ecc lekt condenswater - OPGELOST.

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2010 22:08 #1081931 door Ton Herman Melis
ecc lekt condenswater - OPGELOST. is gemaakt door Ton Herman Melis
Door een losliggend rooster in mijn paravan is er rotzooi in het luchtkanaal gekomen. Ik realiseer me nu pas met hoge temperaturen in Frankrijk wat het gevolg is. Een lekkende kachelmotor, condenswater!
Ik heb volgens mij het laatste type ECC (1996) in mijn 940, orgineel Volvo. Maar ik herken de plaatjes van de PDF op de site niet helemaal. Ik heb het dashboardkastje er al uitgehaald, en achter het zwarte blokje gekeken dat op de hele constructie is gemonteerd met 4 schroeven, volgens mij een soort sensor of zo. Dan kijk je zo op de verdamper (of is het de condensor) in ieder geval die radiator onder het dashboard. En daar zat een hoop troep in, die heb ik door dat vierkant gat verwijderd, maar dat had niet het gewenste effect. Er loopt nog steeds veel water door het gat van de kachelmotor onder het dashboard. De verdamper zit in een plastic omhulsel wat ik niet echt goed openkrijg, ik zie wel een schuinaflopende bodem die in de motorruimte verdwijnt en vermoed dat het daarna volzit. Nu las ik ergens op het forum dat de Volvodealer er met een kromme punttang binnen een paar minuten de rotzooi had doorgeprikt. Mijn vraag is nu, waar moet ik prikken. Ik kan niet in de plastic behuizing, heb alle schroeven die ik zag al losgehad, maar kan de boel alleen maar voorzichtig iets van elkaar buigen, ben wel bang dat er dan iets afbreekt, dus nu de boel maar weer vastgezet. Ik zit op een camping in zuid frankrijk met een doppenset en wat los gereedschap.
Is het mogelijk om op eenvoudige wijze de boel weer te ontstoppen? Waarin moet ik dan prikken?
Of moet ik toch de heleboel onder het dashboard loshalen. Zo ja kan iemand dan een PDF online zetten die de exploded view weergeeft van mijn ECC?
Groeten uit een (bijna te) heet Frankrijk!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2010 23:26 #1282461 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motorruimte.
In de botorruimte, komt boven de rechterchassisbalk een tuitje uit je schutbord, afgeplat, naar beneden gericht.Dat is als het goed is, de ECC afwatering.
Wellicht kan je met een stukje omgebogen installatiedraad als een soort haakje, de zooi los krijgen en naar buiten krijgen.
Het kan ook zijn, dat er een slangetje uit hoort te komen, ik weet namelijk niet of dat is gewijzigd, maar dan zou die vanaf de ECC unit binnen, zeg maar in het midden van de bijrijders voetenruimte, door het schutbord moeten lopen.
Ik zou van de eerste variant uit gaan trouwens.
PDF staat ergens op de site, als het goed is in de documentatie, bij de afdeling ECC/airco

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2010 11:18 #1282478 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thuis
Als je weer thuis bent het rooster van de paravent weer vastplakken (als je dat nog niet gedaan hebt) met flexibel blijvende kit die tegen hoge temperaturen kan. Tyraps/ijzerdraadjes kunnen ook maar volgens mij voorkom je daar bijna niet mee dat ergens nog een kier overblijft. Bovendien zie je het aan de buitenkant en kunnen ijzerdraadjes roesten. Wat ook belangrijk is, is je geventileerde kokerbalken goed door te spoelen met de tuinslang. Als je langs je dorpel voelt (dat verticale randje) dan voel je dat daar aan alke zijde (L en R) een stuk of 7 verdikkingen in zitten. Dat zijn openingen waar normaal gesproken lucht (en water) door naar buiten kan. Die lucht hoort daar doorheen te kunnen om de balken droog te houden en roest te voorkomen. Via de paravent komt de lucht binnen, loopt naar beide zijkanten, achter de zijschermen naar beneden (achter het voorwiel) en dan die geventileerde kokerbalken in. Als er troep onder de paravent kan komen dan raakt de boel vaak verstopt, ongeveer onderaan het zijscherm. Waarschijnlijk is daar de doorlaat het kleinst. Het water blijft dan achter je zijscherm staan. Bij de 700 met ventilatiekleppen bij de voeten loopt het water vaak via die route het interieur in. Verzamel je veel water dan kan het misschien ook wel via de kachelmotor naar binnen komen. Mijn rooster lag ook los, heb heeft me 1.5-2 jaar geduurd voordat ik alle troep uit de balken had gespoeld. Voelen waar de opening zit, gewoon de straal in de opening spuiten. Als het goed is stroomt het water er via een andere opening weer uit. Als je balken goed schoon zijn komt er alleen schoon water met een nette straal uit. Waar die openingen precies zitten is aangegeven in de handleiding.

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2010 23:18 #1282715 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic opgelost
Tuitje gevonden en met een tiewrap doorgestoken, kwam een goed bierglas vol water uit. Daarna geen problemen meer. Het rooster van de paravent had ik al met tiewraps vastgezet, blij dat de temperaturen hier nog boven de 30 graden liggen, nu zijn mijn matten ook weer droog...
Bedankt voor het meedenken. 

Moderators: Jerry Stam