versnellingsprobleem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2010 18:31 #1282974 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dacht ik al.

wp001 schreef :

Baseman schreef : Want?

Ik heb  er nog wel een paar!

Dat dacht ik al, maar dan kun  je dat er toch beter neerzetten, in plaats van een 'cryptogrammetje'....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2010 18:51 #1282976 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Verstaander

Baseman schreef :

wp001 schreef :

Baseman schreef : Want?

Ik heb  er nog wel een paar!

Dat dacht ik al, maar dan kun  je dat er toch beter neerzetten, in plaats van een 'cryptogrammetje'....

Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig!,Bas

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2010 19:06 #1282978 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vast lassen

wp001 schreef :

Chilm schreef : Open maken en vast lassen die ring, klaar.

Kun je wat meer info geven?
Hoeveel ringen heb je al gelast?
De synchromesh-ringen zijn van brons. Ooit brons gelast? Weet je de functie van die synchromesh-ringen?
Hoe gaat het schakelen daarna in de derde?

@ Timen en Bas: <a href=" www.turbobricks.org/forums/showthread.php?t=94325 " target="_blank">HIER staat het beschreven, onderin het draadje met foto's en uitleg er bij, toevallig had Woes dit ook al geplaatst. Het stukje begint bij: "Reinforcing the internals of the M90". Overigens helemaal een heel interessante "thread".

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2010 20:23 #1282996 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Eitje
Hallo Volvisti

wp001 schreef :

Baseman schreef : Dat dacht ik al, maar dan kun  je dat er toch beter neerzetten, in plaats van een 'cryptogrammetje'....

Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig!,Bas

Ik vond hem best te begrijpen.
groetjes
Mathy    (die het, gezien de funktie van de synchromeshringen, ook niet zo'n geweldig idee vind om die vast te lassen)

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2010 23:46 #1283035 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic aplomp

Chilm schreef :

wp001 schreef :

Chilm schreef : Open maken en vast lassen die ring, klaar.

Kun je wat meer info geven?
Hoeveel ringen heb je al gelast?
De synchromesh-ringen zijn van brons. Ooit brons gelast? Weet je de functie van die synchromesh-ringen?
Hoe gaat het schakelen daarna in de derde?

@ Timen en Bas: <a href=" www.turbobricks.org/forums/showthread.php?t=94325 " target="_blank">HIER staat het beschreven, onderin het draadje met foto's en uitleg er bij, toevallig had Woes dit ook al geplaatst. Het stukje begint bij: "Reinforcing the internals of the M90". Overigens helemaal een heel interessante "thread".

Je deed het voorkomen of je dit al TIG keer vastgelast hebt door met veel aplomp te stellen: open maken en lassen die ring.. Trouwens ken je iemand die het probleem zo opgelost heeft?
Het is een mooi artikel maar of je met deze gegevens het probleem oplost betwijfel ik ten zeerste. Bovendien lees ik onvoldoende hoe dat lasproces en het lassen zelf moet worden uitgevoerd.
Ik zou voor een andere bak gaan. De bak moet er toch al af ook als je wilt  lassen. Zelf heb ik wel eens een bak inwendig omgewisseld omdat het bellhouse niet geschikt was voor de betreffende motor. Nu ben ik natuurlijk niet zo´n monteur maar ik pieker er niet meer over om ooit zo´n bak weer te modificeren. Voor ± 250€ heb je een andere M90, dat lijkt mij toch een wat begaanbaardere weg.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2010 11:47 #1283064 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Commissie klemtonen

wp001 schreef :  Nu ben ik natuurlijk niet zo´n monteur maar ik pieker er niet meer over om ooit zo´n bak weer te modificeren.

Haha, Timen waar ligt hier de klemtoon? Op "zo'n" als in: "ik ben niet zo een soort monteur die dat soort bakken modificeert" of op "monteur" als in: "ik ben niet zo een goede monteur in het algemeen"........over dat eerste doe ik geen uitspraak, echter in het tweede geval matig ik mij aan het met je oneens te zijn.....haha....ben altijd wel tevreden met het resultaat na een reparatie aan mijn auto's bij jou, en volgens mij zijn anderen dat ook wel....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2010 14:19 #1283196 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic  Timen......kun je aangeven
 Timen......kun je aangeven of je een je een M90L met aluminium huis hebt? En zo ja , de prijs?
svp bellen naar 06-53332852
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2010 13:23 #1283537 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probleem is opgelost....
weet ik uit ervaring....  
Na een babbeltje met Timen over het wel of niet kunnen lassen van bronzen ringen, kwam ik op de commentaarlijsten deze foto tegen:
www.pbase.com/capnbondo/image/83650105
Daarop kun je zien dat het lassen hoogst waarschinlijk met een  MIG of TIG app is gedaan. Dat betekent dat de ring niet van brons kan zijn volgens mij. (Correct me if I'm wrong) 
 Maar..ik wil eigenlijk een ander balletje opgooien.
Als je oud genoeg bent én in dienst bent geweest,  én toevallig je vrachtwagenrijbewijs al had of ter plekke hebt gehaald én de mazzel had om in een YA126, YA314 of YA328 (er staat toevallig een YA328 te koop op MP) te mogen rijden, dan weet je wat dubbelklutsen is. Heeft iemand dat wel eens geprobeerd met een defecte M90? Voor diegene die toevallig dat voorrecht niet hebben gehad: Dit waren vrachtwagens met een enorm lange versnellingspook, zonder synchromesh ringen in de bak. Dat betekende dat je de primaire as en de secundaire as (waar het tandwiel op zat die je wilde schakelen) moest synchroniseren door bij opschakelen de koppeling in te trappen en de bak in zijn vrij te zetten, koppeling op laten komen en nogmaals intrappen (het zgn dubbelklutsen)  en dan van zijn vrij naar de volgende versnelling te schakelen. Terug schakelen was nog leuker, want dan geef je vlak voordat je de pook van zijn vrij naar de onderliggende versnelling terug kon schakelen, een dot gas. Dit heet dan ook tussengas geven, tijdens dit proces duw je lichtjes tegen de pook en bij het voorbijkomen van het juiste toerental, gleed de pook in de lagere versnelling. Let wel: zonder te kraken!! 
Ik heb ooit een Capri gehad waarvan de synchro's tussen 2-3 en 3-4 op de e.o.a. duistere manier hun tanden zijn kwijtgeraakt (teruggevonden in een vingerhoed vol brokjes brons na doorspoelen van de bak). Daar heb ik nog vrolijk een jaar in kunnen rijden (elke dag van Heerhugowaard naar Nieuw Millingen en terug) voordat ik voor 100 Gulden een sloper kon kopen met o.a. een perfecte bak. Eerlijkheidshalve ben ik in het begin ervan uitgegaan dat ik na niet al te lange tijd de auto langs de kant van de weg zou moeten zetten. Is natuurlijk wat voor te zeggen om de bak meteen te vervangen, maar dat heeft meestal stress tot gevolg en kan misschien een tijdje uitgesteld worden.
Nieuwsgierig naar ervaringen, groet, Boy. 

Moderators: Jerry Stam