Hoe het vacuüm en de rembekrachtiger te controleren/testen? (benzine)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Na vele maanden ben ik er nog steeds niet uit wat ik met mijn rembekrachtiger moet.
Het probleem:
Vaak een zwaar pedaal of een weerstand bij de eerste keer indrukken. Wordt het pedaal snel ingetrapt, dan gaat het vaak nog wel soepel. Bij veel 'licht' remmen werkt het pedaal vaak moeizaam. Bij heel hard remmen (noodstop) wil 'halverwege' de bekrachtiging nog wel eens wegvallen, waarna die bekrachtiging weer 'opgepakt' lijkt te worden als je doortrapt. Er lijkt een sissend geluid bij de bekrachtiger vandaan te komen.
De auto:
Volvo 740 GLT (B234F zonder ABS)
Tot nu toe:
Ik heb 2 originele ventielen (er zaten er 2 op de slang?!) en een dubieuze slang vervangen door een nieuwer, goed ventiel met slang. Dat leek wat te helpen, maar na enige tijd waren de oude problemen weer grotendeels terug. Vandaag heb ik ducttape gewonden om de rand tussen de hoofdremcilinder en rembekrachtiger. Dat lijkt wederom iets te helpen, maar nog steeds voelt het niet helemaal goed.
Ik dacht een vervangende bekrachtiger te hebben, maar die blijkt toch de verkeerde maat te hebben (waarschijnlijk uit een 960?).
Heel veel mensen (en een gevoel) zeggen mij dat het erg onwaarschijnlijk is dat er daadwerkelijk iets met de bekrachtiger mis is. Van buiten ziet deze er ook net uit en hij is niet continue 'lek'. Van tijd tot tijd werkt alles. Bij een scheur in het membraan zou het geheel veel minder bedrijfszeker moeten zijn.
Ik zoek:
Een oplossing! Hoort er bijvoorbeeld een rubber of pakking tussen de hoofdremcilinder en bekrachtiger? Wat is de beste manier om een lek op te sporen? Het testen van de bekrachtiger heeft op dit moment geen prioriteit, het vinden van wat 'sist' wel.
(05-09-2010) UPDATE: Eindelijk het zooitje eens uit elkaar gehaald (hoofdremcilinder, rembekrachtiger) en tot de conclusie gekomen dat de bekrachtiger hardstikke lek was. Niet een kapot membraan (voorzover te zien), maar een volledig doorgerot middenstuk. Waar de hoofdremcilinder gemonteerd was alles weggeroest/gerot. Vervanger gemonteerd, nu rijdt 'ie weer als een droom. Enkel het stationair-toerental is nog niet helemaal zo constant/hoog als ik zou willen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Als je eens goed aan die vacuumslang zuigt zal je merken dat er eigenlijk geen vacuum ontstaat. M.a.w. je kan blijven zuigen. Een goede rembekrachtiger houdt vacuum tot zeker een week later. De jouwe is dus kapot. Niet meer mee knutselen maar een andere zoeken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
 Alwood schreef : Heel veel mensen (en een gevoel) zeggen mij dat het erg onwaarschijnlijk is dat er daadwerkelijk iets met de bekrachtiger mis is. Van buiten ziet deze er ook net uit en hij is niet continue 'lek'. Van tijd tot tijd werkt alles. Bij een scheur in het membraan zou het geheel veel minder bedrijfszeker moeten zijn.
Ik zoek:
Een oplossing! Hoort er bijvoorbeeld een rubber of pakking tussen de hoofdremcilinder en bekrachtiger? Wat is de beste manier om een lek op te sporen? Het testen van de bekrachtiger heeft op dit moment geen prioriteit, het vinden van wat 'sist' wel.
Heb er ook een paar manden mee gereden, maar opeens gaat ie dan toch echt een keer stuk en dan gaat je auto gewoon rechtdoor ...............Ik heb er achteraf te lang mee gewacht, denk ik, maar is een klusje van niks.Sissen zit volgens mij in de grijze balg met vulschuim, die na verloop van tij d broos word of zo.Er zit overigens nergen een pakking tussen.Gewoon de juiste booster vinden, 6 moertjes en een borgclip, thats it.Als je de juiste hebt, wil ik hem ook wel voor je vervangen, omgeving Den Bosch
Deze gezien: <a href="/node/34010">Rembooster vervangen, blijkt niet zo moeilijk.</a> ???<a href="/node/34010"></a>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Baseman schreef : Heb er ook een paar manden mee gereden, maar opeens gaat ie dan toch echt een keer stuk en dan gaat je auto gewoon rechtdoor ...............
Ik heb er achteraf te lang mee gewacht, denk ik, maar is een klusje van niks.Sissen zit volgens mij in de grijze balg met vulschuim, die na verloop van tij d broos word of zo.Er zit overigens nergen een pakking tussen.Gewoon de juiste booster vinden, 6 moertjes en een borgclip, thats it.Als je de juiste hebt, wil ik hem ook wel voor je vervangen, omgeving Den Bosch
Deze gezien: <a href="/node/34010">Rembooster vervangen, blijkt niet zo moeilijk.</a> ???<a href="/node/34010"></a>
Leuk verhaal! Geeft inderdaad wel hoop voor het vervangen. Het probleem zit hem bij mij nu alleen ook in het zoeken van een vervanger. De vervanger die ik heb blijkt een verkeerd bouten-patroon te hebben aan de schutbord-zijde. Een nieuwe heb ik nog nergens kunnen vinden. Het liefst vind ik alsnog een nieuwe, omdat ik ook nog wel een tijd met deze auto wil gaan rijden. Mocht ik gaan proberen een 8" Bendix te monteren dan vrees ik wel voor de ingreep omdat de hoofdremcilinder dan een stuk naarvoren verplaatst moet worden en dat mogelijk in de knoei komt met het inlaatspruitstuk.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Ik heb een tijdje geleden een 940 GLE 16V[B234F] sloper gekocht.
Voor zover ik weet remde die goed.
Als je interesse hebt stuur maar een PB.
Is wel MET ABS.Maar dat maakt volgens mij voor de rembekrachtiger weinig uit.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
-De motor even laten draaien (als alles goed werkt is een paar seconden voldoende), motor uitzetten.
-Je rempedaal een aantal keren intrappen en vasthouden. (uitleg: je pedaaldruk wordt bij elke keer trappen hoger omdat het vacuum uit de bekrachtiger opgebruikt wordt)
-De motor opnieuw starten terwijl je je pedaal nog steeds vasthoudt. Nu moet het pedaal nog een stukje zakken tgv het opnieuw opbouwen van het vacuum.
-Als je de volgende ochtend bij stap 2 begint en je hebt niet meteen na de eerste maal intrappen een keihard pedaal, werkt je bekrachtiger in ieder geval perfect.

Let wel op! Als bij een goed werkende bekrachtiger tijdens het draaien van de motor de pedaaldruk aanzienlijk meer wordt na herhaaldelijk intrappen, zit er lucht in het systeem! En dat moet je asap oplossen!
Suc6
- V700 register
- Nieuw lid
-
zo heb ik een rembekrachtigingstrommel van een 940 angepast voor een 740.
de basistrommel is gelijk.
puzzel ze ! Rolf
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vandaag weer gereden overigens en remmen lijkt toch een beste invloed te hebben op het motortoerental. Zelfs tot zo ver dat hij op een gegeven moment het stationair-toerental naar 1500tpm zette. Heb ik twee maanden terug ook eens gehad, lijkt op noodloop of iets dergelijks, motor functioneert dan eigenlijk alleen nog tussen de 1500 en 2500tpm.