Bobine

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2010 10:57 #1082766 door V700 register
Bobine is gemaakt door V700 register
De BG is toe aan heftig onderhoud. Zaterdag in Ees wil ik proberen een lijst te maken (met hulp van mensen die wel weten hoe het zit) en volgende week dinsdag gaat dan onze "dorpssmid" het kikipunt linksachter opensnijden, lassen en weer bruikbaar maken.
Van Thieu kreeg ik een lijst van zaken die problemen zouden kunnen veroorzaken (BG raakt boven de 3800 toeren buiten adem, als ik op benzine overschakel speert de tank weer naar voren). Een daarvan is dat de bobine haar langste tijd gehad zou kunnen hebben.
Om even te weten wat een bobine is kwam ik de MIC-800 tegen: Zou dat iets kunnen helpen om het systeem wat krachtiger te maken of toch maar beter de standaard bobine monteren?

Bedankt voor de tips!
JohnPeter ET-MIC800 Volvo S40/V40/850/S70/C70/V70/960/S80 etc.etc. € 89,00         De MSD Blaster Series is bekend om zijn goede prestaties in snelle getunede straatauto's en op de circuits. In navolging van dat succes is de Blaster SS ontwikkeld. De Blaster SS is een E-core bobine, wat een zeer efficient design is als het op het produceren van hoge voltages en dus hoge vonkenergie aankomt. De spoelen produceren 300mA en kunnen tot 48.000 volt aan. De spoelen zijn gegoten in epoxy voor bescherming tegen vibraties en vocht, de behuizing is gemaakt van het gepatenteerde Dupont® Rynite™. De Blaster SS is zeer eenvoudig te monteren op vele Volvo's t/m bouwjaar 1999. Door de compacte vorm past de Blaster SS ook bijna op iedere plek onder de motorkap. Meestal wordt echter de positie van de originele bobine aangehouden. De Blaster SS wordt geleverd met uitgebreid montagemateriaal. Vooral bij getunede motoren waar een constante en krachtige vonk nodig is kan de Blaster SS een duidelijk verbetering geven. Wij adviseren het gebruik van deze Blaster SS in combinatie met Magnecor bougiekabels en Denso Iridium bougies. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2010 11:05 #1287531 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jep
Om te beginnen sluit ik me bij de vraag van JP aan: kun je met een van de vele bobine-alternatieven beter rendement bereiken. Ik ben er al heel wat tegengekomen - elektronische bobines en parallel-dingen. Maar ook hierbij vraag ik me dus af: zijn dit broodjes aap?
Anderszins lijkt het met sterk dat een slechte bobine verschil kan betekenen in prestaties tussen gas en benzine; gas ontbrandt immers niet moeilijker of minder efficient dan benzine.
PS: binnenkort gaat onze Aubergine over de magische 333.333 grens heen. Je kunt een foto verwachten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2010 11:18 #1287532 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oh ja?

jeex schreef : Anderszins lijkt het met sterk dat een slechte bobine verschil kan betekenen in prestaties tussen gas en benzine; gas ontbrandt immers niet moeilijker of minder efficient dan benzine.

Is dat zo? Ik meen toch dat  lpg een hoger RON getal heeft dan benzine, hetgeen volgens mij betekent dat het dus minder makkelijk ontbrandt. In theorie zou het dus kunnen voorkomen dat op benzine het mengsel nog redelijk probleemloos ontbrandt, maar dat dat op lpg gebrekkig gaat. En wat versta je onder "efficient ontbranden"?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2010 11:29 #1287536 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou
Er is een behoorlijk verschil tussen het ontsteken van een benzine-lucht mengsel en een lpg-luchtmengsel.
Alleen al de ontsteekspanning is al hoger op lpg, ook is de snelheid van ontbranden is anders.
Op LPG kun je een heel ander vervroegingskromme gebruiken, maar ter zake.
De bobine's van onze volvo's zijn gewoon erg goed, wanneer gaan die nou kapot, na meer dan 8ton?
Ga er gewoon 1 halen op een sloop of iets dergelijks en hou het geld van zo'n superbobine in de zak.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2010 14:09 #1287549 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verstand genoeg,
maar helaas niet aan de binnenkant van mijn schedeltje; nou ja, niet van autotechniek dan. Andere dingen weer wel..
Die tip van een defecte bobine kreeg ik van Thieu, toen ben ik gaan kijken wat zo'n ding doet (had ik geoed gedacht, dus de kennis neemt toe!) en wat een originele kost. Als een superbob negen tientjes kost zal een volvo-origineel ook wel zo iets zijn en dan is het kiezen tussen het (laten) inbouwen van een gebruikte of een nieuwe niet zo'n heel groot verschil. Gelukkig heb ik daar mijn externe kennisbron voor (in Vaassen) maar ik wil ook af en toe wat leren. Vind ik leuk...
Nu nog uitvinden waar dat ding zit ;)
Overigens vraagt niemand of de verdeler nog wel goed is; dat heeft toch ook invloed op de ontsteking en de sterkte van de vonk? (In 2009 is er een nieuwe gemonteerd, met rotor en meer van dat spul; vonkte ook niet tijdens de bloemenspuit test in juli...)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2010 14:23 #1287553 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic daar

JP Elverding schreef : Nu nog uitvinden waar dat ding zit ;)

Onder de motorkap aan de rechterkant bovenaan tegen het schutbord. Het is een soort ronde bus.

JP Elverding schreef : Overigens vraagt niemand of de verdeler nog wel goed is; dat heeft toch ook invloed op de ontsteking en de sterkte van de vonk? (In 2009 is er een nieuwe gemonteerd, met rotor en meer van dat spul; vonkte ook niet tijdens de bloemenspuit test in juli...)

Hoeveel km heb je sindsdien gereden? Volgens Volvo gaan een verdelerkap en rotor +/- 75.000 km mee.
Als je de verdeler wel weet te vinden kun je gewoon het kabeltje van de verdeler terug volgen, dan kom je de bobine vanzelf tegen :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2010 17:51 #1287580 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gevonden
Had er al zo'n vermoeden van waar het ding zit, en ja hoor.
Ik ga een dezer avonden nogmaals met de bloemenspuit aan de gang; tenzij het regent ;)
Kan niet terugvinden wanneer de verdeler en zo vervangen zijn; puntje voor de komende dagen.
Dank!

Moderators: Jerry Stam