Lager gejank onder kap, distributie?

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-07-2010 15:44 #1082112 door Gerben Mol
Lager gejank onder kap, distributie? is gemaakt door Gerben Mol
Hallo Volvisti,
Al enkele dagen bemerk ik bij een koude motor een lagerachtig gejank onder de kap vandaan.
Geluid komt van voor van de motor vandaan, het is niet het druklager van de koppeling.Het gaat met de toeren mee. koppeling in of niet maakt niets uit.
Hoe warmer de motor, hoe meer het geluid vervaagt, is de motor op temperatuur is het geluid verdwenen.
Het is een beetje moeilijk het geluid exact te lokaliseren, maar het lijkt vanaf het distributiegebeuren te komen.
De distributieriem, de riem die de stabilisators aandrijft en ALLE lagers zijn op de sleuteldag in Schmid Gemert in Maart vervangen.400 euro prijskaartje voor alleen de onderdelen.
Dat zit er nu ongveer 8000KM en 3 , 4 maand op.
Kan het daar een lager van zijn? ik zit niet te wachten op 16 kromme kleppen.
Ik vroeg me trouwens ook af of het de waterpomp kon zijn, incombinatie met mijn andere problemen : <a href="/node/33561"> www.volvo700vereniging.nl/node/33561 Deze is namelijk ook NIET vervangen bij het vervangen van de distributie.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2010 16:18 #1283483 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic lagerachtig gejank
Gerben, misschien een domme opmerking maar kan het niet gewoon je V-snaar zijn die niet strak genoeg staat? Waterpomp maakt niet zo'n geluid. Succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2010 17:22 #1283488 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik denk dat het ook 1 van je
ik denk dat het ook 1 van je snaren is en dan verdenk ik de V-snaar van je stuurbekrachtiging's pomp deze moet wel redelijk strak staan anders begint die te piepen tenminste dat doet hij bij mij, helemaal als het gebeuren nog koud is en af en toe als het hij stationair draait en het vochtig weer is.

Als het een lager is moet je dat duidelijk kunnen horen door een aanlopend schrapent geluid, hoge piep toon is een V-snaar, je dis riem als die begint te piepen zou ik je motor heel snel uit doen maar dan ben je al te laat,
Suc6 met het oplossen mocht je vragen hebben ben dicht bij (emmeloord)

Greetz Tom, 

• John Dutman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2010 18:14 #1283491 door John Dutman
Beantwoord door John Dutman in topic Dynamo
Bij was het de dynamo die aan het overlijden was, precies dezelfde symptomen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2010 18:49 #1283493 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic jankend geluid
Een jaar geleden had ik ook een irritant jankend geluid uit het motorcompartiment van mijn 965. Met name bij koude motor. Dit werd  na verloop van tijd minder. Nu ben ik niet gezegend met echt technisch inzicht, maar mijn garageman hileld het op een versleten stuurbekrachtigingpomp. Hij heeft deze vervangen, en weg was het jankend geluid. Die pomp kostte 330 euro. Montagekosten vielen wel mee.
&#160;
Hart.groet Hans Kakes
&#160;
&#160;

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-07-2010 22:34 #1283519 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Geluid
Hallo Volvisti,
Bedankt voor de tips.
Het zijn alleen de snaren NIET.
Sturen heeft geen enkel effect op het geproduceerde geluid, ook MAX uitslag terwijl je stil staat doet niets [ja de pomp begint dan zelf herrie te maken, maar de snaar blijft stil] Snaar ziet er ook nog goed uit en staat correct strak.
Snaar van de dynamo is ook nog goed en staat ook strak.Denk ook niet dat die jankt.
Pomp is het zelf ook niet.
Dat het de dynamo zelf is zou best wel eens kunnen, het geluid lijkt daar inderdaad ook wel vandaan te komen.Het is echt een schrapend/schurend lager achtig geluid, geen hoog gejank.
Groeten,Gerben

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2010 23:00 #1283522 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Ouderwets met schroevendraaier
Nu moet er wel bij opletten, maar als je op de ouderwetse manier met de schroevendraaier "luistert" op de dynamo, hoor je het dan ook ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2010 09:48 #1283532 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic testje
Hallo
Gewoon snaren eraf en auto starten!
Daarna 1 voor 1 erop en voila je weet het!

Groet Chris

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-08-2010 14:44 #1283539 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Geluid verdwenen?

scaniar164 schreef : Gewoon snaren eraf en auto starten!Daarna 1 voor 1 erop en voila je weet het!

<div class="content">Dat had ik ook al bedacht, en dus vandaag ook uitgevoerd!
Bij het loshalen van de riem van de dynamo was het geluid verdwenen.Met de hand de dynamo zelf draaien merkte ik niets merkwaardigs, gaat gewoon goed en soepel en zonder vreemde geluiden.
Riem er weer op, en geluid is nog steeds verdwenen. Riem dit keer wel wat losser erop gezet.
Geluid is niet meer teruggekomen.
Bizar, misschien dat de riem wat te strak was gezet bij de DB riem wissel ?
Groeten,Gerben</div>

Moderators: Jerry Stam