recirculatie klep airco Delta Mill

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2010 19:54 #1082378 door V700 register
recirculatie klep airco Delta Mill is gemaakt door V700 register
Hoi, 
Mijn huidige 940 (3rde) heb ik al weer enige jaren en deze heeft een airco van Delta Mill. 2 knopjes op de plaats ven een schakelaar.
Voldoet maar........... Sinds enige tijd komt er een ratelend geluid onder het dashboard vandaan onder het dashboardkastje.
De recirculatieklep. Als je de recirculatieknop indrukt stopt het geratel, echter je krijgt dan bijna geen buitenlucht. Weet iemand welke stekker
op de airco unit verwijderd moet worden om de klep uit te schakelen? Heb het al geprobeerd op te lossen met de schakelaar maar dat
werkt niet. Als iemand wat weet alvast bedankt
 Cleem 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Jaap van der Dussen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2010 15:51 #1285924 door Jan Jaap van der Dussen
Beantwoord door Jan Jaap van der Dussen in topic Ratelend geluid
Hoi Cleem,
Zou het niet zo kunnen zijn dat er bladerentroep in je kachelmotor of kachelhuis zit ? Lijkt mij logischer dan een ratelende recirculatieklep. Ik zou zeggen haal de kachelweerstand er eens uit en je paravent eraf en zuig de heleboel eens goed schoon. Zit het gaas onder je paravent (bij de luchtinlaat tussen je ruitenwissers) nog wel goed vast ?
Mijn kachelmotor deed helemaal niets meer en bij mee bleek er ook aardig wat "tabak" in het kachel huis te zitten toen ik de kachelweerstand eruit haalde om hem te repareren.
Gr.
Jan Jaap 

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2010 08:38 #1285997 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic trek-duw mechanisme obstructie
De klep wordt bedient door een magneetspoel, met trek en duw kracht. Wanneer je het dashboardkastje verwijderd hebt, zie je rechtsbovenachter het klepmechanisme.
De klep kun je ook met de hand bedienen. Met contact uit blijft de klep ook in de veranderde stand staan, door traagheid in het mechanisme. 
Tijdens de beweging hoor je en voel je een beetje ratelend geluid. Soms zit er wat in de weg en komt de beweging niet helemaal aan het eind. Dan zal het mechanisme blijven ratelen.
De klep zit bovenin de luchtschacht vanaf paravent naar beneden het kachelhuis in richting blower.
De klep staat open wanneer je de handel van je af duwt. De klep opent naar beneden, eventuele rommel erop zal ook naar beneden vallen.
Beweging van de klep wordt gedaan door de stroom om te draaien met behulp van 4 relais die op het kachelhuis zijn gemonteerd. 2  verbreek-relais en 2 maak-relais.
Schakeling:
  • de plus(contact aan) gaat via een verbreek relais naar draad 1 van de spoel, en via een maakrelais naar draad 2 van de spoel.
  • de aarde gaat via een verbreekrelais naar draad 2 van de spoel en via een maakrelais naar draad 1 van de spoel.
  • Alle 4 relais worden door de schakelaaar met een plus bedient en schakelen de 4 relais tegelijkertijd om, waardoor de stroomrichting is omgedraaid.
Je klep ratelt met schakelaar uit. De klep behoort dan helemaal open te staan. Schakeldraad loskoppelen helpt dan niet. 
Ik heb me wel eens verbaasd dat er door wat late reactie van een van de relais geen kortsluiting optreedt.
Op de plus draad zit een draadzekering, deze is er bij mij in de loop van 10 jaar maar 2 keer uit gegaan.
Met een beetje morrelen aan de klep bediening en zorgen dat de bediening weer helemaal vrij loopt los je denk ik het probleem op.
Lukt dat niet dan haal je de draadzekering eruit en zet de klep open. 
Het mechanisme is vrij robuust, ik heb het nooit stuk kunnen krijgen en het is al bijna 25 jaar oud.

Moderators: Jerry Stam