temperatuur 960 loopt op met caravan en of aanhanger

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2010 22:06 #1081787 door V700 register
Van het weekend voor het eerst met de 960 Oxford ( lpg ) met de caravan wezen toeren.
Aangezien de temperaturen buiten al tropisch te noemen waren liep deze ook, net niet tegen het rood aan, behoorlijk op.
De snelheid lag rond de 100 km/u.
Als de snelheid verlaagd werd zakte de temperatuur wel, maar gaf toch nog verhoging aan.
Bij stilstand zakte de temperatuurmeter weer naar normale waarden.
Onlangs met het rijden van een ( behoorlijke ) aanhanger liep de temperatuur ook op terwijl het toen niet zo heet was
Koelvloeistofniveau is niet gezakt
Heeft iemand hier een zinnige verklaring voor, en zou het wellicht nodig zijn om een extra oliekoeler te plaatsen ?

alvast bedankt

Andor Smits

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2010 23:21 #1281776 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic capaciteit.
Hallo Andor,
er is duidelijk iets mis met de capaciteit van je koelsysteem. Ofwel je radiator is van binnenuit dichtgeslibd, blaas vanaf de achterzijde naar voren je radiator eens door met de compressor om eventuele dode insecten te verwijderen of je thermostaat gaat niet voldoende ver open. De waterpomp verdenk ik in dit geval niet omdat bij stilstand de temperatuur weer naar normaal zakt.
Een oliekoeler is in het geval dat je een automaat hebt wel aan te bevelen. Maar dat staat los van je watertemperatuur  van de motor. Ik rijd al jaren een s90 en die heeft ook met hitte, zelfs met een flinke aanhanger achter z'n kont geen last van koelingsproblemen. Zelfs geen lichte verhoging van de temperatuur, de meter blijft altijd netjes precies in het midden. Ik zou beginnen met de thermostaat. Dat is een zwak punt bij de 6 pitter. In beide s90's heb ik de thermostaat vernieuwd vanwege het feit dat ze niet goed werkten. Bij mij duurde het in de winter veel te lang voordat de motor op temperatuur kwam. Als ie vastzit kan dat in de zomer tot de door jou beschreven problemen leiden.

Succes, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2010 11:21 #1281796 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic radiateur is het niet
Dag Jan, de radiateur kan het niet zijn omdat deze nog niet zolang geleden is vervangen.
Ik denk dat ik nu het thermostaatje maar eens ga vervangen en een stukje proef ga rijden.
De optie om een oliekoeler te monteren blijft omdat de bakolie van de automaat idd wel erg heet wordt
gr. Andor

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2010 15:08 #1281804 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic werkt de fan goed?
Controleer zowel de lowspeed als de highspeed.
Zet de airco even uit, want de fan kan ook gaan draaien tbv de airco.
Tempmeter rechts van het midden moet de fan op highspeed werken, bij flink warme motor en temp in het midden op lowspeed.
De fan wordt aangestuurd door de ecu op basis van de motor temp, de ecu geeft een aarde af aan een signaaldraad, een voor lowspeed en een voor highspeed naar een relais dat de fan bekrachtigd.
Bij electronica kan er overal iets fout gaan. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2010 15:35 #1281805 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fan?
Die heeft daar toch niets mee te maken? Ik heb gelezen dat de motortempratuur hoog oploopt bij rijden met de caravan. Dat is wat anders dan u aangeeft bij stilstand van de auto.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2010 18:03 #1281815 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic fan
Bij stilstand zakt de temp. De lowspeed stand zal het wel doen.
Bij zware belasting en warm weer moet de fan echt gaan draaen in highspeed ook al rijd je 100km.
Hoe dacht je koeling te krijgen met windje mee of in een file in een slipstream. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2010 19:41 #1281821 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In geval van nood
Als het je overkomt kan je in geval van nood ook even de kachel op heet zetten.
Niet fijn als het al zo warm ( buiten ) is maar beter dan een hete motor.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2010 22:08 #1281828 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoge toeren
= harder draaien van de waterpomp. nadeel: verbruik.....
Maar er is iets mis in/met het koel systeem. dus op zoek naar......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2010 15:01 #1281982 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn 940 indertijd...
Mijn 940 indertijd liep ook warm.
Eerst met de hand een hele berg stof, haar, pollen en kadavers aan de voorkant verwijderd van de radiateur.
Daarna met de hogedrukspuit.
Ik heb er een accessoire bij en dat is een opzetstukje met een gebogen pijpje zodat ik om een hoekje kan spuiten.
Dan komt er nog eens een heleboel bagger uit.
Daarna koelde hij weer een stuk beter.
Vooral de onderkant en zijkanten zat vol.
Goed dat je mij eraan herinnert  ik zal het van de week nog even doen zo voor de grote trip naar het zuiden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2010 21:44 #1282168 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Warm Lopen
Hallo,

Mijn 960 liep laatst tijdens een trip naar slowakije ook warm bij bergje op en hogere toerentallen, na stilstand of intrappen koppeling kwam de temp weer terug naar het midden/normaal.
Bleek achteraf een slippende snaar te zijn. het aircocompressor-wiel liep niet goed mee waardoor alles niet goed op spanning bleef.
Groet,

Egbert-Jan  

Moderators: Jerry Stam