Aankoop Volvo V90 of 700 serie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit is mijn eerste "post" op dit forum. Na jarenlang met veel plezier een Land Rover Defender te hebben gereden, wordt het nu tijd voor een Volvo. De Defender is een prima auto voor het terrein en (avontuurlijke) vakanties, maar nu de kids groot zijn en niet meer meegaan zijn we op zoek naar een Volvo. Ik heb al veel rondgekeken, heb ook geen haast met het kopen van een auto, maar wil graag in één keer een goed exemplaar kopen. We rijden ongeveer 9000 km per jaar, dus een diesel of gas lijkt me niet het meest voor de hand liggend. Voorlopig is de keus gevallen voor een Volvo V90 of anders een 700-serie. Liefst met alle opties, zoals leer, airco, open dak etc. Er staat al heel veel op dit forum, maar zijn er specifieke zaken waar ik als beginnend Volvo fan op moet letten? Moet ik bv bang zijn voor electronica (als bij Land Rover bv)? Alle tips, suggesties ed zijn meer dan welkom.
Groet,
André
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Daar staat geen 'V' voor en 't zijn allemaal 4-cilinders in benzine versiePaul schreef : Dat is een aparte keuze, daar zit de 900 serie nog tussen, is er een speciale reden hiervoor niet te gaan kijken? Vooral de laatste jaren van de 900 > MY 94 zijn vaak voorzien van vele luxe.
Zonder gekheid:
De V90 en de V70 zijn twee totaal verschillende auto's. Achterwiel- versus voorwielaandrijving, rust versus sportief, m3 inhoud bagage vs beenruimte, 6 vs 5 cilinders, etc etc etc. Op dit forum zul je vermoedelijk met name de V90 (en 740/760/940) fans vinden dus een objectief antwoord hoef je niet te verwachten. Overigens zou ik inderdaad ook naar de 940 kijken. Een turbo daarvan vind ik een heerlijke reisauto. Oja, en dan heb je ook nog de 960 die vrijwel hetzelfde is als de V90 maar dan een paar maanden of een paar jaar ouder.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik probeer vanuit mijn Land Rover kennis de mogelijke keuzes wat beter te beschrijven. Had als eerste auto met mijn vader ooit een '72 Range Rover, nu rijdt hij Defender en ik 740. Naar mijn weten zijn er 2 typen Defender-rijders. Allemaal houden ze van het karakter van de auto
- Het eerste type houdt van de uitstraling en rijdt graag Defender maar 'schrijft de auto ook af'. Die kijkt er meer naar als een auto en zal daarom op een gegeven moment beslissen een ander te nemen. De robuustheid en het feit dat alles te repareren is spreken hem niet zo aan.
- Het tweede type Defender-rijder heeft de auto voor zijn 'leven'. Er is maar een Defender de juiste, op het bureau ligt permanent een wensen-lijstje. Alles kan gelast/vervangen worden. Vaak rijdend in een ouder bouwjaar.
Val je in de eerste categorie dan is het antwoord: V90. Nog een echte Volvo maar een ontzettend mooi glimmend en luxe slagschip. Veel modern comfort aan boord maar niet zo eenvoudig uit elkaar te halen als een oude 740.
Ben jij iemand van de tweede categorie dan is een Volvo 740 of eventueel 940 de betere keus. Net zo eenvoudig opgebouwd als een Land Rover met het verschil dat je overal wél bij kan. Aan de 740 is het écht eenvoudig sleutelen, bij de 940 kan de elektronica het geheel nog een klein beetje lastiger maken.
Zwakke punten zijn uiteenlopend voor de verschillende types, de aankoopgids doorlezen zal een goed begin zijn. Viercilinders zijn in basis onverslijtbaar, zescilinders zijn vele male degelijker dan wat er van andere merken rondrijdt maar niet makkelijk opnieuw op te bouwen als er grote onderdelen versleten zijn. Stations zakken veelvuldig door de achterverenheen, puur door gebruik. Vooral bij oudere auto's van niet-liefhebbers is onderhoud vaak uitgesteld waardoor een nieuwe koper veel moet vervangen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik kan je niet helemaal volgen in die uitspraak. Of bedoel je het verschil tussen carburateur 740's en injectie 940's ? Verder is namelijk eigenlijk alles gelijk tussen 740 en 940.Alwood schreef : . Aan de 740 is het écht eenvoudig sleutelen, bij de 940 kan de elektronica het geheel nog een klein beetje lastiger maken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij de eerste modeljaren gaat het volgens mij niet op maar daarna hebben 940's een strenger motormanagement, EGR en een dubbele lambda meting toch? Voor de jaren 95-98 in ieder geval?henk 940LPT schreef : Ik kan je niet helemaal volgen in die uitspraak. Of bedoel je het verschil tussen carburateur 740's en injectie 940's ? Verder is namelijk eigenlijk alles gelijk tussen 740 en 940.
In ieder geval zit je vast aan 4-gas metingen en heb je katalysator-plicht.
- V700 register
- Nieuw lid
-