Toralin. koppakking reparatie zonder demontage Zou het echt werken ?

• Leon Steyns (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2011 10:22 #1308270 door Leon Steyns (GAST)
Beantwoord door Leon Steyns (GAST) in topic Hmmm...
Ik ken de afkorting "TLC" als "Truck Load of Cash"... Beide zijn goed voor de Volvo...
Wat betreft de wondermiddelen, hebben de Amerikanen ook een mooie uitdrukking: "If it sounds too good to be true, it usually is..."

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2011 11:59 #1308285 door V700 register
zie ik weer hoe gaaf die bak eigenliijk is, en hoe lekker het rijdt enzovoort.
Het is in elk geval een model auto die je sneller herkend op een volle parkeerplaats dan een modern windtunnel model. Ik was vaak de auto kwijt omdat ik niet onthield waar ik geparkeerd had.
Maar weer on-topic:
Een lekke koppakking is volgens mij (nog) niet te repareren zonder vervanging van de oppakking. Die pakking krijgt zoveel druk, temperatuurverschil en dergelijke te verwerken dat een middeltje uit een flesje dat niet kan compenseren.
Aan de andere kant geldt natuurlijk het volgende:
ALs je doet wat je deed, krijg je wat je al hebt. Vroeger dacht men tenslotte dat de aarde plat was totdat er iemand beweerde en bewees dat de aarde rond was enzovoort. Innovatie begint met out of the box denken ofwel buiten de 'comfortzone' stappen.
Die truck load of cash bevalt me wel, kan die niet even een load droppen op mijn adres?
Fijn weekend,

Marcel

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2011 00:02 #1308645 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Toralin
Uiteraard helpt het, wanneer je ook in het gegarandeerd rendement van loterijen en pyramidespelen gelooft...

Wanneer de pakking doorgaat is er een oorzaak. Dat kan meevallen, maar het kan ook water/koelvloeistof in de cylinder zijn (gescheurd motorblok, komt voornamelijk bij diesels voor) en nog een handvol andere nare dingen.
Remedie: Kop er af en laten controleren op vlakheid en zo nodig vlakken.
Controleer meteen de kleppen op dichtheid, zo niet dan slijpen. Heb je de boel er toch af liggen, kijk dan meteen even naar de stelplaatjes, is de maat al erg klein, vervang dan de klep en eventueel de zitting en slijp de boel in.
Klepveren op lengte controleren. Bij de montage nieuwe valveseals (meegeleverd in de koppakkingset) monteren en vergeet de stootdempertjes niet die tussen de klep en de stoter komen. Het geval tikt dan minder bij draaiende motor.
Monteer nieuwe rekbouten. Hoewel de goeroes altijd zeggen dat je de oude kopbouten weer opnieuw kunt gebruiken is dit onverstandig. Ten eerste weet je niet hoe vaak ze zijn gebruikt, ze kunnen zelfs bij een revisie tweedehands zijn gemonteerd. En ten tweede vallen de kosten van nieuwe in het niet bij de gevolgen van een gebroken kopbout. Vergeet ook niet de werking van nieuwe kopbouten op de menselijke geest, het rijdt veel prettiger (en zeker op vakantie in een ver land) wanneer je niet aan de kwaliteit van de reparatie hoeft te twijfelen...
Ik heb zelf ooit een tweedehands (uitgestelde!) kop gekocht voor weinig en in orde gemaakt. De kop die daarna van de wagen af kwam en door de 'nieuwe' kop werd vervangen is gedemonteerd en de onderdelen zijn netjes verpakt. Wanneer ik weer aan een koprevisie toe ben maak ik eerst deze kop klaar, even verwisselen en na twee a drie uur sleutelen rijdt de boel weer.
O ja, om dan nog enige revenuen van de reparatie te verkrijgen kun je dan nog de oude kopbouten aan een van de bovengenoemde goeroes verkopen....
Hé, idee! Wanneer een andere belanghebbende dit leest: Ik héb nog drie sets ouwe kopbouten liggen, gegarandeerd een of meer malen gebruikt, doe eens een bod. ;-)))

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2011 09:23 #1309022 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het kan
Hoi,

De topic starter vraagt om of het kan.
Het kan ... Definitief ... dat is wat anders, niets is definitief ook een koppakking niet.
Als je met suiker of een radiateur dicht al koppen kan dichten, lijkt het me stug dat dit product het niet kan.
Vergeet echter niet dat dit soort middeltjes zijn om een auto/motor leven tijdelijk te verlengen, of voor de verkoop, of om een half jaartje door te kunnen rijden.
Ik heb sommige van die middeltjes ooit getest en weet dat die werken, langer dan een half jaar is me niet gelukt.
Tegenwoordig gebruik ik dat spul niet meer, mijn volvootje is 25 en hoop er nog 25 jaar mee te kunnen doen, als iets kapot is gaat er nieuw spul op.
Het genoemde goedje zal de boel een tijdje dicht kunnen houden, na gelang de situatie, idem als de bekende toevoegingen die lager slijtage tijdelijk opheffen of je keerringen weer flexibel maakt.
Het is allemaal tijdelijker dan een goede reparatie.
Radiateur lek  -- gebruik een ei
Dempen lager slijtage -- bananen met zaagsel
Kop lek -- limonade met veel suiker of radiateur dicht

Moderators: Jerry Stam