Nivomat vervangen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2011 13:37 #1085152
door V700 register
Nivomat vervangen is gemaakt door V700 register
Hallo Volvovisti,
Eén Nivomat vervangen, in plaats van de gehele set?
Kennelijk heeft één Nivomat (uit 2007, 50.000km.) teveel geleden van de slechte kwaliteit dwarsveer van mijn V90 (juni 1997). In 2009 is deze veer vervangen, maar niet de Nivomats, die waren nog niet zo oud. Foute beslissing. Aan een setje (bij een garage wisselen ze alleen per set van 2 stuks) hangt een stevig prijskaartje zoals we weten.
Dus kom ik tot de vraag: heeft iemand in de één of andere hoek nog een (echt) goed functionerende Nivomat liggen die voor een nader af tespreken prijs is over te nemen. Nivomatnummer is 9192766. Het gaat om het nieuwere type Nivomat.
Groet,
Frans.
Eén Nivomat vervangen, in plaats van de gehele set?
Kennelijk heeft één Nivomat (uit 2007, 50.000km.) teveel geleden van de slechte kwaliteit dwarsveer van mijn V90 (juni 1997). In 2009 is deze veer vervangen, maar niet de Nivomats, die waren nog niet zo oud. Foute beslissing. Aan een setje (bij een garage wisselen ze alleen per set van 2 stuks) hangt een stevig prijskaartje zoals we weten.
Dus kom ik tot de vraag: heeft iemand in de één of andere hoek nog een (echt) goed functionerende Nivomat liggen die voor een nader af tespreken prijs is over te nemen. Nivomatnummer is 9192766. Het gaat om het nieuwere type Nivomat.
Groet,
Frans.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2011 16:50 #1303851
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het
wisselen van een nivomat kun je ook zelf doen, echter zoals de garages ook doen vervang ook ik nooit 1 nivomat maar altijd beide. Is hetzelfde als 1 schokbreker vervangen, gebeurt ook niet normaliter.
Zie eventueel een goed gebruikt setje te vinden en schroef die compleet om, ben je ook in 1x klaar en veert je auto weer zoals het hoort.
Zie eventueel een goed gebruikt setje te vinden en schroef die compleet om, ben je ook in 1x klaar en veert je auto weer zoals het hoort.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2011 17:42 #1303852
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1 maal
Dag Frans,
Ik heb er nog 1 in de schuur liggen met het nr 9173202, met het ''harmonicarubber'' boven. Komt onder een 965 (bj96) vandaan. Ik hoef er niets voor te hebben. Alhoewel...leuk wijntje is altijd welkom als het maar geen Kaapse Pracht is. De afvoer werkt hier nl prima . Die Nieuw Zeelandse Pinot noir (Flexbourne, wit etiket met schaap) van de AH is wel een aanradertje trouwens. Voor de liefhebbers; Kan goed bij een kip uit het potje of een pastaatje met garnalen en knoflook met rucola en parmezaan.
Het is wel even onder voorbehoud aangezien de wagen komende week de APK krijgt. Maar ik verwacht geen problemen. Eventueel dan af te halen naast de deur. Rozendaal, bij Arnhem.
Ik hoor het wel
Gegroet,
Rik
Ik heb er nog 1 in de schuur liggen met het nr 9173202, met het ''harmonicarubber'' boven. Komt onder een 965 (bj96) vandaan. Ik hoef er niets voor te hebben. Alhoewel...leuk wijntje is altijd welkom als het maar geen Kaapse Pracht is. De afvoer werkt hier nl prima . Die Nieuw Zeelandse Pinot noir (Flexbourne, wit etiket met schaap) van de AH is wel een aanradertje trouwens. Voor de liefhebbers; Kan goed bij een kip uit het potje of een pastaatje met garnalen en knoflook met rucola en parmezaan.
Het is wel even onder voorbehoud aangezien de wagen komende week de APK krijgt. Maar ik verwacht geen problemen. Eventueel dan af te halen naast de deur. Rozendaal, bij Arnhem.
Ik hoor het wel
Gegroet,
Rik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2011 22:10 #1303889
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nivomat vervangen
Dirk, je hebt daarin gelijk (alle 2 vervangen). Maar ik heb aan de achtervering zo veel geld uitgegeven, dat ik dit toch eerst uitprobeer ( de slechte Nivomat vervangen). Als het resultaat niet naar tevredenheid mocht zijn, ga ik ze alle twee alsnog vervangen. Maar ik denk dat de indertijd versleten dwarsveer met name aan één kant het flink liet afweten en de rechter Nivomat in dit geval hierdoor extra belast werd en de linker Nivomat nog in goede conditie is gebleven.
Maar nogmaals, in principe heb je gelijk.
Groet,
Frans.
Maar nogmaals, in principe heb je gelijk.
Groet,
Frans.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2011 13:36 #1303926
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ken genoeg mensen die 1
Ik ken genoeg mensen die 1 heup door een prothese hebben laten vervangen. Hadden die ook maar gelijk de andere heup moeten doen?
Ofwel, waar komt toch dat idee vandaan dat beide schokbrekers vervangen moeten worden?
- als er 1 koplamplamp stuk is vervang ik er geen 2
- als er 1 remklauw vastzit haal ik 1 andere op de sloop
- als ik 1 band kapot rij koop ik 1 nieuwe
ik ga er dan wel van uit dat de 'andere kant' in orde is, als de andere band al bijna geen profiel meer heeft koop ik er 2, als de andere schokbreker slecht of kapot is vervang ik ze ook allebei. Maar om nu een prima schokbreker te vervangen omdat die aan de andere kant toevallig stuk gaat, mij klinkt het zinloos in de oren.
Ofwel, waar komt toch dat idee vandaan dat beide schokbrekers vervangen moeten worden?
- als er 1 koplamplamp stuk is vervang ik er geen 2
- als er 1 remklauw vastzit haal ik 1 andere op de sloop
- als ik 1 band kapot rij koop ik 1 nieuwe
ik ga er dan wel van uit dat de 'andere kant' in orde is, als de andere band al bijna geen profiel meer heeft koop ik er 2, als de andere schokbreker slecht of kapot is vervang ik ze ook allebei. Maar om nu een prima schokbreker te vervangen omdat die aan de andere kant toevallig stuk gaat, mij klinkt het zinloos in de oren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2011 15:05 #1303942
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic één vervangen
In principe worden de achterschokbrekers beide even sterk belast, dus als er een lekt of slecht is is de ander vaak ook aan vervanging toe. Is er reden om aan te nemen dat er een is overbelast zou ik ook alleen deze vervangen
Ik heb me ook bij de dealer twee laten verkopen, voor de 965, is een aardig bedrag en heb het diverse ervaren monteurs gevraagd die allen zeiden begin maar met 1 die ander kan altijd nog en spreid de kosten. Volvo adviseert om bij lekkende nivomat er één te vervangen
Ik heb me ook bij de dealer twee laten verkopen, voor de 965, is een aardig bedrag en heb het diverse ervaren monteurs gevraagd die allen zeiden begin maar met 1 die ander kan altijd nog en spreid de kosten. Volvo adviseert om bij lekkende nivomat er één te vervangen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2011 17:15 #1303967
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @ Jan
Kort door de bocht even maar levensgevaarlijk dus zoals jij de auto onderhoud / op de weg bent met dat ding.
Als 1 koplampunit kapot is en je vervangt deze is de kans op een verschillend beeld zeer groot wat vreselijk storend kan zijn voor andere weggebruikers.
Als 1 remklauw defect is en je vervang alleen die zal de auto bijna nooit recht, lees gelijkmatig remmen, levensgevaarlijk dus !! Je zult maar eens flink in de remmen moeten gaan en op deze manier de controle verliezen. Als er iets is met een remklauw dien je deze gezamelijk, dus beide op dezelfde as, gewoon te vervangen.
Idem voor schokbrekers / veren, etc. Net zoals ook Ed al aanhaald.
Aan de 'monteurs' zoals jij heb ik dus een bloedschurft en die werken levensgevaarlijk.
Als 1 koplampunit kapot is en je vervangt deze is de kans op een verschillend beeld zeer groot wat vreselijk storend kan zijn voor andere weggebruikers.
Als 1 remklauw defect is en je vervang alleen die zal de auto bijna nooit recht, lees gelijkmatig remmen, levensgevaarlijk dus !! Je zult maar eens flink in de remmen moeten gaan en op deze manier de controle verliezen. Als er iets is met een remklauw dien je deze gezamelijk, dus beide op dezelfde as, gewoon te vervangen.
Idem voor schokbrekers / veren, etc. Net zoals ook Ed al aanhaald.
Aan de 'monteurs' zoals jij heb ik dus een bloedschurft en die werken levensgevaarlijk.
Moderators: Jerry Stam