aandraaimomenten onderstel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2010 09:36 #1081520
door V700 register
aandraaimomenten onderstel is gemaakt door V700 register
Aangezien ik binnenkort alle mogelijke bussen van mijn 745 ga vervangen met PU-bussen, vroeg ik mij af wat de verschillende aandraaimomenten van alle ophangingsdelen zoals bv. de draagarmen zijn. Ik kan het niet zo snel vinden.. Heeft er iemand een handig documentje / linkje / etc. waar deze info in staat? Bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2010 11:54 #1280044
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kapot en 'n kwartslag
Kapot en 'n kwartslag terug
Ik heb na vervanging eerst de auto weer op de grond gezet (rijhoogte) en toen alle bouten met een extra persoon zo vast getrokken als we konden. Sindsdien nog een keer nagelopen en één gevonden die ''los'' zat.
Die bouten zijn zo groot dat je ze niet 1,2,3 kapot draait, en je wilt ze echt vast hebben. Je kunt het met een momentsleutel doen, maar denk niet dat dat hoeft.
Gr,
Philip
Ik heb na vervanging eerst de auto weer op de grond gezet (rijhoogte) en toen alle bouten met een extra persoon zo vast getrokken als we konden. Sindsdien nog een keer nagelopen en één gevonden die ''los'' zat.
Die bouten zijn zo groot dat je ze niet 1,2,3 kapot draait, en je wilt ze echt vast hebben. Je kunt het met een momentsleutel doen, maar denk niet dat dat hoeft.
Gr,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2010 14:41 #1280064
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo ongeveer heb ik het ook
Zo ongeveer heb ik het ook gedaan, maar zonder helper. Met normaal gereedschap (dus niet een extra stang erop zetten of zo) de boel zo vast gezet als ik kon. Misschien dat je een beetje moet oppassen als je Neerlands bekendste bodybuilder bent maar anders is dat afdoende.

- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
19-06-2010 18:23 #1280317
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic vast zetten moeren en bouten
Ik heb onlangs de championrubbers vervangen en heb dus de twee trekstangen los moeten halen. Ik weet niet het moment waarmee de bouten en moeren vast gezet moeten worden maar kan je mee geven dat deze met een soort Loctite van de fabriek uit geborgd waren. Heb ze zelf dus ook met een druppeltje van dit middel vast gezet.
gr.
Jan
gr.
Jan
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2010 02:48 #1280349
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Gevoel
Ik weet niet hoeveel sleutel-ervaring je hebt, maar het aandraaien van bouten en moeren is vaak een gevoels-kwestie.
De meeste aanhaal momenten van bouten/moeren kan je op internet wel terug vinden, mits je de diameter en de spoed van de schroefdraad weet.
Dan is er ook nog een factor; ingevette schroefdraad of niet (droog), kwaliteit van het staal (8.8, 10.9, 12.9) Als je dit niet weet wordt het lastig.
De lengte van de bout speelt ook een rol.
Op je horloge kijken wanneer een bout aandraait, weet in elk geval op welk moment je "hem"aangedraait hebt (geintje)
De meeste aanhaal momenten van bouten/moeren kan je op internet wel terug vinden, mits je de diameter en de spoed van de schroefdraad weet.
Dan is er ook nog een factor; ingevette schroefdraad of niet (droog), kwaliteit van het staal (8.8, 10.9, 12.9) Als je dit niet weet wordt het lastig.
De lengte van de bout speelt ook een rol.
Op je horloge kijken wanneer een bout aandraait, weet in elk geval op welk moment je "hem"aangedraait hebt (geintje)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2010 10:30 #1280356
door V700 register

Voor het onderstel staan alle aanhaalmomenten in het pocket-data boekje, wat voor leden op de site staat. Ik moet zeggen, dat ik mezelf wel tot de groep gemiddelde sleutelaars reken met enig gevoel van vastzetten, maar ik af en toe toch de momentsleutel pak, om te kunnen ontdekken hoeveel 100 Nm nou precies (of, ja,ongeveer dan) is.
Daarnaast is het wel plezierig dat je weet hoeveel 20Nm is bij het aandraaien van de dopmoeren van je kleppendeksel, en dat je met ee 1/2" ratel duidelijk minder kracht hoeft te zetten, dan met een 3/8 ratel, omdat de arm daarvan nou eenmaal korter is.
Enfin, als je voor 3-4 tientjes zo'n ding kunt kopen, zou ik het zeker doen. (ik meen dat de groupbuy-prijs toen 32 euro was?)(Die 85 Nm op mijn wielmoeren schat ik nog steeds verkeerd in....)
Beantwoord door V700 register in topic Geweldig.
.......echt weer een geweldige opmerking.....struis schreef : Op je horloge kijken wanneer een bout aandraait, weet in elk geval op welk moment je "hem"aangedraait hebt (geintje)
Voor het onderstel staan alle aanhaalmomenten in het pocket-data boekje, wat voor leden op de site staat. Ik moet zeggen, dat ik mezelf wel tot de groep gemiddelde sleutelaars reken met enig gevoel van vastzetten, maar ik af en toe toch de momentsleutel pak, om te kunnen ontdekken hoeveel 100 Nm nou precies (of, ja,ongeveer dan) is.
Daarnaast is het wel plezierig dat je weet hoeveel 20Nm is bij het aandraaien van de dopmoeren van je kleppendeksel, en dat je met ee 1/2" ratel duidelijk minder kracht hoeft te zetten, dan met een 3/8 ratel, omdat de arm daarvan nou eenmaal korter is.
Enfin, als je voor 3-4 tientjes zo'n ding kunt kopen, zou ik het zeker doen. (ik meen dat de groupbuy-prijs toen 32 euro was?)(Die 85 Nm op mijn wielmoeren schat ik nog steeds verkeerd in....)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2010 12:32 #1280375
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vast ?
Zonder momentsleutel draai je ze denk ik snel te vast, of niet ? Vanuit het gevoel "het moet wel vast". Overigens verdient het wel aanbeveling om naar het momentbereik van de sleutels te kijken. Een bout met 20 Nm vastdraaien met een sleutel die van 20-150 Nm gaat lijkt me toch niet zo nauwkeurig. Als ik ooit nog eens ga investeren in momentsleutels ga ik denk ik meteen voor 2. Eentje van 10-50 oid, en dan eentje van 30-200 oid (weet zo de gebruikelijke bereiken niet uit mijn hoofd). Hoewel je met een auto niet snel boven de 100 komt denk ik.Baseman schreef : (Die 85 Nm op mijn wielmoeren schat ik nog steeds verkeerd in....)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2010 15:52 #1280405
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het komt inderdaad voor een
Het komt inderdaad voor een groot deel op gevoel aan. Als je alles met een gewone 1/2" ratel en dop goed vast zet kom je een heel eind. Maar natuurlijk ben je met een momentsleutel altijd meer zeker van je zaak. Dan kun je niet meer twijffelen.
Moderators: Jerry Stam