Achteras scheef eronder?
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Gisteren zoals vermeld in andere post (met ander geconstateerd probleem) auto laten uitlijnen. Uit het uitlijnrapport kwam dat de achteras er scheef onderzit. Links heeft 5 graden toespoor en rechts 7 graden uitspoor. De 940 trekt lichtelijk naar rechts, dit is al sinds dat ik de auto aangeschaft heb. (ca 1 jaar geleden) Nu moest ik toch al aan een andere achteras en die zou ik er dan graag recht onder willen hebben.
Gezien dat de constructie achter behoorlijk "rigide" is cq. niet verstelbaar, heeft iemand suggesties hoe dit voor elkaar te krijgen?
Groeten,
Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- André Struis
- Nieuw lid
-
Recht zetten; draagarm inkorten, vermits de rubbers goed zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Klopt als een bus ja, middels de draagarm zou je nog het e.e.a. moeten kunnen corrigeren. <a href="/node/35180" target="_blank">HIER</a> een heel interessant draadje daarover waar je veel aan kunt hebben. Er zijn ook verstelbare Panhard stangen te verkrijgen bij b.v. IPD Usa klik <a href=" www.ipdusa.com/Volvo-940960/Suspension-&...d-Rod/p-136-472-169/ " target="_blank">hier.struis schreef : Dat zou dus betekenen dat je achteras twee graden krom is? Raarrrrr Meetfout? lijkt me nl sterk.
Recht zetten; draagarm inkorten, vermits de rubbers goed zijn.
- Peter van Luijk
- Nieuw lid
-
In mijn ogen betekent dit zelfs een afwijking in je achteras van +/- 6 graden. Dat is best veel...Chris B schreef : Links heeft 5 graden toespoor en rechts 7 graden uitspoor.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Tweede is dat de voorste aanhechting/ophanging van de achteras niet juist is.
Om dat laaste vast te stellen moet je de wagen van onderen kruislings opmeten van vaste punten aan de voorkant. Kruislings moet de wagen recht zijn. Beide vaste punten voor (ontwateringsgaten chassisbalk thv schutbord) en beide vaste punten achter (bij achteras bevestigings punten) van de wagen kruislings opmeten. Zit daar een verschil in dan is je wagen mogelijk krom. Als dat zo lijkt ook ter controle op andere punten kruislings opmeten.
Laatste kan ook zijn dat de draagarmen waarmee de as vastzit verschillend zijn van lengte. Rubbers defect kan ook nog natuulijk.1e van de drie is ernstig. 2e iets moeilijker op te lossen en laaste even een nieuw rubbertje inpersen.
Kortom, meten is weten.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Als er iemand vast kan stellen wat er precies krom is, dan is dat een schadehersteller. Zoek eens een goeie. Dan weet je waar je geld aan uit moet geven en of dat zin heeft. Vantevoren vragen wat ie voor een diagnose wil hebben, nadat je hem je probleem hebt uitgelegd, kan altijd lijkt me.
groetjes
Mathy
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Aan de auto zelf zijn er nergens sporen te zien van herstelde schade of dat er ook maar sprake van is geweest dat deze een klap heeft gehad. Over een paar maanden wil ik er een andere achteras onder hebben zitten, kan meteen even gecontroleerd worden of de draagarmen even lang zijn en even nieuwe rubbertjes persen.
To be continued.
Chris
- André Struis
- Nieuw lid
-
Daar brengt de schade man hem ook om op te laten meten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wil je het goed doen dan laat je het opmeten met behulp van een bodemplan. 1 vast punt opzoeken (controleren met speermaat en bodemplan). En vervolgens op een vastpunt links en rechts op de as de afstand tot het punt meten.
En dan weet je meer.
Maar in jouw geval is de afwijking best erg groot. Is er echt niks te zien van een beschadiging o.i.d. Als dat allemaal goed zou zijn en het zou dus in de bevestiging van de draagarmen zitten, dan moet er schade geweest zijn.