit het uitlaatspruitstuk verwijderd. Wat moet er behalve de 8 bouten allemaal los. moet de turbo eraf of kan die blijven zitten en hoef ik alleen maar de downpipe los te maken. Hoe zit het met de detox-leiding die achter het blok om wegdraait etc. Is er iemand die de procedure al eens stap voor stap beschreven heeft ??

groet,

Benno

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2011 12:06 #1309538 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic linkje
Misschien heb je hier wat aan?
<a href="/node/32048" target="_blank"> www.volvo700vereniging.nl/node/32048

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2011 14:16 #1309546 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waar is het draadeind ergens
Waar is het draadeind ergens afgebroken? Als dat tegen het blok is zou je het gat van het spruitstuk kunnen gebruiken om goed het midden van het afgebroken draadeind te fixeren. Dat vind ik altijd het grootste gepruts als zoiets afbreekt.
Het draadeind is een stuk harder dan de cilinderkop, dus als je eenmaal scheef gaat boren wordt het al snel een boel ellende.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2011 16:58 #1309551 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jan, dat was ook een optie
Jan, dat was ook een optie in mijn hoofd. met een boorbus en een dunne boor het restant inboren en daarna proberen te verwijderen.

Benno

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2011 00:05 #1309638 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lassen
persoonlijk las ik er liever een pinnetje op, dat tapeind is zo vreselijk kneiterhard dat je boortje altijd zal gaan "zoeken" en dan ben je i.d.d. verder van huis.

Moderators: Jerry Stam