motorisolatie
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2010 17:50 #1083172
door Adrian Maarleveld
motorisolatie is gemaakt door Adrian Maarleveld
Verjongingskuur voor mijn diesel.
In het begin toen de teller rond de 300k stond reed ik rustig rond met 140 km/uur zonder last van herrie te hebben.
Bij oude auto's merk je de slijtage op door speling en herrie. Heel normaal dus voor een auto met bijna 6 ton.
Nu ruim 2 ton verder vind ik de herrie bij hogere snelheden niet meer aanvaardbaar.
De isolatiemat onder de motorkap heeft ondertussen ook heel wat te verduren gehad.
OA diverse keren een lekke brandstofleiding. Dat ding is behoorlijk vettig geworden en er zit ook een scheur in.
Na bijna 20 jaar gebruik zal de dempende werking flink achteruit zijn gegaan.
Als eerste dit punt aangepakt. Afgelopen vrijdag bij Elferink een mooie droge isolatiemat uitgezocht.
Deze heb ik gesandwiched onder de bestaande mat. Even de bevestigingsdoppen verwijderen en er weer induwen. Onder de dop net genoeg ruimte voor twee.
Het effect van die tweede mat is enorm. Ik hoor de banden weer zingen en rijd nu weer comfortabel 120.
Bovendien krijg ik nu ook geen vettige kop meer wanneer ik onder de motorkap sta te sleutelen.
Als volgende stap ga ik de motorruimte nog wat isoleren. Hier heb ik net wat materiaal besteld:
www.akoestiekwinkel.nl/motorgeluid.html
In het begin toen de teller rond de 300k stond reed ik rustig rond met 140 km/uur zonder last van herrie te hebben.
Bij oude auto's merk je de slijtage op door speling en herrie. Heel normaal dus voor een auto met bijna 6 ton.
Nu ruim 2 ton verder vind ik de herrie bij hogere snelheden niet meer aanvaardbaar.
De isolatiemat onder de motorkap heeft ondertussen ook heel wat te verduren gehad.
OA diverse keren een lekke brandstofleiding. Dat ding is behoorlijk vettig geworden en er zit ook een scheur in.
Na bijna 20 jaar gebruik zal de dempende werking flink achteruit zijn gegaan.
Als eerste dit punt aangepakt. Afgelopen vrijdag bij Elferink een mooie droge isolatiemat uitgezocht.
Deze heb ik gesandwiched onder de bestaande mat. Even de bevestigingsdoppen verwijderen en er weer induwen. Onder de dop net genoeg ruimte voor twee.
Het effect van die tweede mat is enorm. Ik hoor de banden weer zingen en rijd nu weer comfortabel 120.
Bovendien krijg ik nu ook geen vettige kop meer wanneer ik onder de motorkap sta te sleutelen.
Als volgende stap ga ik de motorruimte nog wat isoleren. Hier heb ik net wat materiaal besteld:
www.akoestiekwinkel.nl/motorgeluid.html
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2010 17:58 #1290067
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Ligt het wel aan de isolatie?
Inderdaad heeft je isolatiemat onder de motorkap er heel wat jaren opzitten maar ik denk dat de geluid isolerende werking niet echt veel inboet bij het bereiken van een bejaarde leeftijd en het vet zal ook zeker geen negatieve werking hebben. Kan het zijn dat de motor in de loop der tijd meer lawaai is gaan produceren? Dat lijkt me eeder een reden een onderzoek in te stellen? Ik wil je niet bang maken maar hoe staat het met de kleppen etc
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2010 18:10 #1290070
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic motor en afstelling in orde
Deze motor presteert nog prima zeker voor zijn leefdtijd, is helemaal droog en heeft een verbruik van 1 op 16 bij normaal gebruik.
Nu de herrie afneemt ga ik van zelf weer harder rijden als ik de kans krijg, dus zal het gebruik wat toenemen.
Verbetering is opzienbarend direkt na plaatsing van de 2e mat.
Nu de herrie afneemt ga ik van zelf weer harder rijden als ik de kans krijg, dus zal het gebruik wat toenemen.
Verbetering is opzienbarend direkt na plaatsing van de 2e mat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-10-2010 19:31 #1290092
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lawaaaaaaaai
Verhaal van Adrian klopt, isolatie werkt bij de gratie van flexabiliteit van het materiaal, wanneer dit minder wordt, zal de isolatiewaarde teruglopen.
Bedrijfsmatig doen wij al jaren zaken met Merford; onze televisie studio's in Hilversum zijn gescheiden door een wand van plaatstaal panelen. Isolatie nihil, doch door toepassing van specifieke isolatiemateriaal van deze firma hebben wij nu een dempingswaarde van 86 dB tussen de 2 studio's, resultaat is het gelijktijdig gebruik van de studio's, praatprogramma in de ene, en de BZT-show in de andere, en geen last van elkaar. Ook onze commentaarcellen op lokatie bij evenementen zijn van dit materiaal voorzien. Met deze wetenschap heb ik de hoofdmotor van mijn schip fluisterstil gekregen, een 11 liter daf turbo 300 pk, bij 2800 toeren is niet hoorbaar meer, terwijl de machinekamer ALLEEN met gehoorbescherming betreden mag worden.
@Adrian,
Motoren liggen inmiddels uit de 940 en de 760, heb het motorschot voorzien van een dubbele laag, de motorzijde van de wielkasten doe ik ook, motorruimte is nu toch leeg, dus ik heb de ruimte om alles perfect te bekleden.
Groet,
Andy
Bedrijfsmatig doen wij al jaren zaken met Merford; onze televisie studio's in Hilversum zijn gescheiden door een wand van plaatstaal panelen. Isolatie nihil, doch door toepassing van specifieke isolatiemateriaal van deze firma hebben wij nu een dempingswaarde van 86 dB tussen de 2 studio's, resultaat is het gelijktijdig gebruik van de studio's, praatprogramma in de ene, en de BZT-show in de andere, en geen last van elkaar. Ook onze commentaarcellen op lokatie bij evenementen zijn van dit materiaal voorzien. Met deze wetenschap heb ik de hoofdmotor van mijn schip fluisterstil gekregen, een 11 liter daf turbo 300 pk, bij 2800 toeren is niet hoorbaar meer, terwijl de machinekamer ALLEEN met gehoorbescherming betreden mag worden.
@Adrian,
Motoren liggen inmiddels uit de 940 en de 760, heb het motorschot voorzien van een dubbele laag, de motorzijde van de wielkasten doe ik ook, motorruimte is nu toch leeg, dus ik heb de ruimte om alles perfect te bekleden.
Groet,
Andy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2010 00:01 #1290146
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moooooi...
Wat een vreselijk mooi schip Andy, de Jamas, hulde.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2010 08:11 #1290158
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic boot
Bedankt.
Moderators: Jerry Stam