LPG - buitenland

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2010 19:06 #1082653 door V700 register
LPG - buitenland is gemaakt door V700 register
Mede volvisti,

Sinds deze week ben ook ik gezegd met geen G3-installatie. Tanken in NL gaat voortreffelijk, en van de leverende dealer heb ik 2 opdraai-stukken gehad voor bij de tankaansluiting om me ook in het buitenland te kunnen bewegen op deze installatie zonder over te hoeven naar benzine. Deze 2 opzetstukken draai ik vast op de vaste NL-nippel.
Nu wil het toeval dat ik maandag naar Duitsland ga. Weliswaar niet erg ver over de grens, maar genoeg om een tank leeg te rijden. Werkt Duitsland met dezelfde nippel als Nl? Of is dan inderdaad het indraaien van de juiste nippel noodzakelijk? (En zijn er dan nog andere dingen handig om te weten?)

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaring!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2010 19:42 #1286841 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewoon
Gewoon beide nippels vast in de auto leggen. In Duitsland gebruiken ze meestal die nippel met schroefdraad op het stuk met de grootste diameter. Die andere, met die rand aan de binnenomtrek (zonder schroefdraad) is minder gebruikelijk. Heb ze beide in de auto liggen, en dat was toch in Duitsland makkelijk. Aan beide zijden van de LPG zuil hadden ze namelijk andere aansluitingen, en ik stond net bij de nippel die ze verder weinig gebruiken. Waterpomptang bij de hand is makkelijk, net als een poetsdoek. Poetsdoek om onder je aansluiting te leggen (als die onder het achterlicht zit) en daarmee de bumper te beschermen. Die aansluitingen zijn toch redelijk groter dan die in NL en er is weinig ruimte tussen het aangesloten pistool en de bumper die daardoor snel beschadigt als je per ongeluk met het pistool op de bumper stoot bij aan/af koppelen. Waterpomptang is handig als je per ongeluk je verloopstuk wat te stijf hebt vastgedraaid. Op zich is handvast genoeg. Werkwijze (voor de meest voorkomende aansluiting in Duitsland): Dop eraf, nippel erop schroeven, pistool erop schroeven, handle inknijpen en laten vergrendelen/vastzetten en dan op de knop op de zuil drukken en ingedrukt houden tot de tank vol zit. Alsie vol is knop loslaten, handle op pistool inknijpen om te ontgrendelen, pistool eraf schroeven, nippel eraf, dop erop. Bij die andere aansluiting hoef je het pistool niet op de nippel te schroeven, werkwijze is verder gelijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2010 19:42 #1286842 door V700 register

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2010 21:37 #1286854 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic http://www.gas-tankstellen.de
www.gas-tankstellen.de
Hier nog een handig hulpmiddel voor autogasrijders in Duitsland.
De tankstations zitten nog al eens daar waar je het niet zoekt.
Als je een Tom Tom hebt is de POI-download erg handig.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2010 21:42 #1286858 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic website
De website die Jan aangeeft gebruik ik ook al enige jaren voor vakanties in Duitsland. Helaas hebben we nu wel één keer gehad dat het tankstation niet meer bestond. Je kunt zoeken op plaats, bundesland en snelweg.
Waar kun je die LPG POI's (gratis) downloaden ? Heb hier en daar wel gekeken maar zag alleen betaalde sites.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2010 21:57 #1286859 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor de reacties. Ik ga
Dank voor de reacties. Ik ga niet extreem veel moeite doen om te zoeken aldaar, daar heb ik de voorbereidingstijd ook niet meer voor, maar zal voor het geval ik een LPG-pomp tegenkom beide nippels meenmen. In feite is het dus niet meer dan even kijken welke aansluiting er op het pistool zit, de nippel monteren, pistool erop en tanken maar. Aangezien handvast vast genoeg is en ik geen bodybuilder ben zal ik de tank niet nodig hebben, maar je weet 't inderdaad nooit. En anders... ach, dan maar even met hangende dop doorrijden tot ik tijd heb om hem op het gemak los te draaien.

Wat ik me afvroeg, gewoon uit leek-oogpunt: zit de NL-nippel dan niet simpelweg in de weg, zijn in feite 2 nippels waar ie doorheen moet?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2010 22:01 #1286862 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tang
Het meestgebruikte pistool in Duitsland vergrendelt alleen als het strak genoeg op de verloopnippel zit. Zit je verloopnippel niet vast genoeg dan draait deze mee als je het pistool erop schroeft. In de 10-20x in Duitsland getankt heb, had ik 2x de tang nodig gehad.Je schroeft die verloopnippel op de binnendraad in de NL nippel. Het NL'se pistool "haakt" om 2 pennetjes die aan de buitenomtrek uitsteken. Er zit elkaar niets in de weg dus. Ook passen de verloopnippels prima in de "verzonken" aansluiting waar die dop in zit als je niet tankt. De feitelijke afsluiter (kogel voor een gaatje) zit binnenin je NL nippel, die verloopnippels hebben geen afsluiter en fungeren gewoon als "pijpje" waar toevallig de ene kant op de NL nippel past en de andere kant op een pistool. Je kunt er ook gewoon doorheen kijken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2010 22:15 #1286864 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hangend?

davidvdheiden schreef : En anders... ach, dan maar even met hangende dop doorrijden tot ik tijd heb om hem op het gemak los te draaien.

Ja, dat is dus eigenlijk het punt niet.Het punt is, dat ook Luxemburg buitendraad op de vulnippel nodig heeft om het pistool te kunnen aanschroeven.De verloopnippel dacht ik er stevig opgezet te hebben, maar bij het verwijderen van het vulpistool, ging het verloopstuk mee.
Overigens is dat best wel link, want dan zit het pistool nog in vergrendelde toestand.Als je een koud blikje wil, hoef je enkel maar te mikken en op de knop te drukken, maar goed.
Wat ik wil zeggen, is dat je je verloopnippel kwijt bent, in de meeste gevallen, omdat de nippel wel de auto wil loslaten, maar niet het vulpistool, althans, dat is helaas mijn ervaring geweest dit jaar, bij de enige LPG pomp in mijn hele vakantie, in Lux.
In Luxemburg hebben ze trouwens ook LPG-pompen met een normale nederlandse bajonet aansluiting......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2010 23:29 #1286871 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank voor de heldere
dank voor de heldere uitleg!

Ik mag door het Duitse heen, en mijn ervaringen tot nu toe zijn daar prima maar niet dusdanig dat ik er een bajonetaansluiting verwacht... 

Moderators: Jerry Stam