"Bonk" bij langzaam wegrijden
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2010 23:49 #1081864
door V700 register
"Bonk" bij langzaam wegrijden is gemaakt door V700 register
Mede volvo-fans,
Op het moment dat ik langzaam wegrij (740 GL) hoor ik een soortvan bonk van achteren komen. In de pedalen/auto voel ik er niets van, het is echt iets dat ik alleen hoor. Het is al máánden dus heb niet de indruk dat het iets zorgwekkends is, maar wat zou het kunnen zijn
?
Op het moment dat ik langzaam wegrij (740 GL) hoor ik een soortvan bonk van achteren komen. In de pedalen/auto voel ik er niets van, het is echt iets dat ik alleen hoor. Het is al máánden dus heb niet de indruk dat het iets zorgwekkends is, maar wat zou het kunnen zijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- guy horn (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2010 11:29 #1282129
door guy horn (GAST)
Beantwoord door guy horn (GAST) in topic is dit iets?
Driveline Take-Off Vibration: Shimming May Be Required.From Volvo Technical Service Bulletin 45/102 Jan '91. [Symptom:] Take-off vibrations at low speed, especially with high acceleration and/or heavy load, can occur in some cases.[Solution:] Before you conclude this is the problem, make sure your engine and transmission mounts are in good shape. The level of driveshaft vibration can be reduced by changing the vertical position of the center support bearing. The support bearing is bolted to a bracket, which in turn is bolted to the underside of the car body. Adding shims or washers between the car body floor and bracket will shift the bearing down. Adding shims inside the bracket between the bracket and support bearing will shift the bearing up. Best results differ from car to car. Start with a change of 6mm (1/4") upwards. If results are not acceptable, try positions from 5mm (3/16") downwards to 12mm (1/2") upwards from the original position. Note that clearance between drive shaft and fuel lines must be at least 20mm, and between drive shaft and the fuel tank at least 16mm. Shimming upwards should not exceed 12mm (1/2") and after re-positioning the center support bearing housing should not contact the floor pan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2010 17:37 #1282145
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic remmen
Misschien je remmen die loskomen? Ik heb het gehad met de achterremmen, soort 'klonk'als je wegrijdt. bleken de handrem blokken te zijn die door vastgeroeste veren niet meer lekker loskwamen en bij wegrijden loskomen.
succes
succes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2010 18:30 #1282146
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat klinkt erg logisch,
dat klinkt erg logisch, Alex. Ware het niet.... dat ik nimmer de handrem gebruik en altijd in z'n 1 parkeer. Zijn er nog meer blokken aan de achterzijde waar dit mee is?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2010 11:27 #1282206
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmmm...
De suggestie van guyhorn is een goed, maar gaat meer over 'vibratie' dan over 'bonk' (waar gaat dit heen...
)
Zelf ken ik het geluid. Bij mij was het een soort stabilisator/kantelmes dat haaks op de achteras zit.
Experts kunnen vast vertellen hoe dit ding echt heet. Als dat 'ding' niet soepel meer loopt, dan bonkt-ie bij het wegrijden.
De twee dikke bouten om en om eruit, goed invetten en het is waarschijnlijk weg.
Succes, Joost
Zelf ken ik het geluid. Bij mij was het een soort stabilisator/kantelmes dat haaks op de achteras zit.
Experts kunnen vast vertellen hoe dit ding echt heet. Als dat 'ding' niet soepel meer loopt, dan bonkt-ie bij het wegrijden.
De twee dikke bouten om en om eruit, goed invetten en het is waarschijnlijk weg.
Succes, Joost
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2010 11:42 #1282294
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bonk bonk..
Hoi David, Ik heb hetzelfde en vele 740 rijders ook. Ik weet dat het veel voorkomt, maar kan mij niet meer herinneren wat de oorzaak is. Ik heb het op mijn huidige 740, maar had het een jaar of 7 terug ook op mijn 740 sedan. Ik weet wel dat het niet iets ' ernstigs' is. Verder kan ik je ook niet helpen.
Aad Barends
Aad Barends
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2010 16:01 #1282302
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik stoor me er verder ook
ik stoor me er verder ook niet aan, maar natuurlijk wel fijn te weten dat het niks ergs is. Lekker laten bonken!

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-07-2010 20:08 #1282693
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alleen bij langzaam wegrijden?
Wij hadden ook enige tijd gebonk onder de auto (een 960 3.0). Dit vooral bij het passeren van golvingen en oneffenheden. Dacht dat het de schokdemper rechtsachter of een losliggende uitlaat was. Echter was dit niet het geval. Uiteindelijk bleek de oorzaak een steun te zijn, direct aan de onderzijde van de automaat. Door te veel speling raakte een as soms de onderzijde van de auto.
Laatst hadden we ook bonkgeluiden bij het wegrijden en in bochten bij onze S70. Dacht ook aan een hangende remblok rechtsachter. Echter bleek dat de bouten van het achterwiel (rechts) los zaten (...). Na te zijn aangedraaid, door een monteur van Volvo, hebben we geen gebonk meer gehoord. Een paar dagen eerder waren de wielen uitgelijnd en was de achterbumper bijgespoten. Wie heeft schuld?
Misschien heb je er wat aan?
Laatst hadden we ook bonkgeluiden bij het wegrijden en in bochten bij onze S70. Dacht ook aan een hangende remblok rechtsachter. Echter bleek dat de bouten van het achterwiel (rechts) los zaten (...). Na te zijn aangedraaid, door een monteur van Volvo, hebben we geen gebonk meer gehoord. Een paar dagen eerder waren de wielen uitgelijnd en was de achterbumper bijgespoten. Wie heeft schuld?
Misschien heb je er wat aan?
Moderators: Jerry Stam