Schrapend, metalig geluid uit achterkant blok of bak

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2010 08:43 #1081898 door V700 register
Sinds vandaag een raar geluid. Soms als ik optrek, maar ook al bij 1 km per uur voorruit rollen, en soms alleen op hoge snelheid hoor ik een erg hard metaalachtig, ratelend geluid, alsof een stuk staal tegen iets aankomt wat ronddraait. Je zou het ook kunnen omschrijven als knikkers die vermalen worden. 
Dit is op constante snelheid niet aanwezig, ook niet altijd als ik optrek, maar wel als ik flink optrek. Soms hoor je het ook al als de auto nog maar nauwelijks vooruitkomt, maar de helft van de keren ook totaal niet. Ik heb het gevoel dat de stand van de auto (optrekken, bocht) van invloed is...
In de automatische bak voel ik geen rare trillingen, geen rare geluiden, het geluid blijft ook constant van toonhoogte, ongeacht het aantal toeren. Het voelt alsof er iets loszit en tegen de as aankomt? kan dat? Wie heeft dit al eens meegemaakt? Waar zou ik kunnen kijken? Onder de auto gekropen, maar ik zie geen loshangende kabels of beugels of hitteschilden. Ook zit er voldoende olie in de bak en de motor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2010 09:11 #1282283 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tussenlager
wat kapot is, misschien differentiëel? beide zijn optisch lastig te checken. Misschien eens op een brug zetten (in een garage dus...) en aan je cardanas/achterwielen draaien.
Een kapot lager kan veel lelijke geluiden maken die ook weleens klinken als knikkers die vermalen worden

succes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2010 09:25 #1282284 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tussenlager is paar maanden
Tussenlager is paar maanden geleden vernieuwd, lijkt me dat het dat niet kan zijn. Dif? hmm...zou ik het dan niet achterin moeten horen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2010 10:04 #1282286 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stofringen

jblokzijl schreef : Tussenlager is paar maanden geleden vernieuwd, lijkt me dat het dat niet kan zijn.

Niet om te zeiken hoor, maar weet je ook zeker dat de stofringen bij het lager goed zijn teruggezet en nog goed zitten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2010 10:53 #1282290 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic die
die zijn vernieuwd bij het vervangen van het tussenlager, maar dat is wel een hele goede suggestie! want het klinkt echt als een draaiend iets dat tegen iets blikkerigs aankomt! En die ringen zijn echt van blik... Thanks! Morgen gaat ie op de brug, en dan gaan we eens kijken. Is het mogelijk dat een stofring in aanraking komt met het draaiende deel van het lager? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2010 11:04 #1282293 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien...
Ik weet niet precies meer hoe het in elkaar zit, heb bij de vervanging van mijn tussenlager hoofdzakelijk toegekeken hoe meester Timen het klusje klaarde (en niet zo goed opgelet ).
Maar er zijn volgens mij wel meer ervaringsdeskundigen met die ringen op het forum te vinden, o.m. <a href="/node/31478" target="_blank">hier</a>.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2010 11:50 #1282349 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het geluid komt uit de
Het geluid komt uit de koppelomvormer...dus de kap onderop los gedraaid en daar kwam ineens een klein boutje uitgerold, die waarschijnlijk tegen het vliegwiel aan vloog. Dat boutje is waarschijnlijk afkomstig van het plaatje dat de keerring op zijn plek houdt..Alles weer dicht en weer rijden. Nog steeds hetzelfde geluid...dus er zit OF nog een bout los, OF iets komt daar tegen de as of vliegwiel aan. Donderdag bij Timen de bak los om te kijken wat het is....raadselachtig...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2010 20:40 #1282753 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic opgelost
Nog even de oplossing voor wie er ook eens mee te maken krijgt; Het bleek dus inderdaad dat 1 van de boutjes uit de keerringhouder was getrild, en werd vermalen door het vliegwiel en de timingring.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2010 21:58 #1282764 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ai
Dat klinkt best naar. Verder geen schade?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2010 22:37 #1282776 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic alleen
alleen timingring, vervangen door ander vliegwiel met goede timingring. Hij liep echter nog wel goed met beschadigde timingring.....

Moderators: Jerry Stam