Afwijkende afrolmaat toegestaan?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2010 16:06 #1084282 door V700 register
Afwijkende afrolmaat toegestaan? is gemaakt door V700 register
In 't kader van velgenwissels vroeg ik me het volgende af:
Bij verandering van velgen/banden mag de spoorbreedte niet met meer dan 1 of 2 procent wijzigen.Is er ook zo'n regel voor totale diameter velg-/bandcombinatie? Als je die teveel wijzigt, klopt de tellermaat qua snelheid en afstand niet meer, maar zijn daar ook regels voor of is dat 'eigen risico'?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2010 16:21 #1297529 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen
Daar zijn geen regels voor in Nederland.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2010 16:57 #1297536 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic België
Voor de Belgen die op dit topic terecht komen:
Ook hier mag de spoorbreedte niet te veel wijzigen (heeft overigens niets met de banden te maken, maar wel met de ET waarde van de velgen, zolang dit 20 à 25 is voor alle bakstenen behalve de late 960 en S/V90 zit je safe), maar hier is er WEL een reglementering omtrent de bandenomtrek!
Ik dacht dat deze 1,5% mocht afwijken van de originele maat óf van een van de maten vermeld op het keuringsbewijs, mochten dit er meerdere zijn.
Je kan dit steeds controleren aan de hand van het inschrijvingsnummer op de site van GOCA.
Ga er NIET vanuit dat originele maten van Volvo altijd mogen! Bvb op mijn dieseltje met standaard 185/65/15 banden mag ik géén 195/65/15 banden (nochtans originele maat voor de 940) leggen maar wél 195/60/15 banden (wat géén originele maat is).
Verder dient u natuurlijk ook te controleren of de bandenmaat die u wenst ook past onder de wagen, want niet alle maten die GOCA goedgekeurd zijn, zijn ook effectief passend (en dan wordt je niet afgekeurd voor de verkeerde bandenmaat, maar voor aanlopende banden!).Bijvoorbeeld: Op onze Saab 900 liggen standaard eveneens 185/65/15 banden en daar mogen wél 195/65/15 banden op volgens GOCA, maar dit past in de praktijk dan weer niet zonder andere aanpassingen te doen!
Isabelle

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2010 17:03 #1297538 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Er is nog hoop!
Kijk hier word ik blij van, ze doet dus nog mee!
Uit het bericht blijkt volgens mij wel dat ze een beetje gek zijn die Belgen, maar ondanka alles weer een positief bericht.
Ton.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2010 17:39 #1297547 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ow
Belgen gek, nou niet gekker dan in NL hoor, want hier bedenken ze een geweldige regel maar ook weer een batterij aan regels die die regel weer tegen spreekt, en dat is niet alleen maar met auto's maar met alles, weet zo snel geen voorbeeld maar laatst in de krant heb ik mij er toch over een artikel zitten verbazen.
Maar om de Belgen nou meteen gek te noemen hahahahaha, laten we eerst maar een zorgen dat ons geweldige kabinet het 4 jaar uithouden met elkaar, Ben zelf geen Belg maar een aantal familie leden wonen er wel en met veel meer plezier dan toen ze nog in NL woonden. mischien dat ze dan toch gek zijn maar dan wel op een goede manier.

Om weer terug te gaan naar het topic heb ik daar eens iets overgelezen op de RDW site, het is best zoeken voordat je door dat web heen bent en dat wil ik toch aan jezelf overlaten, het is een klus maar het is te doen.

Suc6.
Groeten Tom.

Moderators: Jerry Stam