Zomerbanden op lagere druk ipv winterbanden

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 09:24 #1084083 door bouke maas (GAST)
Zomerbanden op lagere druk ipv winterbanden is gemaakt door bouke maas (GAST)
Ik heb vandaag de hout-cv weer goed aan het branden want koning winter heeft nu toch wel echt z'n intrede gedaan in Nederland. Ik ben de laatste tijd ook druk in de weer met het vervangen van zomerbanden door winterbanden voor allerlei mensen. Ik heb er zelf geen omdat ik winterbanden in nederland altijd een beetje heb bekeken met de houding van: ok, het zal wel uitmaken, maar je kan ook je rijstijl aanpassen, maar daarom wil ik dit draadje niet starten.
Ik weet dat een van de problemen met in de winter op zomerbanden rijden is dat het rubber erg hard wordt door de lage temperatuur en dat je daardoor minder grip hebt. (in mijn werkplaats bv. voelt al het rubber op het moment erg stug aan) Ik weet ook dat als je met een lage banden-spanning rondrijd je banden warmer worden dan als je met een juiste spanning rondrijdt.
Nu zat ik dus te denken of het verschil zou maken als je in de winter op zomerbanden rondrijdt met een verlaagde spanning (bv voor 1.7, achter 1.9 ofzo) en je rijdt een stuk waardoor het rubber opwarmt, je grip op de weg beter wordt? Zou dit zo zijn of is dit een leuke theorie, maar maakt het in praktijk weinig uit?
Ïemand een idee of meer informatie, ik hoor het graag.
Groetjes Bouke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 09:47 #1296043 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic bandenspanning winterbanden/zomerbanden
Hoi Bouke, ik dacht dat de winterbanden vanwege het zachtere compound een iets hogere bandenspanning ( 0,2 bar) moesten hebben dus voor zomerbanden van wege een iets harder compound zou je verhaal in theorie inderdaad opgaan maar ik denk dat het effect minimaal is. Ik zou in ieder geval eerst eens de verwarming in je werkplaats aan te zetten
Bij een droog wegdek denk ik dat je theorie opgaat maar zodra er nattigheid en koude en (nog meer bij sneeuw) bij komt kijken, is de zomerband direct weer in het nadeel. Ben benieuwd wat de diverse geleerden hier op het forum op je theorie te zeggen hebben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 12:59 #1296061 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik zeg:
Bandenwarmers

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 13:32 #1296067 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, van die "toch niet voor sneeuwketting goedgekeurde"
sneeuwsloffen, effe vullen met steenwol........
Maar alle gekheid op een pookje, een te lage of te hoge bandenspanning zorgt er volgens mij alleen maar voor dat de wielen geen vlak wegcontact meer hebben. (lees: minder) Twee sporen aan de buitenzijde als het te laag is of een enkel spoor in het midden van de band bij een te hoge spanning. Het zal pas wat uitmaken als je echt in een pak sneeuw rijdt. vanwegge de wangen die een meer horizontale richting aannemen. Het warm worden van de banden bij een te lage spanning wordt overigens veroorzaakt door de afschuifbewegingen die de verschillende lagen (ply's) t.o.v. elkaar willen maken en die zijn in veel gevallen de oorzaak van die mooie profielstroken langs de kant van de snelweg.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 14:05 #1296072 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic of juist een hogere bandenspanning...
Die theorie van het opwarmen vind ik interessant, weet niet of het in de praktijk iets uithaalt. Er staat echter iets tegenover...
Een hogere bandenspanning levert in theorie namelijk gripwinst op omdat je contactvlak kleiner wordt en de contactdruk dus groter. Hierdoor zouden de banden beter 'door' de sneeuw drukken en daardoor beter contact met de weg houden. Om die reden wordt bij winterbanden dus een hogere bandenspanning geadviseerd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 15:58 #1296078 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Winter

RVL schreef : Bij een droog wegdek denk ik dat je theorie opgaat maar zodra er nattigheid en koude en (nog meer bij sneeuw) bij komt kijken, is de zomerband direct weer in het nadeel. Ben benieuwd wat de diverse geleerden hier op het forum op je theorie te zeggen hebben.

Bij nat weer en koude, ja zelfs gladheid is een zomerband ABSOLUUT superieur aan een winterband. Met zware sneeuwval en in de sneeuw rijden wordt dat weer anders natuurlijk. Rijd zelf zomer en winter met 2.7 bar rond, geeft m.i. bij mij met 205/55 R16 optimaal grip en comfort.En i.d.d. zou je voor in de winter beter smallere als bredere banden kunnen monteren i.v.m. de wieldruk, geeft ook beter grip in de sneeuw.Nogmaals met zware sneeuw zijn winterbanden natuurlijk top, dat staat buiten kijf, maar verder...

• Siang Phoa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 00:54 #1296126 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Sie spinnen...
hetgeen Duits is voor: je bent een beetje maf om deze discussie te voeren op een recorddag als deze. Ik ben vandaag 2x 10 minuten op de fiets en 2x 20 minuten met de auto op de weg geweest en heb voor minstens € 10.000 aan blikschade gezien.
Spinnende banden bij wegrijden bij het stoplicht, even veel controle in bochten en bij remmen, doodeng, zelfs bij de lage snelheden die in het dorp gereden werden was de norm van vandaag.  Zelf had ik absolute controle over de auto dankzij de gemonteerde winterbanden en zeg nou zelf, wat kost zo'n setje nou eigenlijk? Met € 500 ben je wel klaar, inclusief velgen, je zomerbanden slijten niet, je hoeft niet bezorgd te zijn over het lichtmetaal en een deukje kost je meer geld.
Als je onafhankelijk en mobiel wilt blijven, dan is een setje echte winterbanden naar mijn mening een prima investering. Helaas blijft jouw mobliliteit wel beperkt door al diegenen die onder deze omstandigheden blijven doorsukkelen met ongeëigend materiaal.
Maar goed, vrijheid, blijheid, je doet maar!

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 07:51 #1296133 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Off topic
Siang, ben het helemaal met je eens maar we geraken off topic denk ik en het wordt zonder dat je er erg in hebt weer een zoveelste winter versus zomerbanden discussie. Ik blijf de theorie van de topic opener nog steeds intrigerend vinden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 09:32 #1296138 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoge druk
Ik denk dat hoge druk je op zich beter helpt, want het opwarmingsverschil wordt teniet gedaan door de snelle afkoeling van de sneeuw. Per saldo zal dat niet de winst opleveren.
Wel denk ik dat verlaagde druk bij veel sneeuw extra grip oplevert door het vergrote contactoppevlak, maar dan heb je weerlast gewoon op de weg

• Siang Phoa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 23:56 #1296218 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic als sneeuw
dezelfde eigenschappen heeft als rul zand, dan gaat die theorie op. Ik heb zelf ondervonden, dat ik bij bandendruk 2 bar en hoger vast kwam te zitten in het zand van de Sahara, maar dat ik gewoon weer door kon rijden, als ik de druk reduceerde tot 0.8 bar. Probeer het eens uit in de sneeuw, zou ik zeggen.
Maar ik hoop je dan niet tegen te komen als je ineens weer met die bandendruk met het gewone jachtige verkeer moet meekomen. Op asfalt rijdt dat voor geen meter!
Met betrekking tot de temperatuur is er uiteraard geen vergelijk, een verschil van 50º.

Moderators: Jerry Stam