Downpipe lek achter hitteschild? Nieuwe pijp? Voor B234F?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2011 21:29 #1085124 door V700 register
De gatenkaas die mijn uitlaat heet lijkt nog een laatste lek te vertonen. Inmiddels zijn katalysator en koppeling tussen kat en downpipe allemaal dicht (met dank aan Timen Smit!). Bij (hele) koude start klinkt er echter opnieuw gepruttel. Telkens als 1 gat gedicht is lijkt er een nieuwe bij te springen. De auto heeft het namelijk 1 week voortreffelijk gedaan... Er wil ook nog wel eens wat rook onder het laatste hitteschild (dichtbij de kat.) vandaan komen.
Het vreemde (in mijn ogen) is dat het gepruttel met warme motor bijna niet meer bestaat... misschien maar een heel klein gaatje?

Wat is nu de beste manier te werk te gaan?
Is het bijvoorbeeld zinvol het hitteschilt eraf te slijpen en te kijken wat de staat van de pijp is? Hij lijkt wel last te hebben van putjes (put corrosie?). Werkt het dan bijvoorbeeld nog om tijdelijk (half jaar) warmtewerend tape er omheen te wikkelen?
Anders heb ik een goeie 2e hands of (liefst) nieuwe pijp nodig. Deze lijken echter moeilijk te bestellen (dealer/ET/ferrita/bosal lijken er niet 123 een te hebben voor 16V). Of misschien een goed thuis-fabrikaat van een handige lasser?

Alle tips zijn welkom :-)
Binnenkort bel ik in ieder geval nog even met svenskabildelar.nl om te kijken of zij wat hebben...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-01-2011 21:35 #1303651 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Allo Allo
Hey,
Ik heb bij een sleuteldag bij Nordicar mijn katalysator en hitte schild van mijn B234F verwijderd, en er door een monteur een pijp vanaf downpipe naar middendemper tussen laten lassen.
voor 3 tientjes was het gebeurd.
Er zat een scheur in mijn katalysator (pruttel de pruttel)
Zit potdicht, loopt lekker, en geen gepruttel.
Ik heb er daarna een Simmons sport midden en achterdemper opgezet.
Prachtige combinatie.
APK was geen probleem verder.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2011 21:52 #1303659 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probleem zit nu bij de downpipe
Hey Gerben,
Dat was ook mijn plan (hoewel nog even sparen voor de Simmons...)!
Toen alles er bij Timen onderuit lag bleek de katalysator echter super schoon, waardoor we besloten hebben hem er nog maar even onder te laten zitten. De Lambda sensor had ook absoluut geen zin los te komen. Er zat wel een vreemd gat in, dat is dicht gelast...
Aan de downpipe was al wat gelast, en er zit nu een nieuwe flens op. Echter rookt die nu bij koude motor onder het hitteschild vandaan.
Dus niet de plaat die boven de kat. zit, maar het omhulsel wat op het laatste stuk downpipe zit. Dat is er niet makkelijk af te krijgen, laat staan makkelijk te repareren volgens mij? Mogelijk is het ook niet de originele B234 downpipe, maar een oud B230E exemplaar ofzo.

De reparatie zit hem nu dus in de downpipe :-( (na middendemper, downpipe en kat al eens gedaan te hebben)

Moderators: Jerry Stam