Kromme remschijf?

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2011 08:33 #1084971 door Chris Boessenkool
Kromme remschijf? is gemaakt door Chris Boessenkool
het fijne van een hobby is dat er altijd wel iets nieuws om de hoek komt kijken!
Sinds kort: Na een aantal keren geremd te hebben, merk ik een trilling in de auto die er de eerste keren remmen na koudstart niet is. Hoe warmer de auto, hoe steviger de trilling wordt. Ik voel het dan ook lichtjes in het stuur.
Is dit wellicht een kromme remschijf? Nb. Alle rubbers, stuurkogels en fusees zijn 30.000 km terug vervangen. De blokken en schijven zijn +/- 25.000 km oud (gekocht bij Estate Services).
Indien kromme remschijf, wat is dan de oplossing? Afdraaien? En kan elk fatsoenlijk bandenbedrijf dat doen en moeten de schijf(ven) er dan af?
gr. Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2011 08:42 #1302705 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je
Je hebt er 25.000 km. mee gereden. Afdraaien zou ik niet doen gewoon nieuwe schijven erop zetten en de remzuigers gangbaar maken (reviseren), deze gaan niet helmaal terug als je remschijven krom trekken.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2011 09:08 #1302706 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Slag
Meet eerst even de slag van de remschijf. De slag mag 0.05 zijn voordat je er iets van gaat merken. Wanneer de slag groter is dan kun je de schijven prima af laten draaien/slijpen. Veel bedrijven hebben er de spullen niet meer voor en er nieuwe opzetten is dan de gemakkelijkste weg. Controleer ook of de naafflens niet slingert. Wanneer deze niet zuiver is dan helpt geen afdraaien en geen nieuwe schijven

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2011 09:59 #1302710 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En nog eentje om te controleren..
Toevallig heb ik vlak voor ik naar Zweden ging afgelopen december nieuwe schijven en blokken gemonteerd. Er zat een kapot stofhoesje op 1 van de zuigers. Met het idee dat ik die wel tot na de vakantie kon laten zitten heeft me opgebroken. De remklauw bleef vastzitten en hoogstwaarschijnlijk heeft alle pekel op de nederlandse wegen niet erg in het voordeel gewerkt. Tijdens onze vakantie heb ik dus meer dan 3000 km de zelfde symptomen gehad. Ik kan het nog steeds niet goed verklaren maar het leek dat ik in een range van 85 - 110 km/uur onbalans had op 1 van de voorwielen, maar pas nadat ik stevig geremd had. Na een tijdje was het dan weer minder, wat met een echte onbalans niet had gekund. Mijn rechter remklauw bleek helemaal vast te zitten, remblokken waren de helft dunner en de schijf tegen het blauw aan.
Dus kijk even je remklauwen na. Simpelste manier op dit moment voor jou, is na een langere rit stevig remmen tot stilstand op de parkeerplaats van een tankstation, krik er onder en controleren of je wiel nog soepel rond kan draaien..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2011 16:39 #1302727 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar Timen toch...

wp001 schreef : Meet eerst even de slag van de remschijf. De slag mag 0.05 zijn voordat je er iets van gaat merken. Wanneer de slag groter is dan kun je de schijven prima af laten draaien/slijpen. Veel bedrijven hebben er de spullen niet meer voor en er nieuwe opzetten is dan de gemakkelijkste weg. Controleer ook of de naafflens niet slingert. Wanneer deze niet zuiver is dan helpt geen afdraaien en geen nieuwe schijven

Welke hobbyist heeft nu de mogelijkheid om de slag van een remschijf te meten? Als je dat moet uitbesteden ben je bij een garagebedrijf alweer een uurtje verder. En heb jij niet toevallig nieuwe schijven voor het luttele bedrag van 58 euro?

Ennn effe off topic:
Jammer dat je er gisteren niet bij was, dan hadden we 2 jarige Jobs bij de nieuwjaarsborrel gehad ! In ieder geval nog gefeliciteerd mocht je m'n sms niet gelezen hebben!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2011 18:34 #1302743 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic handig meetklokje

rudiger schreef :

wp001 schreef : Meet eerst even de slag van de remschijf. De slag mag 0.05 zijn voordat je er iets van gaat merken. Wanneer de slag groter is dan kun je de schijven prima af laten draaien/slijpen. Veel bedrijven hebben er de spullen niet meer voor en er nieuwe opzetten is dan de gemakkelijkste weg. Controleer ook of de naafflens niet slingert. Wanneer deze niet zuiver is dan helpt geen afdraaien en geen nieuwe schijven

Welke hobbyist heeft nu de mogelijkheid om de slag van een remschijf te meten? Als je dat moet uitbesteden ben je bij een garagebedrijf alweer een uurtje verder.

Voor rond de 15 Euro heb je een meetklokje, voor nog eens 20 Euro een verstelbare houder ervoor. Dus voor de hobby-ist ook heel goed te doen. ik heb het aangeschaft voor de nokkenassen van m'n racer op tijd te kunnen stellen maar er zijn heel wat meer toepassingen voor te vinden, bv ook handig om te meten of een cilinderkop vlak is.
Even on-topic, toen bij mij de boel begon te trillen vreesde ik ook voor de remschijven, maar bij controle bleek een remzadel vast te zitten. Dus eerst maar eens alles checken voor je een conclusie trekt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2011 20:10 #1302748 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klinkt duur is het niet dus...

Janneman schreef : Voor rond de 15 Euro heb je een meetklokje, voor nog eens 20 Euro een verstelbare houder ervoor. Dus voor de hobby-ist ook heel goed te doen. ik heb het aangeschaft voor de nokkenassen van m'n racer op tijd te kunnen stellen maar er zijn heel wat meer toepassingen voor te vinden, bv ook handig om te meten of een cilinderkop vlak is.

Dat valt dan weer reuze mee!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2011 23:50 #1302779 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja check remklauw en nieuwe remblokken
De tip van Boy lijkt me slim, kijken of de rem niet blijft hangen. Ik had het zelf ook, dat trillen maar dan met nat weer. Na montage van een nieuwe set remblokken was het weg. Dus als de rem  niet blijft hangen zou ik er eerst een nieuw setje blokken opzetten. Kost je ook de kop niet, en als je daarna toch de schijven laat afdraaien lijken me nieuwe blokken ook niet verkeerd. Succes!

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2011 03:17 #1302784 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Roest
Mijn 900 wordt weinig gebruikt.
Staat soms wel een week langs de straat!
Ik zie afdrukken, in de vorm van roest, op m'n remschijven.
En je voelt ze ook!!
De diepere roest afdrukken krijg je er niet meer afgeremd........
Afdraaien; ik heb een draaibank, maar gietijzer/roest is echt rotzooi om te draaien, kan maar zo zijn dat je 2  beitelplaatjes (a € 15,00) verslijt op 2 Remschijven.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2011 21:18 #1302881 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afdraaien versus komslijpen...
afdraaien is idd een crime. Een veel mooiere oplossing is met een speciaal komslijpapparaat de op de auto gemonteerde (!!!) schijven vlak te slijpen. En iemand op dit forum, we noemen zijn naam niet;-) maar hij heeft wel veel verstand van slingerende schijven...die heeft er een variant op bedacht als ik mij heel goed een plaatje herinner die op dit forum is gepubliceerd.

Moderators: Jerry Stam