Overdrive 740 Automaat +AANVULLING

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2010 17:01 #1081759 door V700 register
Overdrive 740 Automaat +AANVULLING is gemaakt door V700 register
Om eens rustig het gemak op te snuiven van het rijden met automaat ipv handbak, rijd ik nu sinds vrijdag een proefmodel. De auto is een co-ouderschap met een ander verenigingslid en het uiteindelijke doel nog onbekend. Vooralsnog voor de leuk.....erg leuk.
Een prachtige 740 sedan uit 89. Blauw metallic. Alles aan de auto is origineel. Behalve toevoeging van levenssappen lijkt  nog nooit een moertje losgehaald. Dat hoor je bij het rijden terug. Fluitsterstil en geen piepje of kraakje vanuit het motorruim, stuur of wielophanging, slechts 285.000 km. Kaarsrecht remmen, met handen van het stuur als een kaars en een kopje kokend water op het dashbord vormt geen bedreiging tijdens het rijden.
Ofwel in authentieke staat. Voor de liefhebber, een foto kan ik later plaatsen. 3e op kenteken. Eerste was 19 jaar lang eigenaar.
Slechts een ding is jammer . Het lichtje van de overdrive blijft branden en met reden. Ik kom niet verder dan 3 versnellingen. Daarmee haal ik net niet het echte comfort van de automaat.
Ik zou dit graag intern (lees zelfstandig) oplossen.
Oliepeil is goed, daar ligt het niet aan. Wel is het zo dat het knopje van de overdrive los in de auto lag. Ik heb dit geprobeerd aan te sluiten, maar (lukte wel) zonder gewenst resultaat. Zou dan het schakelaartje gewoon kapot zijn ? Belangrijker dan, hoe kom ik aan zo'n schakelaartje ?
Opvallend is natuurlijk dat het lampje (pijltje op) keurig blijft branden. Bij een kapot relais oid zou je deze reactie niet verwachten. Dan zou de overdrive functie vervallen, maar het lampje niet gaan branden.  
De zekering is prima. De staat van het relais is mij onbekend. Net als de verblijfplaats van het relais.
Alles suggestie zijn van harte welkom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-07-2010 17:58 #1281618 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Schakelaar, relais e.d.
Schakelaar, relais e.d. dienen uiteindelijk alleen maar om 12V bij de solenoide op de bak te krijgen (linkerkant). Dat is met een simpel stroomdraadje tijdelijk heel goed op te lossen lijkt me.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2010 13:48 #1281658 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tikt de solenoid?

Hoi Jee,
de onderdelen:
de schakelaar, ( zet stroom op de magneetkoppeling a.k.a. solenoid)
Het relais
Het indicatielampje
De solenoid a.k.a.magneetkoppeling...

Als je met kontakt aan het knopje indrukt hoor je dan het relais en/of hoor je ook ( als je de deur openhoud)onder  de auto de  solenoid tikken?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2010 00:43 #1281718 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Solenoid
Ik heb nog nooit eerder van de Solenoid gehoord. In ieder geval tikt er niets als je op het knopje drukt. Drukkend op het knopje, heb ik in het knopje zelf ook niet het gevoel dat er iets wordt ingedrukt. Ik weet dat als het knopje op de pook wordt ingedrukt, die normaliter een paar mm in de pook blijft zitten.
Zal zeker nog eens op jacht gaan naar tikkende geluiden, maar icm het feit dat het knopje los in de auto lag, verdenk ik simpelweg het knopje. Maar hoe kan je dat hard maken?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2010 08:55 #1281724 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic draadjes

Jee schreef : Ik heb nog nooit eerder van de Solenoid gehoord. In ieder geval tikt er niets als je op het knopje drukt. Drukkend op het knopje, heb ik in het knopje zelf ook niet het gevoel dat er iets wordt ingedrukt. Ik weet dat als het knopje op de pook wordt ingedrukt, die normaliter een paar mm in de pook blijft zitten.
Zal zeker nog eens op jacht gaan naar tikkende geluiden, maar icm het feit dat het knopje los in de auto lag, verdenk ik simpelweg het knopje. Maar hoe kan je dat hard maken?

Aan dat knopje zitten als het goed is 2 draadjes , de functie van het knopje is dat die 2 draadjes met elkaar verbonden worden. Als het knp[je los is zie misschien wel 2 draadjes. Wat ik niet weet is of je de knop van de automaathendel er makkelijk af kunt halen/trekken. Bij een schakel + overdrive lukt dat wel en zie je de pook en de draadjes...
Ow misschien hebik je wel verkeerd voorgelicht en kun je het niet testen met een automaat. Met een schakelbak werkt de overdrie pas als je in de 4e versnelling het knopje indrukt ( motor hoeft niet te draaien) maar bij een automaat gaat dat dus niet lukken. Die zal moeten rijden, dan word het lasting om naar een klik te luisteren met de deur open.. ahum...
Sorry Jeroen, ik heb je waarschijnlijk op het verkeerde been gezet net je zoektocht...

Moderators: Jerry Stam