Suggesties voor betere veren met max. 2cm verlaging (740 sedan 1986)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Echt sleutelen ga ik pas na de winter weer aan beginnen, maar graag zou ik vast wat kennis absorberen van mede forummers over mogelijke nieuwe veren voor onder een 740, in mijn geval een sedan uit '86.
Mijn eind-doel is het verkrijgen van een ideale (voorzover mogelijk) evenwichtige wegligging, net een tikje scherper sturend dan standaard. Ik ben er verder absoluut niet op uit om er een circuit-monster van te maken. Bodemvrijheid is mij erg dierbaar en veercomfort is in het dagelijks leven wel zo fijn. Nu is het mij opgevallen dat de auto op standaard 24j oude veren een tikje achterover leunt, in combinatie met Bilstein B6'jes nog maar weinig kleine hobbels absorbeert en relatief zacht is bij hogere (bocht)snelheden. Dat kan beter!
Voor het komende jaar zit ik daarom mede te denken aan een veren-upgrade.
Belangrijke factoren:
Het moet samengaan met betrekkelijk stugge dempers en daarbij het liefst wat meer kleine hobbels absorberen (dan nu het geval).
Op vakantie hangt er regelmatig een fietsenrek achterop en zit de achterbak lekker vol...
Er ligt een 82L tank achterin en mogelijk LPG in de (verre) toekomst.
De auto mag hooguit 2cm oomlaag (alleen voor?).
Het is wat mij betreft zeker ook een optie om eerst alleen de achteras te vervangen, tenzij hier natuurlijk grote bezwaren tegen zijn. De achterkant zakt nogal weg als de auto vol zit. De veren hoeven NIET het overhellen op te vangen, daar neem ik ooit wel sterkere stabi's voor.
Een goeie set (sterke) progressieve veren lijkt mij ideaal, maar welke merken en types geven dan de juiste karakteristiek en de beste gewichtsverdeling? Ervaringen/tips/advies zijn uiterst welkom!
Groeten,
Alwood
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zie discussiedraadje onder kopje verlagen Volvo 745 TIC
Op mijn 780 heb ik Intrax veren in combinatie (achter) met -verstelbare- veerpoten van Kaplhenke racing (Amerika). Deze worden door Koni US in opdracht van Kaplhenke gemaakt. Rijdt goed. Strak, maar toch met redelijk comfort.
Groet,
Wart
- V700 register
- Nieuw lid
-
Achter heb ik, omdat de veren de auto achter net te ver verlaagd hebben, een paar schijven heel sterk multiplex geplaatst tussen veerschotel en draagbalk. Beste met zon grote gatenboor voor stekkerdozen/plafondspotjes uit een stevig stuk snijplank/plastic die dingen halen. Dan tussen bovenkant veer en blik doen, zoals een grote carrosseriering. Kan ook oplossing zijn.
Achter zou ik trouwens niet snel een veel dikkere stabi als standaard zetten. Voor kan een dikkere geen kwaad (goede upgrade). Achter verlies je wat sneller grip met het binnenwiel en ga je sneller oversturen. Zou ik niet doen.
Wat ook nog leuk is, als je met de wegligging bezig bent, de 'stay' van een turbo model (onder motor/bak door), de 960 vooras-beugels en iets meer negatief camber+castor door de veerpootlagers aan te passen. Zoals <a href=" img251.imageshack.us/img251/6620/p2014058.jpg ">hier te zien, met dan aan JanV voor de tip. In posts van hem staan de gegevens/tips. Wat ook erg goed is zijn de paddestoelvormige rubbers van de vooras te vervangen voor poly, die vervormen (flink) onder remmen. Mocht je achter nog andere bussen nodig hebben, enkele daarvan vervangen voor poly kan ook gunstig zijn voor de wegligging.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vwb de veren vindt ik 40mm lager toch wel veel, zeker achter. Ik overweeg dan misschien eerder estate-veren te monteren, aangezien die even lang zijn en iets stugger (toch?).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wart voor wat die Kaplhenke spullen kosten koop ik een gebruikte Volvo. Nu even een serieus advies he...wart schreef :
Zie discussiedraadje onder kopje verlagen Volvo 745 TIC
Op mijn 780 heb ik Intrax veren in combinatie (achter) met -verstelbare- veerpoten van Kaplhenke racing (Amerika). Deze worden door Koni US in opdracht van Kaplhenke gemaakt. Rijdt goed. Strak, maar toch met redelijk comfort.
Groet,
Wart
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja, achter is -40 mm te laag denk ik ook, dat was ook zo bij mijn auto. Estate veren kan een mooie tussenstap zijn. Vaak zijn originele veren wat ingezakt/slapper, de -40 mm die op de doos staat is dan nog maar -30 ofzo. Maarja, wat op de doos staat klopt ook niet altijd 100%. Beste ervaringen opzoeken, dat geeft de beste info denk ik.Alwood schreef : Jep! Ik heb poly paddo's en panhard-rubbers. Heb enkel nog nooit kunnen achterhalen wat de 960 vooras-beugels precies inhouden? De stay heb ik er ook onder zitten.
Vwb de veren vindt ik 40mm lager toch wel veel, zeker achter. Ik overweeg dan misschien eerder estate-veren te monteren, aangezien die even lang zijn en iets stugger (toch?).
De 960 beugels, in Vadis bij de 1995+ 960 staan ze. Op turbobricks kan ik ze nu niet vinden (zoekfunctie uitgeschakeld tijdelijk).
Chilm schreef : Wart voor wat die Kaplhenke spullen kosten koop ik een gebruikte Volvo. Nu even een serieus advies he...
Speed costs money - how fast do you want to go?
Kaplhenke is wel vaak weer wat overkill, maar erg mooi spul.. Tsja.