Kachelradiator spoelen met een ECC
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2010 19:56 #1082261
door V700 register
Kachelradiator spoelen met een ECC is gemaakt door V700 register
Een tijdje terug had ik mijn kachelradiator doorgespoeld, dacht ik. De slangen losgenomen en de tuinslang erop. Alleen beetje dom, niet eraan gedacht dat ik een ECC heb, dus geen mechanische kachelkraan. Dus heel hoogstwaarschijnlijk is het water alleen maar door de aan en afvoertbuies gestroomd en niet door de radiator zelf. Morgen ga ik de waterpomp vervangen en ook een mooiere (lekvrije) radiateur plaatsen, dus ik denk ik ga het nog een keer doen maar dan goed. Als ik nu het systeem op contact zet (gaat de kachelventilator ook lopen) en ik zet de verwarming op de hoogste stand, gaat dan de kraan (klep) naar de kachelradiator wel open? Of zit er ook nog iets thermisch tussen dat ie pas opengaat als het water ook warm is? Alvast veel dank voor jullie meedenken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2010 20:30 #1284440
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vacuumklep
Volgens mij wordt de toevoer van koelwater geregeld met vacuum, weet niet of dat werkt zonder lopende motor. Als de motor loopt heb je geen vacuum uit het inlaatspruitstuk. Misschien zit er nog een soort vacuumtank tussen maar dat durf ik niet te zeggen. Misschien die klep er tussen uit halen, voor en na het spoelen ? WC eend schijnt trouwens goed te werken om het systeem schoon te maken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2010 20:37 #1284441
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic beide kachelslangen los, en
beide kachelslangen los, en er een nachtje wc eend in laten weken (dan wel de echte blauwe eend). Volgende dag eend eruit spoelen en vers koelwater in , en hoppa lekker warm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2010 21:00 #1284443
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja duh,
Duh, als die klep naar de radiator niet open gaat dan wil die WC eend er ook niet in. Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om die klep op te zoeken en/of die kachelradiator te demonteren, dan moet er van alles aan interieurbeplating aan de bestuurderskant los toch? Hij (die radiator) wordt ook wel goed warm, ik wilde hem alleen nu nog eens goed spoelen om te vermijden dat er dadelijk rommel in de nieuwe KVS komt. @Henk: die vaccumslangetjes zitten inderdaad op het spruitstuk. Nu je het zegt, als de turbo echt gaat werken dan merk je ook dat de ventilator wegvalt. Ik kan wel gewoon aan dat slangetje lurken dan maak ik ook een vacuum. Morgen verder...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2010 21:03 #1284444
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tip
Zou de tip van Jan-Geert opvolgen. Gewoon 2 slangetjes los en spoelen maar. Veel makkelijker. Denk dat je aan die slang kunt zuigen tot je blauw ziet maar dat je die klep nauwelijks open krijgt. Je zuigt niet zomaar even -0.2 bar oid.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2010 21:14 #1284446
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sorry ik snap het niet
Sorry heren, ik snap het niet. Ik kan beide slangen die naar de kachelradiator lopen in de motorruimte losnemen. Ik maak ze dan los op het punt waar ze het brandschot ingaan. Zodat ik daar dan de waterslang op kan zetten. Maar pomp ik het water dan rechtstreeks in die kachelradiator? Ik dacht dus dat er nog een klep (kraan) tussen zat, aan de kant van de bestuurder. Of zit die klep ook in de motorruimte? In dat geval heb ik dus al goed gespoeld. Alvast dank voor je antwoord, ik krijg er dorst van...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2010 21:15 #1284447
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens
Volgens mij zit die klep in de motorruimte.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-08-2010 13:36 #1284492
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt de klep zit in de motorruimte
Heren excuses voor mijn onnozelheid. De klep zit inderdaad in de motorruimte, in de slang voordat die het brandschot ingaat. Dus ik had de kachelradiator de vorige keer toch goed doorgespoeld. Als ik het toch nog koud krijg van de winter dan zal ik de echte WC eend erop loslaten
Voorlopig is het wel mooi zo. Groeten Maarten
Moderators: Jerry Stam