automaat kapot na rijden inde hoge giering

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2010 20:36 #1082780 door V700 register
automaat kapot na rijden inde hoge giering is gemaakt door V700 register
Beste lezer..
 Ik heb een probleem met mijn V90. Nadat ik hem apk had laten keuren voor een aanzienlijk bedrag gebeurde het volgende: Ik reed op een rustige weg en wilde mijn bergversnelling even proberen. Ik trok dus op in de lage giering en gaf niet overdreven veel gas. Toen doorgeschakeld naar zijn volgende versnelling en tenslotte naar de normale drive stand. Ik vervolgde mijn weg en later na een bocht wilde ik gas geven maar werd er niets meer aangedreven, het was alsof hij uit de versnelling was gefloept. Wanneer ik dan weer helemaal stil ging staan dan kon ik weer optrekken en mijn weg vervolgen. Zo ben nog boodschappen wezen doen en ben nog weer thuis gekomen.
Wanneer ik nu naar de drive en r stand heen en weer schakel hoor je een moeilijke aanloop om in de versnelling te komen en ook heb ik het idee dat er in de differentieel iets te horen is wat er niet hoort.
Mijn vraag is kan je automaat kapot gaan doordat hij lang niet in de lage giering heeft gedraaid en dan ineens wel?
Kan het vervolgens ook zo zijn dat je differentieel dan ook nog kapot gaat.
Vriendelijke groet
Pieter Koning

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2010 20:44 #1287600 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de automaat draait toch elke
de automaat draait toch elke keer als je optrekt in de lagere versnellingen, alleen schakelt hij dan automatisch op.

volgens mij kan het daar niet aan liggen....  

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-09-2010 20:47 #1287599 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic ATF olie
Hallo Pieter,
Zit er nog genoeg ATF olie in de bak en is deze mooi roze/rood?
Als hij bruin of zwart is is de olie verbrand, dan gaan de automaatbakken ook moeilijk doen.Bij te weinig olie ook, en dat is ook erg schadelijk voor de bak.
Aanbevolen is om de ATF olie om de zoveel tijd te spoelen/flushen.
Even checken via de gele peilstok onder de motorruimte.
Het lijkt me stug dat hij het ineens begeeft na het zetten in een bergversnelling.
Daarbij kan ook zomaar niet het differentieel kapot gaan.Wat soms wel gebeurt is dat de diferentieelen na hoge kmstanden gaan 'huilen'.
Opzich niet schadelijk maar wel vervelend.
Dit kan ook komen doordat de olie uit het differntieel is gelekt.
Als hij 'bonkt' bij het inschakelen van D of R.Kan het bakrubber versleten zijn of het tussenlager in de aandrijfas.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2010 20:56 #1287606 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Automaat doet het niet meer na rijden in de lage giering
De automaat schakelt op en dan bij ongeveer 60 km loopt ie er uit en staat dan als het ware in zijn vrij.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2010 21:03 #1287611 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor je reactie Als ik
Dank voor je reactie
Als ik er nu mee rijd dan is het net of er in de automaat iets kapot is. De olie aan de gele peilstok is niet zwart maar ook niet mooi rood. Een beetje roodbruin als een belege wijn. als hij in de versnelling moet komen kost het ff wat tijd en het gaat gepaard met wat gekreun. Kan dit alleen een te laag oliepeil zijn??
Groet Pieter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2010 21:07 #1287615 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanvullen.

79jvl5 schreef : Kan dit alleen een te laag oliepeil zijn??

Ik zou in ieder geval, om het als mogelijke oorzaak uit te sluiten, aanvullen tot de minimale, maar liever netjes tussen min en max.
In je instructieboekje staat hoe je dat moet doen en dat is met DRAAIENDE motor.Lees de aanwijzingen even door.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2010 21:13 #1287620 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Automaat doet het niet meer na rijden in de lage giering
Bedankt voor de tip ga het morgen eens bekijken.
Vriendelijke groet Pieter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2010 23:08 #1287651 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Flushen
Pieter,
Ik zou de bak gewoon eens flushen of laten flushen. De bak schakelt daarna weer super (mits deze goed is natuurlijk). Let er op dat het oliepeil precies klopt. Met koude olie is dit moeilijk te peilen. Verkeerd oliepeil resulteert in afwijkende schakelmomenten.
De AW30-43 automaten schijnen wel sterk te zijn. Wat er soms kan gebeuren is dat de olieoeler (een pijpje verticaal door je radiateur) door-roest en er koelwater in je ATF olie komt. Dat vindt je automaat ook niet zo fijn. Je kan deze leidingen ook gewoon afkoppelen en dan naar een externe oliekoeler leiden. Als je vaak met aanhanger rijd of in de bergen komt is dit laatste vooral wel een aanrader. Verlengd de levensduur en is beter voor de olie.

Succes ermee,

Thijs

Moderators: Jerry Stam