Verschillende gemonteerde M4x bakken op de 700 en 900 serie

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-09-2010 19:56 #1082992 door Wytze Broerze
Weer een vraag voor een project.
Heb twee stuks 5 bak M4x bak: 1e van 1986 (achter een B230K) en 2e van 1991 (achter een B230F).
Dus ik heb het niet over de overdrive bakken of M90 bakken of automaten.
Zijn die M4x bakken uit 1986 en 1991 1 op 1 uit te wisselen of zijn er echt nog verschillen?
Beide bakken uit de wagens zijn origineel en niet gewisseld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2010 08:05 #1289146 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Verschillende gemonteerde M4x bakken op de 700 en 900 serie
Wanneer je gelijke bakken hebt kan dit, bijvoorbeeld 2x een M47. De crux zit 'm echter in het koppelinghuis, is de bediening hydraulisch of mechanisch.
Uit je verhaal destilleer ik dat je een 1986 740 hebt met B230K, die heeft een M46 bak. De 91-er zal een 940 zijn, die heeft volgens de officiele gegevens een M47 bak. De M46 is een vierbak met een aangebouwde Normanville overdrivebak.  De M47 is een vijfbak. De schakelpoken van de M46 en M47 zijn dan ook verschillend. De Normanville overdrive wordt namelijk elektrisch bediend. Dit heeft dan ook weer consequenties met betrekking tot je dashboard, de 'kerstboom' moet dan een overdrivelampje hebben.
Het beste is de bakken naast elkaar te zetten. En te meten. Want je aandrijfas 'moet er ook nog tussen'. En kijk ook even naar het type van de achteras, is de overbrengingsverhouding gelijk of niet.
Twee jaar geleden heb ik een andere bak (M47) onder mijn 940 (VIN code YV1944273M1019969) gezet. De 'nieuwe' bak kwam uit een verder onbekende 740 die volgens de sloper (Elferink, Enter, zeer betrouwbaar adres, levert ook aan garagebedrijven) 140.000 kilometer er op had zitten. De koppelinghuizen waren verschillend, de oplossing was simpel, gewoon de koppelinghuizen verwisselen.  Wel even op de fiets naar de Volvoboer voor een pakking, verder was het een pijnloze affaire.
Bij de oude bak was het schakelmechanisme gaar. Die heb ik aan een maatje, een trainer bij Innovam, gegeven, hij gebruikt dat soort zaken voor monteurstrainingen.
Noot: Op de 240 kon je twee typen M45 vierbakken vinden, de gewone en de wide range. De laatste werd gemonteerd in combinatie met een achteras met gewijzigde overbengingsverhoudingen. Maar dat is bij mij  weten (maar wat is zeker) hier niet het geval.

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-10-2010 12:27 #1289162 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Prima Dank voor je reactie
Dat zou dus betekenen dat ik de bakken kan uitwisseken en misschien alleen de bediening over moet zetten
Ik monteer weer het liefst de bediening met de kabel omdat die naar mijn mening het meest betrouwbaar is als je er gelijk een nieuwe koppelingskabel op monteerd.
Daarbij is het systeem met hydroliek het lastigst te repareren als  het defect raakt.
Of zie ik nu nog wat over het hoofd.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2010 12:33 #1289163 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic M47
De verhouding van de 5 schijnt iets veranderd te zijn in 87.
Verder aardige info over modificaties bellhouse misschien toepasbaar voor je D5 project.
Ga je over op grotere bandenmaat? (Uit andere posting), dan misschien een achteras met meer reductie.
info zie :
www.oudevolvo.nl/volvo/handige-informati...versnellingsbak.html

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-10-2010 12:49 #1289164 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Klopt inderdaad dat ik over ga
Klopt inderdaad dat ik over ga op een andere maat banden.
Maar het verschil is 8% tov 195-65-15, en ik denk dat ik dat wel overkom met de motor die gewoon sterker is. Maar wel zullen het zien en merken.
<a href=" www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm "> www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Anders doen we weer wat anders. Daarom wil ik eerst even experimenteren met vrijwel afgereden banden. Heb ik alleen het werk van banden de en monteren als moeite.
Maar de bak moet ook uitwisselbaar zijn omdat ie die als reserve beschikbaar wil hebben. Vandaar dit draadje.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2010 13:27 #1289169 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic gebruik
overweging voor kortere achteras:
Trekkracht zul je genoeg hebben. Het gaat meer om de afstemming op het gebruik. In Zuid Amerika zul niet niet veel harder dan 120 rijden. De meeste wegen buiten de geciviliseerde regio's niet harder dan 90, schat ik in. Moet je op gravel wegen lange stukken 80 rijden vanwege slecht wegdek met kuilen etc, of lange stukken met mul zand dan is het prettiger om dat in de 4e te doen dan in de 3e tav slijtage aan je bak. Zitten er moeilijke stijle passages in het traject dan is het handig om een korte 1e versnelling te hebben.

Moderators: Jerry Stam