Overdrive, (H-bak), werkt wel in 1e 2e en 3e versnelling maar niet in de 4e.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2010 08:44 #1081812 door V700 register
Sinds kort ben ik in het bezit van een 760GLE Turbo diesel bouwjaar 1985.Helaas zit er bij deze auto geen documentatie zoals gebruikershabdleiding, technische informatie en dergelijke.Ik weet dus ook niet precies welk type versnellingsbak er onder deze auto zit. Het is een handgeschakelde bak 4 vers en electr. overdrive. Voor zover ik het uit heb kunnen zoeken is het eem M46 bak.Nu heb ik het volgende probleem. De overdrive werkt wel in de 1e 2e en 3e versnelling. Je merkt het aan de toeren en het lampje op het dashboard gaat branden. Maar zodra ik naar de 4e versnelling schakel dan werkt de overdrive niet.
Ik heb ergens op dit forum gelezen dat er een schakelaar op de bak zit om een signaal te geven als de bak in de 4e versnelling staat. Welke schakelaar is dit en is dit een massa schakelaar die een massa signaal afgeeft naar het electrisch systeem. En kan dit de oorzaak zijn van mijn probleem?Is er iemand die deze storing herkent en mij misschien op de goede weg kan helpen voor reparatie?
Is er iemand die een electrisch schema van dit circuit heeft of misschien werkplaats documentatie van de hele auto?
2010-07-08

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2010 17:09 #1282144 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vreemd
Vreemd want naar mijn weten doet de overdrive het alleen in ze 4e versnelling.
In mijn 740GLE van 86 werkt het niet in de eerste 3 versnellingen en gaat alleen in ze 4 het lampje aan en dus de overdrive.
Als bij jou het wel werkt in de 1e 2e en 3e versnelling dan zit er naar mijn idee iets niet goed met elektronica.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2010 23:31 #1282180 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Eens
Hallo Volvo760
Ik ben het helemaal met Frits eens.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2010 09:57 #1282195 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic overdrive
Normaal gezien is wanneer de bak in 4 staat wordt er door middel van een schakelaar bovenop de bak een contact gemaakt naar massa.
Doordat het overdrive-relaais een mogelijke massa krijgt op die manier, kan via het overdrive-relaais een + naar de (solonoid) = elektrische klep onderop de bak gevoerd worden( en met deze + erop wordt de overdrive ingeschakeld)
Dus
Het relais geeft deze + aan de bak wanneer je het knopje op de pook indrukt (in z'n 4 ) In z'n 4  maakt een andere schakelaar massa voor het overdrive-relaais op de bak
Bij deze handeling klikt het relais, er gaat dan ook een + naar het lampje op het dashboord, en een + naar de solonoid. Vervolgens klikt de solonoid onderop de bak en de overdrive wordt ingeschakeld.

Succes, Rolf

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2010 22:42 #1282262 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Breekt als ie moet maken of andersom
Hallo Rolf
Ik denk even mee.
In het geval van Volvo760 schakelt dus het overdrive relais naar plus als ie naar min moet schakelen en vice versa.  Relais hebben of alleen een maakcontact of alleen een breekcontact of zowel een maak- als een breekcontact.  Dat zou inhouden dat er of een verkeerd relais in zit of dat het aanwezige relais verkeerd is aangesloten.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2010 00:40 #1282273 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic relais
zoiets denk ik ook
nl: het relais moet massa hebben ( via het bak-schakelaarttje) voordat hij een + kan geven a/d sloonoid,
Zou niet mis kunnen gaan, tenzij.. misschien.. 'n verkeerd relais..???
...mvg, Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2010 08:30 #1282795 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opgelost
Inmiddels ben ik in het bezit van een serie service boeken die mij gheholpen hebben om de storing op te lossen. jullie suggesties hebben mij daarbij op het goede spoor gezet.
Er waren meerdere, electrische, problemen. 1-Het schakel relais was niet in orde. deze heb ik vervangen. 2 - De vorige eigenaar heeft een verkeerde schakelaar in de bak gemonteerd. Dit is een verbreekschakelaar ipv een maak schakelaar. Omdat de schakelaar lastig te demonteren is heb ik het signaal nu eerst met een relais omgekeerd zodat het massa signaal weer correct binnen komt in het schakel relais. Zal de schakelaar binnenkort vervangen.
Nu rijdt mijn 760 TD weer zoals je graag wilt.
 Ook brak mijn sleutel begin deze week nog af. Uiteraard had ik er geen reserve sleutel bij omdat ik er nog niet aan toe was gekomen deze te laten maken. Ik ben naar de dichtsbijzijnde Volvo garage gegaan met het s/n van de auto. Binnen 2 dagen had ik een nieuwe sleutel. dat is nog eens service voor een 25 jaar oude auto!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2010 08:39 #1282796 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leverbaar
Leuk om te horen dat de auto nu weer normaal rijdt. De vorige eigenaar heeft wel een omslachtige manier gebruikt om het toch werkend te krijgen. Zeker een gevalletje "dit hadden we nog liggen, misschien krijgen we het wel werkend".

Volvo760 schreef : Binnen 2 dagen had ik een nieuwe sleutel. dat is nog eens service voor een 25 jaar oude auto!

Helaas geldt dat niet voor alle onderdelen. De lijst met onderdelen die niet meer leverbaar zijn (ook voor de relatief jonge 900 en S/V90) groeit. Nadat Ford Volvo heeft overgenomen is het er niet beter op geworden en is de leverbaarheid ook beleidsmatig teruggebracht (naar ik meen 10 jaar, de leeftijd die alle modellen uit de 700/900 serie overschreden hebben). Mercedes levert onderdelen minimaal 30 jaar, dat is nog eens een riante termijn.

Moderators: Jerry Stam