Airco werkt niet naar behoren 940 B230FK (Niet origineel Volvo)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2010 21:12 #1082474
door V700 register
Airco werkt niet naar behoren 940 B230FK (Niet origineel Volvo) is gemaakt door V700 register
Hallo,

aangezien mijn vorige probleem snel was opgelost via dit forum (powerstage defect), wil ik jullie mijn volgende probleempje eens voorleggen.
Sinds ik de auto kocht 4 jaar geleden is het zo dat als ik de airco (geen climate controll) inschakel, de lucht wel iets gekoeld wordt maar niet zoals het hoort. Wel werkt het ontvochtigen behoorlijk goed, als ik de airco inschakel dan komt er na verloop van tijd behoorlijk wat water aan de onderkant uit. De koelvloeistof is vorig jaar bijgevuld en alles is op lekdichtheid gecontroleerd. Enkele graden koelen doet hij wel maar ik heb begrepen dat je makelijk op behaaglijke temperaturen moet kunnen komen.
Concrete vragen:

Wat kan ik zelf aan de werking van de airco controleren? (Ik ben redelijk elektrisch en electronisch onderlegd)
Heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt?

Met vriendelijke groet,

Erik Ackermans

aangezien mijn vorige probleem snel was opgelost via dit forum (powerstage defect), wil ik jullie mijn volgende probleempje eens voorleggen.
Sinds ik de auto kocht 4 jaar geleden is het zo dat als ik de airco (geen climate controll) inschakel, de lucht wel iets gekoeld wordt maar niet zoals het hoort. Wel werkt het ontvochtigen behoorlijk goed, als ik de airco inschakel dan komt er na verloop van tijd behoorlijk wat water aan de onderkant uit. De koelvloeistof is vorig jaar bijgevuld en alles is op lekdichtheid gecontroleerd. Enkele graden koelen doet hij wel maar ik heb begrepen dat je makelijk op behaaglijke temperaturen moet kunnen komen.
Concrete vragen:

Wat kan ik zelf aan de werking van de airco controleren? (Ik ben redelijk elektrisch en electronisch onderlegd)
Heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt?

Met vriendelijke groet,

Erik Ackermans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2010 22:41 #1285629
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt
Klinkt in mijn oren dat je toch wat Freon te kort komt.
Te weinig druk in systeem hebt.
Laat ze eens kijken hoeveel druk je nog hebt.
Te weinig druk in systeem hebt.
Laat ze eens kijken hoeveel druk je nog hebt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2010 23:26 #1285641
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eenvoudige test om te kijken
Eenvoudige test om te kijken of het probleem in de airco zit of in het ventilatiesysteem is om tijdens de werking van de airco de motorkap open te doen en aan de leidingen voelen. Is de leiding goed koud en binnen weinig koude dan zit het probleem in de luchtregeling.
Bij een deltamill systeem is de luchtstroming aanzienlijk minder omdat de verdamper later in het systeem is ingebouwd en deze de luchttoevoer beperkt.
Groet,
Paul
Bij een deltamill systeem is de luchtstroming aanzienlijk minder omdat de verdamper later in het systeem is ingebouwd en deze de luchttoevoer beperkt.
Groet,
Paul
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2010 00:10 #1285645
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Frits,
dacht ik
Hallo Frits,

dacht ik vorig jaar ook. Echter, de werking van de airco was voor het bijvullen (ze vertelden me dat hij niet leeg was) hetzelfde als na het bijvullen.
Toch bedankt voor het meedenken.

groeten,

Erik

dacht ik vorig jaar ook. Echter, de werking van de airco was voor het bijvullen (ze vertelden me dat hij niet leeg was) hetzelfde als na het bijvullen.
Toch bedankt voor het meedenken.

groeten,

Erik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2010 00:11 #1285646
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Paul,
ga ik morgen
Hallo Paul,

ga ik morgen meteen controleren. Ik hou je op de hoogte.
Alvast bedankt,

groeten,

Erik

ga ik morgen meteen controleren. Ik hou je op de hoogte.
Alvast bedankt,

groeten,

Erik
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2010 08:22 #1285652
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic test airco
- ventilatie op middenstand, draaiknop naar links
- fan vol aan
- alle ventilatie roosters open
- temperatuurmeter in opening midden op het dashboard hangen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2010 11:46 #1285666
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vies
achter je dashboard kastje zitten de kachelmotor en het ventilatie systeem. Tussen de kachelmotor (rechts, ronde pot) en het ventilatieverdeelhuis (links, grote witte bak) zit meestal de aircoradiator gemonteerd. Deze kan vies/vervuild zijn waardoor de koude nauwelijks wordt afgegeven aan de langsstromende lucht. Onlnags is op het forum beschreven he je deze schoon kunt maken. Water onder de auto is meestal condenswater van de airco dat via de afvoerbuisjes in de de rechterkokerbalk uitmondt. (bij mijn auto in ieder geval wel, ik heb een Deltamill, ook achteraf inbouw)
Het kan ook zijn dat er warme lucht bijgemengd wordt via je kachel. Heb ik ook eens gehad toen de warm/koud schuif los zat. Kan de airco koelen tot ie (letterlijk) een ons weegt maar de warme lucht verdijft de koude.
Mijn Deltamill is onlangs gevuld en uit de middelste monding blaast ie ong 6 graden bij warm weer.
succes
Het kan ook zijn dat er warme lucht bijgemengd wordt via je kachel. Heb ik ook eens gehad toen de warm/koud schuif los zat. Kan de airco koelen tot ie (letterlijk) een ons weegt maar de warme lucht verdijft de koude.
Mijn Deltamill is onlangs gevuld en uit de middelste monding blaast ie ong 6 graden bij warm weer.
succes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2010 17:38 #1285686
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo,
ook ik heb een
Hallo,

ook ik heb een Deltamill en zal alles eens openmaken om te controleren.

dank voor het meedenken.

gr,

Erik

ook ik heb een Deltamill en zal alles eens openmaken om te controleren.

dank voor het meedenken.

gr,

Erik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-08-2010 21:22 #1285859
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb al wat verder gekeken.
Hallo,
ik heb inmiddels geconstateerd dat de pomp loopt als ik de AC inschakel. De ingaande leiding is best wel koud en nat van condens.
Ik heb de weerstand uit het huis verwijderd van de koeler (bijrijder zijde rechtsboven in de hoek) maar er zat helemaal niets in. De koeler produceert behoorlijk wat water. Ik heb tijdelijk het handschoen vak verwijderd. Daar zit een draai potmeter gemonteerd, iemand enig idee wat je daarmee instelt. Verder hoor ik tijdens het rijden om de zoveel tijd een klikje bij de koeler.
gr,
Erik
ik heb inmiddels geconstateerd dat de pomp loopt als ik de AC inschakel. De ingaande leiding is best wel koud en nat van condens.
Ik heb de weerstand uit het huis verwijderd van de koeler (bijrijder zijde rechtsboven in de hoek) maar er zat helemaal niets in. De koeler produceert behoorlijk wat water. Ik heb tijdelijk het handschoen vak verwijderd. Daar zit een draai potmeter gemonteerd, iemand enig idee wat je daarmee instelt. Verder hoor ik tijdens het rijden om de zoveel tijd een klikje bij de koeler.
gr,
Erik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-08-2010 21:23 #1285860
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic weerstand
wat bedoel je met "de weerstand" ?
Moderators: Jerry Stam