Tuimelaars B28E vervangen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2010 22:12 #1082955 door V700 register
Tuimelaars B28E vervangen is gemaakt door V700 register
Wie kan mij met het volgende helpen:

De B28E van mijn 760 uit 1983 maakt een fors tikkend geluid t.g.v. versleten tuimelaars.
Zijn de tuimelaars te vervangen zonder de cilinderkopbouten te verwijderen,
oftewel door de tuimelaarassteunen te laten zitten en de tuimelaar as hieruit te trekken na losmaken van de boutjes op deze steunen waarmeen de assen vastzitten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2010 05:46 #1288713 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Dat kan via de achterkant van het motorblok.Je moet dan alleen 2 gaten maken in het schut board.Alleen zo heeft de as genoeg ruimte om alle tuimelaars te kunnen vervangen.
Zijn het echt alleen de tuimelaars of ook de nokkenas die versleten is?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2010 11:04 #1288726 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo HenkHet is al weer
Hallo Henk
Het is al weer even geleden ( ong. 3 jaar)  dat je me met veel adviezen via het forum geholpen hebt deze 760 na stilstand van 10 jaar op gang te brengen. Ik ben blij dat ik weer een beroep op je kan doen!
Ik heb de nokkenassen nog niet goed bekeken (gemeten). De boel tikt sinds enige tijd wel flink, bij kleppen stellen moest ik sommige kleppen wel flink bijstellen. Het viel me op dat de contactvlakken van de tuimelaars hol ipv bol waren. Ik was van plan de tuimelaars + de tuimelaarassen te vernieuwen.
Komt het vaak voor dat de nokkenassen ook (te ver) ingesleten zijn. Zijn deze eventueel ook te vervangen zonder de koppen te lichten?
Misschien kan ik maar beter gewoon de koppen er maar af halen, ik begrijp dat het dan handig is de oliekanaaltjes te (laten) opboren of is dat bij een B28E van januari 1983 niet echt nodig?
Groet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2010 20:26 #1288801 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic glad
Als je met jou vingers(nagels) over de nokkenas voelt dan mag er nergens een rand voelbaar zijn.Is dit toch zo dan is deze ook versleten en zal er ook een andere nokkenas in moeten komen.(of 2 andere compl.cilinderkoppen)
De tuimelaars zijn echt op als ze hol ipv bol staan.Misschien is een andere motor een optie één die schoon is van binnen en zo de olie kanaaltjes open heeft gehouden al die jaren.
De koppen er af halen en laten  reviseren is natuurlijk ook een optie  maar ik kan niet in jou portomonee kijken .
Op tijd de olie verversen ,maar ja da,s mosterd na de maaltijd

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2010 21:10 #1288810 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor je reactie. Ik
Bedankt voor je reactie.
Ik heb  wel steeds op tijd olie verwisseld, maar hiervoor heeft ie 10 jaar stilgestaan en wat er de 150.000km daarvoor is gebeurd weet ik niet. Sinds ik hem op gang gekregen heb tikt ie eigenlijk al, alleen is het nu erger geworden.
Als ik de koppen eraf haal denk ik niet zozeer aan een volledige revisie maar eerder aan alleen eventueel nieuwe assen en tuimelaars.
Ik kan dan de oliekanaaltjes dan ook goed reinigen. Ik vraag me alleen af of het bij deze motor ook verstandig is de kanaaltjes te laten opruimen. (ik meen dan deze al een grotere daimeter hebben???)

Groet

Moderators: Jerry Stam