Koppeling doet vreemd
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-11-2010 12:38 #1084006
door V700 register
Koppeling doet vreemd is gemaakt door V700 register
Tijdens een rit in Duitsland afgelopen maandag begon mijn koppeling vreemd te doen. Op een gegeven momment viel het pedaal gewoon naar de bodem, geen weerstand meer te voelen.Schakelen ging uiteraard ook niet meer. Met een boel geluk de auto op een parkeerplaats kunnen krijgen en daar de motor uitgezet.Niet echt een lekker gevoelkan ik zeggen, met je 20 jaar oude 740 een paar honderd kilometer van huis.
Toen ik echter na een paar minuten wachten de motor weer startte voelde ik opeens weer wat weerstand in het pedaal.en schakelen lukte ook weer. Wel een veel grotere vrije slag dan normaal maar in ieder geval weer rijdbaar. Voorzichtig weer gaan rijden en tot mijn verbazing ging het allemaal bijna weer als vanouds. Wel een wat zachter koppelingspedaal dan normaal maar schakelen en koppelen ging op zich weer prima.Tijdens de rit naar huis ging het pedaal steeds ''normaler" aanvoelen en gisteren en vandaag voelt het allemaal weer als vanouds.
Nu mijn vraag uiteraard.......wat zou de oorzaak kunnen zijn en zou iemand kunnen verklaren waarom het een tijdelijk probleem was wat zich blijkbaar vanzelf weer opgelost heeft?
Alvast bedankt voor het meedenken,
Frans
Toen ik echter na een paar minuten wachten de motor weer startte voelde ik opeens weer wat weerstand in het pedaal.en schakelen lukte ook weer. Wel een veel grotere vrije slag dan normaal maar in ieder geval weer rijdbaar. Voorzichtig weer gaan rijden en tot mijn verbazing ging het allemaal bijna weer als vanouds. Wel een wat zachter koppelingspedaal dan normaal maar schakelen en koppelen ging op zich weer prima.Tijdens de rit naar huis ging het pedaal steeds ''normaler" aanvoelen en gisteren en vandaag voelt het allemaal weer als vanouds.
Nu mijn vraag uiteraard.......wat zou de oorzaak kunnen zijn en zou iemand kunnen verklaren waarom het een tijdelijk probleem was wat zich blijkbaar vanzelf weer opgelost heeft?
Alvast bedankt voor het meedenken,
Frans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-11-2010 12:59 #1295427
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vreemd probleem?
Voor het eerst dat ik zoiets over een koppeling hoor, maar dit lijkt me alleen kunnen bij een hydraulisch bediende koppeling, kan je dat bevestigen?
Indien hydraulisch zou ik het vloeistof-peil nakijken. Dit is of je remvloeistof, of er zit een apart potje in de buurt van de remvloeistof.
Nu zijn de meeste 740's volgens mij voorzien van een koppeling met kabel, waarbij het probleem in de diafragma-veer zou kunnen zitten. Om te beginnen kan je de afstelling nakijken. Is de veer wel afgesteld op genoeg druk op de plaat? Anders wordt het denk ik de bak er onderuit halen en veer+platen+kabel vervangen..
Indien hydraulisch zou ik het vloeistof-peil nakijken. Dit is of je remvloeistof, of er zit een apart potje in de buurt van de remvloeistof.
Nu zijn de meeste 740's volgens mij voorzien van een koppeling met kabel, waarbij het probleem in de diafragma-veer zou kunnen zitten. Om te beginnen kan je de afstelling nakijken. Is de veer wel afgesteld op genoeg druk op de plaat? Anders wordt het denk ik de bak er onderuit halen en veer+platen+kabel vervangen..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-11-2010 17:56 #1295446
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cilinder
Waarschijnlijk je koppelingscilinder.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-11-2010 19:22 #1295464
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volgens mij een bekend probleem
Ik heb dit al meerdere keren meegemaakt en ook meestal in het buitenland. De koppeling is inderdaad hydraulisch bediend en als de motor flink heet wordt kan er zich op de een of andere manier een luchtbelletje in de leiding vormen. Dan krijg je dat sponzige gevoel, want lucht is nu eenmaal veel makkelijker indrukbaar dan de hydraulische olie. De oplossing is heel eenvoudig: de leiding even ontluchten. Met wat slangemenshanden kun je het van bovenaf doen, maar beter van onderaf: de koppelingscylinder zit links onderin (in rijrichting gekeken, dus aan de 'bestuurderskant' van de auto).
Als de cylinder echt lek is, moet je dat kunnen zien aan de olie die dan weglekt (even stofkapje open wurmen en dan voel je het wel).
Dat het ook weer overgaat is volgens mij omdatals je de auto stil zet en de bel alleen maar in de leiding zit, deze gewoon weer omhoog schiet. Je kunt het ook controleren als je een paar keer snel je pedaal intrapt; dan moet hij wat 'hader' worden als er lucht in zit.
Succes ermee
Jan
Als de cylinder echt lek is, moet je dat kunnen zien aan de olie die dan weglekt (even stofkapje open wurmen en dan voel je het wel).
Dat het ook weer overgaat is volgens mij omdatals je de auto stil zet en de bel alleen maar in de leiding zit, deze gewoon weer omhoog schiet. Je kunt het ook controleren als je een paar keer snel je pedaal intrapt; dan moet hij wat 'hader' worden als er lucht in zit.
Succes ermee
Jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-11-2010 19:32 #1295466
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koppeling
Het idee van een luchtbel lijkt me eigenlijk het meest logisch. Lekkage kan ik ook nergens constateren. Het probleem ontstond ook na een snelle, behoorlijk lange rit waarbij de motor temperatuur overigens niet hoger kwam dan normaal.
Ook vandaag verder nergens meer last van gehad dus ik ga er maar vanuit dat het probleem van tijdelijke aard was.
Ook vandaag verder nergens meer last van gehad dus ik ga er maar vanuit dat het probleem van tijdelijke aard was.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2010 11:24 #1295553
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hydraulische koppeling
Bekend probleem met een hydraulische koppeling. Remolie is hygroscopisch, dus in de loop der tijd wordt er steeds meer water opgenomen door de olie. Hierdoor verlaagt het kookpunt.
Als de boel dan een keer flink heet wordt (vaak in een file), dan kan de olie lokaal gaan koken en vormt zich een dampbel. Samendrukbaar, dus je kunt de koppeling niet meer bedienen. Na afkoelen verdwijnt de dampbel weer en werkt alles weer. Ik zou koppelingsvloeistof verversen door te onluchten bij de koppelingscilinder.
Rob
Als de boel dan een keer flink heet wordt (vaak in een file), dan kan de olie lokaal gaan koken en vormt zich een dampbel. Samendrukbaar, dus je kunt de koppeling niet meer bedienen. Na afkoelen verdwijnt de dampbel weer en werkt alles weer. Ik zou koppelingsvloeistof verversen door te onluchten bij de koppelingscilinder.
Rob
Moderators: Jerry Stam